2680
Sök

Svårstulna bilar utan startspärr?

660 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Hejsan!

Vilka bilar kan man köpa som är relativt svårstulna men som saknar startspärr?

Av erfarenhet vet jag att följande bilar är värdelösa när det kommer till stöldsäkerhet

# Audi 100 (Alla modeller)
# Golf 2 (Alla, utom dom med startspärr)
# Audi 80 (Alla vad jag vet)

Det är så att här i Sandviken verkar det vara full fart när det kommer till att stjäla bilar, förut var det kanske ett inbrott/stöldförsök per år man fick höra talas om men nu på senaste tiden har folk man känner haft inbrott typ 2 - 4 gånger i veckan, deras bilar blir stulna samt att min bil också blev stulen så är så trött nu och man måste juh ha en extrabil/vinterbil lite då och då så därför jag undrar vad man kan köpa för skitbil som är rätt så svår att stjäla.

EDIT: Anledningen till att jag vill veta vilka bilar utan startspärr som är svårstulna är för att bilar med startspärr oftast kostar bra mycket mer än en bil utan så nu har ni förklaringen till det tongue

//Soderqvist
Senast redigerat av Soderqvist (14 mars 2011)

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

660 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Felplacerad skrev:
Koppla en gömd switch till bränslepumpen wink

Typ 20 polare har redan gett mig det tipset plus att jag läst det typ i alla trådar jag hittat om stulna bilar så gissar på att pundarna/biltjuvarna också listat ut att folk gör så tongue

Vill ha en bil som är så pass svår att stjäla att dom inte ens orkar ge sig på den typ tongue

//Soderqvist

Bilmekaniker
805 Inlägg
14 mars 2011
finns ingen bil som är svår att sno ifall den inte har startspärr och är gammal... köp ett externt rattlås ingen orkar ge sig på det då...

660 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Felplacerad skrev:
Soderqvist skrev:
Felplacerad skrev:

Typ 20 polare har redan gett mig det tipset plus att jag läst det typ i alla trådar jag hittat om stulna bilar så gissar på att pundarna/biltjuvarna också listat ut att folk gör så tongue

Vill ha en bil som är så pass svår att stjäla att dom inte ens orkar ge sig på den typ tongue

//Soderqvist

Det finns inte hmm  skaffa snap-of ratt. Sno en bil utan en ratt är ju inte överdrivet enkelt lol

Riktigt smart faktistk! Detta är en idé jag kan tänka mig att genomföra! Haha skulle vilja se deras min när dom kikar in i exempelvis en gammal rostig ful volvo 340 och ser att det inte sitter en ratt i bilen tongue

//soderqvist

660 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Felplacerad skrev:
SaabIV skrev:
Soderqvist skrev:

//Soderqvist

VArför inte plocka bort någon viktigt säkring bara, exempelvis bränslepump.
Tror inte biltjuvarna skulle komma på den tanken och om dom nu skulle göra det tvivlar jag på att dom har med sig säkringar:P

Sitter ju fler säkringar i bilen. Om dom nu skulle tänka på att det kan fattas en säkring förstås tongue

Sen är det ingen bra idé för som i mitt fall så hade troligen tjuvarna brutit upp bilen och förstört tändningslåset/rattlåset för att sen bara gå iväg när bilen inte gick att starta

Syftet med tråden är att luska fram vilken bil eller hur man ska göra för att tjuvarna inte ens ska fundera på att ta den utan att dom kanske ger sig på grannens bil istället för att den är lättare att ta tongue

//Soderqvist

16 197 Inlägg
14 mars 2011
eller så monterar man ett larm med startspärr i bilen..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

hej vad gör du?
416 Inlägg
14 mars 2011
Soderqvist skrev:
Felplacerad skrev:

//Soderqvist

men de "pundarna/biltjuvarna" inte vet är ju vars du gömmer knappen, elr hade du tänkt skriva ett lapp ovanför den? (bränslepump) ... (y)

"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"

660 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:

Har också funderat på detta och kom fram till att det inte är värt det att montera ett så avancerat larm i en bil (notera första inlägget) som ska fungera som extrabil/vinterbil.. men helt klart, har man si så där en 5 000 kr och tycker det är värt att montera larm på en gammal hink så är detta nog något man kan genomföra men för mig fungerar inte riktigt den lösningen

ekmaan skrev:
Soderqvist skrev:
Felplacerad skrev:

//Soderqvist

men de "pundarna/biltjuvarna" inte vet är ju vars du gömmer knappen, elr hade du tänkt skriva ett lapp ovanför den? (bränslepump) ... (y)

Nej men knappen måste vara praktisk också, om man tex monterar den under huven så kommer man inte använda den speciellt många gånger utan den måste vara rätt lätt att nå från förarplatsen

Så tänker nog dom flesta som monterar i en knapp och detta vet nog tjuvarna tyvärr

//Soderqvist
Senast redigerat av Soderqvist (14 mars 2011)

Hjultomte
1 500 Inlägg
14 mars 2011
Soderqvist skrev:
ekmaan skrev:
Soderqvist skrev:

//Soderqvist

Nej men knappen måste vara praktisk också, om man tex monterar den under huven så kommer man inte använda den speciellt många gånger utan den måste vara rätt lätt att nå från förarplatsen

Så tänker nog dom flesta som monterar i en knapp och detta vet nog tjuvarna tyvärr

//Soderqvist

Sätt den till en orginal knapp som tex bakrute värmaren eller någe. tror inte dom försöker sätta igång den smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

hej vad gör du?
416 Inlägg
14 mars 2011
Soderqvist skrev:
evilaudio skrev:

Har också funderat på detta och kom fram till att det inte är värt det att montera ett så avancerat larm i en bil (notera första inlägget) som ska fungera som extrabil/vinterbil.. men helt klart, har man si så där en 5 000 kr och tycker det är värt att montera larm på en gammal hink så är detta nog något man kan genomföra men för mig fungerar inte riktigt den lösningen

ekmaan skrev:
Soderqvist skrev:

//Soderqvist

//Soderqvist

Så om man stoppar den någonstans inne i bilen nära föraren så hittar dom den? de tror jag nog inte då de finns miljoner med ställen att gömma den på.

"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"

660 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
ekmaan skrev:
Så om man stoppar den någonstans inne i bilen nära föraren så hittar dom den? de tror jag nog inte då de finns miljoner med ställen att gömma den på.

är det inte bättre om jag hissar upp bilen på pallbockar och plockar av däcken varje kväll? Då är jag juh helt säker!

Vill inte direkt klaga men har fått ca 10 svar nu och inget tips på någon bil som är mer svårstulen än någon annan, för att få bollen rullande så kan jag väll börja och försöka styra tråden i rätt riktining igen.

Vad jag vet av erfarenhet är att Volvo 740 av alla modeller är mycket mycket svårare att stjäla än en gammal SAAB 900, är det någon som kan nämna en bil nu som är svåare att stjäla än 740n?

//Soderqvist

1 758 Inlägg
14 mars 2011
Finns många enkla sätt att göra en bil mer svårstulen. Gamla bilar är det ju inga proffs som ger sig på för att de ska sälja dem i öststaterna, utan det är snarare pundare/ungdomar etc. som behöver något att åka i, eller för att ta en joy-ride. Startar inte bilen direkt så är det ju knappast särskilt troligt att de börjar skruva isär och felsöka, skulle tippa på att de ger sig på en annan bil istället.
Alltså: dold brytare i kupén, eller plocka bort något så bilen inte går att starta, t.ex. något relä eller kabeln till tändspolen.

711 Inlägg
15 mars 2011
En dold brytare sitter dom inte och letar efter mitt i natten,dom vill bort från platsen så fort som möjligt.
Eller en krycka från abus,såvida dom inte springer runt med en extra ratt i väskan till just din bil.

113 Inlägg
15 mars 2011
varför inte flera strömbrytare som sitter en bit från varann och som alla måste slås på för tändning eller soppa pump tongue (att de ska stå i ett visst läge)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 mars 2011
vill man vara riktigt overkill kan man ju alltid ta med sig styrboxarna haha big_smile hur många lallar runt med såna om man ska sno nått?

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
15 mars 2011
Alla bilar har ju dessa soppa pumps dosor som när man krockar, slår till (knapp löser ut) och då kommer soppa pumpen aldrig att gå igång.
Knyt din näve och knacka till den varje gång du parkerar. Job done!

Och tjuvar som snor gamla bilar är inga hi-tec folk från Oceans 11 med hyper grejjer. Märker dom att bilen inte startar, i bästa fall går dom iväg och i värsta fall slår dom sönder bilen.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

660 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Alla bilar har ju dessa soppa pumps dosor som när man krockar, slår till (knapp löser ut) och då kommer soppa pumpen aldrig att gå igång.
Knyt din näve och knacka till den varje gång du parkerar. Job done!

Och tjuvar som snor gamla bilar är inga hi-tec folk från Oceans 11 med hyper grejjer. Märker dom att bilen inte startar, i bästa fall går dom iväg och i värsta fall slår dom sönder bilen.

Hur gör man med bilar utan soppapumpar då? tongue

Vad jag vet så är det bara "nyare" bilar med insprut som har elpump

//Soderqvist

660 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
Bullet--- skrev:
Finns  bilar med elpumpar som inte har insprut.

Jo finns väll allt igentligen men det är inte så vanligt att en standard förgasarbil har elpump

//Soderqvist

16 197 Inlägg
15 mars 2011
antingen sätter man en dold brytare på strömen till tändspolen elle till startmotorn.,

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 327 Inlägg
15 mars 2011
Använd ett sånt här rattlås så väljer tjuven en annan bil istället för att försöka sno din bil.

Har det själv på min saab 900, den skulle nog varit stulen för länge sedan annars.

ABUS, Carblock Granit

http://shop.tennant.se/?artnr=aa06598

Sök