4602
Sök

Hastighetsmätare från växellåda till abs hur ?? volvo 855

10 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#1
hej jag har ett problem med min volvo 855 95a 2.0 t


Jag har skaffat ett v70 instrument (97a) som jag har satt i bilen. till en början fungerade det några sekunder sen dog det helt hastighetsmätare.

Jag läste på lite forum att jag var tvungen att ändra pulsen från lådan till hastighetsmätaren och istället ta den från abs:en Jag läste vidare och hittade detta

Demontera det stora kontaktstycket från ABS enhetens styrbox.
I det kontaktstycket så finns det 2st grövre gummi överdragna kablar.
Välj en av dessa svarta kablar, (det spelar ingen roll vilken)
Skala av en bit på gummi höljet (akta kablarna innanför)
där finner man en brun och en svart kabel.
Använd 2st "strömtjuvar" eller löda.
Koppla den grön/gula kabeln på den svarta kabeln.
Koppla den brun/gula kabeln på den bruna kabeln.
Tejpa igen och montera tillbaka det stora kontaktstycket igen.

fungerade på den bilen.

jag gjorde som det stod och den funkade men endast i 10 min sen dog mätaren igen.. låter jag bilen vara ca 10 min så går den igen 10 min.

Vet någon vad felet är och hur jag kan åtgärda det ??

alla svar guldvärda!! MVH DENNIS

723 Inlägg
15 mars 2011
#2
Har exakt samma bil och sitter inne med exakt samma problem så ett svar som kan guida en genom detta är fruktansvärt mycket tacksamt!!!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

723 Inlägg
16 mars 2011
#3
Har kört utan hastighetsmätare i 2 månader nu så om någon vet där ute hjälp!!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

1 653 Inlägg
16 mars 2011
#4
byt till original mätarhus så är problemet löst...!?!

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

723 Inlägg
16 mars 2011
#5
Thullen skrev:
byt till original mätarhus så är problemet löst...!?!

Om du har absolut ingen kunskap i detta och har inget bättre för dig så låt bli att kommentera. Hade väll aldrig bytt till v70 hus om jag skulle vilja ha fula orginalhuset??!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

1 653 Inlägg
16 mars 2011
#6
Glimbrink skrev:
Thullen skrev:
byt till original mätarhus så är problemet löst...!?!

Om du har absolut ingen kunskap i detta och har inget bättre för dig så låt bli att kommentera. Hade väll aldrig bytt till v70 hus om jag skulle vilja ha fula orginalhuset??!

Du har ingen fungerande hastighetsmätare sen 2 månader tillbaka, men du vill ha det.
Montera då original tills vidare tills du hittat en lösning på att få x70-huset att fungera.
Det är ju knappast en dålig lösning, eller?

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

723 Inlägg
16 mars 2011
#7
Thullen skrev:
Glimbrink skrev:
Thullen skrev:
byt till original mätarhus så är problemet löst...!?!

Om du har absolut ingen kunskap i detta och har inget bättre för dig så låt bli att kommentera. Hade väll aldrig bytt till v70 hus om jag skulle vilja ha fula orginalhuset??!

Du har ingen fungerande hastighetsmätare sen 2 månader tillbaka, men du vill ha det.
Montera då original tills vidare tills du hittat en lösning på att få x70-huset att fungera.
Det är ju knappast en dålig lösning, eller?

Eller så kör man med gpsen tills den riktiga fungerar?
Senast redigerat av Glimbrink (16 mars 2011)

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 mars 2011
#8
Du är helt övertygad om att det är -97ans mätarhus då?

-99 och -00 kom nämligen Canbus, och det skulle kunna förklara att det inte fungerar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

723 Inlägg
16 mars 2011
#9
TurbOla skrev:
Du är helt övertygad om att det är -97ans mätarhus då?

-99 och -00 kom nämligen Canbus, och det skulle kunna förklara att det inte fungerar.

Jag vet inte hur det är med ts men jag har en utan MAX på tankmätaren, jag har en där det står 70L

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
16 mars 2011
#10
eller bygg om ditt org. med v70ings design grejor så får du det som du vill ha det.


723 Inlägg
16 mars 2011
#11
sir_daniel skrev:
eller bygg om ditt org. med v70ings design grejor så får du det som du vill ha det.

jo så kan man ju också göra men man får inte den här mjukheten och digital milmätare... Finns många som bytt växellåda till en som inte har givare och tagit från abs..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

1 653 Inlägg
16 mars 2011
#12
Glimbrink skrev:
Thullen skrev:
Glimbrink skrev:

Om du har absolut ingen kunskap i detta och har inget bättre för dig så låt bli att kommentera. Hade väll aldrig bytt till v70 hus om jag skulle vilja ha fula orginalhuset??!

Du har ingen fungerande hastighetsmätare sen 2 månader tillbaka, men du vill ha det.
Montera då original tills vidare tills du hittat en lösning på att få x70-huset att fungera.
Det är ju knappast en dålig lösning, eller?

Eller så kör man med gpsen tills den riktiga fungerar?

jo det käns ju som en logisk lösning...
vi har nog lite olika prioritet isåfall, jag har hellre fungerande saker än snygga saker som inte fungerar smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

723 Inlägg
16 mars 2011
#13
Thullen skrev:
Glimbrink skrev:
Thullen skrev:

Du har ingen fungerande hastighetsmätare sen 2 månader tillbaka, men du vill ha det.
Montera då original tills vidare tills du hittat en lösning på att få x70-huset att fungera.
Det är ju knappast en dålig lösning, eller?

Eller så kör man med gpsen tills den riktiga fungerar?

jo det käns ju som en logisk lösning...
vi har nog lite olika prioritet isåfall, jag har hellre fungerande saker än snygga saker som inte fungerar smile

jo så kan man tycka, vissa vill bara köra bil vissa vill bygga bil..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

10 287 Inlägg
16 mars 2011
#14
Mycket märkligt att den skulle funka i tio minuter och sedan lägga av. Som gammal elektronikkonstruktör så har jag inget bra svar till varför den skulle bete sig så. Att den skulle kunna lägga av på höga eller låga hastigheter skulle jag kunna förklara.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

723 Inlägg
16 mars 2011
#15
Sharky skrev:
Mycket märkligt att den skulle funka i tio minuter och sedan lägga av. Som gammal elektronikkonstruktör så har jag inget bra svar till varför den skulle bete sig så. Att den skulle kunna lägga av på höga eller låga hastigheter skulle jag kunna förklara.

/Göran

Du har inte tillgång till något kopplings schema för denna inkopplingen?

Mvh

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

10 287 Inlägg
16 mars 2011
#16
Tyvärr inte. Jag var själv tvungen att bygga en signalkonverter till mätarhuset i min 940 för att få varvräknaren att lira med ett eftermarknadssprut. Men 850/V70 har jag aldrig rotat i.

/Göran

Glimbrink skrev:
Du har inte tillgång till något kopplings schema för denna inkopplingen?

Mvh

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

723 Inlägg
16 mars 2011
#17
Sharky skrev:
Tyvärr inte. Jag var själv tvungen att bygga en signalkonverter till mätarhuset i min 940 för att få varvräknaren att lira med ett eftermarknadssprut. Men 850/V70 har jag aldrig rotat i.

/Göran

Glimbrink skrev:
Du har inte tillgång till något kopplings schema för denna inkopplingen?

Mvh


Okej tänkte att du kanske stött på växellådsbyte osv där man är tvungen att ta från ABS givare, säg till om du stöter på något.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

10 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#18
Sharky skrev:
Mycket märkligt att den skulle funka i tio minuter och sedan lägga av. Som gammal elektronikkonstruktör så har jag inget bra svar till varför den skulle bete sig så. Att den skulle kunna lägga av på höga eller låga hastigheter skulle jag kunna förklara.

/Göran

Ja den gjorde det men har märkt att et går fortare när jag exempel motorbromsar verkar skumt.. verkar dock som jag börjar lösa det med TurbOla:s tips hur han gjorde big_smile

10 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#19
Glimbrink skrev:
Sharky skrev:
Tyvärr inte. Jag var själv tvungen att bygga en signalkonverter till mätarhuset i min 940 för att få varvräknaren att lira med ett eftermarknadssprut. Men 850/V70 har jag aldrig rotat i.

/Göran

Glimbrink skrev:
Du har inte tillgång till något kopplings schema för denna inkopplingen?

Mvh


Okej tänkte att du kanske stött på växellådsbyte osv där man är tvungen att ta från ABS givare, säg till om du stöter på något.

På växellådan sitter kontakten till givaren.. ta av den och klipp loss kontakten. sen ta av hjulet och du ser abs givarkontakten och kablarna är täckta med gummi. klipp den på lämpligt ställe och skarva in hastighets kabeln från lådan där .. den från lådan har gröngul och en gulbrun tror jag.

Den från abs:en är en svart och en brun. Den svarta ska kopplas med den gröngula, Och den bruna på den gulbruna. -Sen isolera kablarna.

Jag gjorde så inatt och det har fungerat i 15 mil jag kört idag tongue

723 Inlägg
17 mars 2011
#20
beppeking4 skrev:
Glimbrink skrev:
Sharky skrev:
Tyvärr inte. Jag var själv tvungen att bygga en signalkonverter till mätarhuset i min 940 för att få varvräknaren att lira med ett eftermarknadssprut. Men 850/V70 har jag aldrig rotat i.

/Göran

Okej tänkte att du kanske stött på växellådsbyte osv där man är tvungen att ta från ABS givare, säg till om du stöter på något.

På växellådan sitter kontakten till givaren.. ta av den och klipp loss kontakten. sen ta av hjulet och du ser abs givarkontakten och kablarna är täckta med gummi. klipp den på lämpligt ställe och skarva in hastighets kabeln från lådan där .. den från lådan har gröngul och en gulbrun tror jag.

Den från abs:en är en svart och en brun. Den svarta ska kopplas med den gröngula, Och den bruna på den gulbruna. -Sen isolera kablarna.

Jag gjorde så inatt och det har fungerat i 15 mil jag kört idag tongue

Skitbra ska testa detta imorgon!!

Förresten, när jag tar bort kontakten till abs från hjulet ska jag skarva in från växellådan men låta sladdarna sitta kvar i hjulet så inte den funktionen försvinner eller?
Senast redigerat av Glimbrink (17 mars 2011)

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98


Sök