2403
Sök

Elsystem felmeddelande V70N D5 -04

13 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
Tjenare! har fått ett märkligt fel på min V70N D5 -04 som dyker upp ibland...
Vid gaspådrag över 2500rpm eller att motorn får jobba mycket så dyker det upp
"Elsystem serv. Erfodras" samt att batterilampan tänds. Som sedan släcks när man lättar på gasen :???:
En konstig grej är också att man märker ingen skillnad på bilen annat än att lampan lyser och meddelandet visas.

Provade dock idag att fortsätta hålla ner gasen för att se vad som hände, då började bilen gå väldigt slött och
gick inte att köra över 50-60km/h. Jag stannade då och stängde av motorn, vred igång den igen och allt var som
vanligt igen. Dvs gick som en dröm, dock så dyker felmeddelandet upp lite då och då.

Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Bilen ifråga har gått ca 27500mil och är nyservad osv enligt serviceboken.

385 Inlägg
7 mars 2011
Låter nästan som om frihjulet på generatorn slirar,för du har väl inte slirande rem? men bilen ska inte gå dåligt om generatorn slutar ladda så länge du har ett hyffsat bra batteri. Det lättaste alternativet är att åka in till närmaste volvoverkstad och få felkoder avlästa. Mvh

Forummoderator
17 984 Inlägg
7 mars 2011
Låter ju som nåt med laddningen! Men om motorn går i "felsäkert läge" pga datorfel så blir den slö men då bör ju motorlampan tändas. Den har ju rullat duktigt många mil så även jag röstar för verkstad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

13 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
Jo har hört att frihjulet är ett ganska vanligt fel på D5orna, kanske är det...Har iaf ingen slirande rem.

Nu när du säger det så har startmotorn haft dålig snurr de senaste dagarna. Ska prova ladda batteriet och
se ifall problemet försvinner tillfälligt.
Fast det kanske visas ändå, ifall den slutar ladda?

13 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
Har nu kollat på frihjhulet, gick att snurra vingarna på generatorn åt ena hållet men inte det andra... Då är
väl frihjulet helt? eller kan det vara trasigt ändå?

Kan det vara remspännaren som är dålig?

32 Inlägg
7 mars 2011
Som föregående talare så tippar jag på generatorn, plocka bort den själv och skicka in på renovering, kostar typ 1500spänn med nytt hjul och diodbrygga.

13 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
Alright, blir nog så smile plus ny multirem och spännare

Sök