linuslinje skrev:
hehe, vilken diskussion.
Alltså, denna marin454 är ju inte direkt standard
![wink](img/smilies/wink.png)
Den kommer duga gott till att göra lakrisar på motorvägen vid omkörningar.
Att komma upp i de effekt som jag är ute efter i framtiden utan överladd blir dels lite lurigt, och dels...
JÄVLIGT DYRT!!!!!!. Allt som har med big block är lite överdrivet kostsamt, men så är det ju big block så fuck it.
kliar lite i fingrarna nu när det har kommit igång på allvar igen
Idag skruvade jag fast svänghjulet ordentligt och imorgon efter kundjobb så blir det nedsänkning så får vi se om det blir inköp av manuell eller kapning av torpedvägg;)
Hur mycket effekt hade du tänkt komma upp i eventuellt?
Jag kan säga redan nu att det är absolut inte så dyrt som du verkar tro att det är. Jag har hittills lagt ut cirka 45 000kr på min bil när det gäller motor, och då innefattar det två olika motorer då man råkade ut för core-shift på ena.
Buick är det dyraste märket att trimma om man vill ha effekt, och nu så har jag ändå inte lagt ut mycket pengar alls, dock nog mycket för att få ut cirka 610 - 620hk, vilket innefattar att den accelerar så hårt på låg-ettan att man lyckades slita isär fäst-punkterna för soffan fram.
Cheva motorer är billiga utav bara fan jämfört med Buick motorn jag har lekt med, och för samma budget, är det inte omöjligt att få ut närmare 700hk med en Cheva bigblock.
Sen så har du ju även möjlighet att köpa ett eftermarknadsblock som dessutom pallar för bra mycket mer än original.
Det finns endast ETT eftermarknadsblock till Buick, och det kostar 37 583kr utan frakt, dvs 5900 dollar.
Ett eftermarknadsblock till Cheva bigblock kan du hitta från Dart för 13 434kr utan frakt.
Om man jämför med överladdning, och nu tar jag kompressorer som exempel.
Vortec V1 SCi kompressor som har en
potentinal för att nå 725hk, utan monteringskit eller någonting, går lös för 16 298kr utan frakt. Då räknar man inte in kostnaden för ett bränslesystem som pallar det, toppar som klarar av att flöda för den effekten, kolvar och stakar då du behöver lägre kompression och då även smidda helst, insug och med mera.
Upp till 1000hk gränsen så ligger kostnaderna hyfsat lika, oftast dyrare om man håller på med överladdning.
EDIT- Det enda som skulle då skilja är givetvis hur mycket den drar per mil, men jag skulle ärligt talat ta en sugmotor över en överladdad motor varenda dag i veckan, oavsett hur mycket den drog eller om den överladdade hade t.om mer effekt.