3004
Sök

Symptom vid dåliga tändkablar eller tändstift?

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#1
Vad kan de bli för symptom om man har dåliga/gamla tändkablar eller tändstift vid motorstart?
Har en mercedes w124 230e-88 som baktänder och smäller vid kallstarter,man måste också ha gas hela tiden för annars dör den.
Senast redigerat av ¤¤740Racing¤¤ (17 mars 2011)

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

172 Inlägg
17 mars 2011
#2
hur e den när den blir varm då

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#3
panzerknackers skrev:
hur e den när den blir varm då

Går typ bra då hmm

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

172 Inlägg
17 mars 2011
#4
hmmm byt de och rotor. kolla motor temp givare, kolla om den får rätt bränsle tryck. lmm lamda mm

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#5
Den får rätt bränsletryck,såg att den gröna tempgivaren vart ditsatt utan kopparpackningen...

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

172 Inlägg
17 mars 2011
#6
kolla så den inte är kortsluten

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#7
Ska kolla det,samt också sätta dit den där packningen för att se om de blev nån skillnad...
Men jag har hört en annan sak om nollställning av motor...
Version 1: "Piggen" på blocket mot 0|0 på remskivan
Version 2: "Piggen på blocket mot "piggen" på remskivan

version 1 står i haynesboken, men en snubbe sa att de är fel... det ska vara som version 2 om det ska va rätt... så jag nollställde motorn efter version 2 hmm

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

172 Inlägg
17 mars 2011
#8
tror mera på nummer ett om det står så i boken. varför skulle en så stor firma lära ut och beskriva fel. bara en tanke aldså?? kolla det med packning. samt mät givaren

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#9
hmm kanske ska  ställa om motorn igen och fördelaren. Samt kolla givaren som du säger.

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

172 Inlägg
17 mars 2011
#10
du grejar det utan problem wink

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#11
panzerknackers skrev:
du grejar det utan problem wink

precis jag har ju som gjort det förut så jag vet ju hur man gör smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

GREASEMONKEY
822 Inlägg
18 mars 2011
#12
Om tändkablarna är dåliga så brukar bilen bli ryckigt / svårstartad och går allmänt dåligt.

Mvh S.Österdahl

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#13
770_EVOLVE skrev:
Om tändkablarna är dåliga så brukar bilen bli ryckigt / svårstartad och går allmänt dåligt.

Okej men kan de vara visa sig när den är kall eller fortsätter det så även när bilen blir varm?

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

GREASEMONKEY
822 Inlägg
18 mars 2011
#14
Dom bilarna jag har haft dåliga tändkablar på så har dom gått bättre när dom är varma och riktigt skitdåligt kalla .. jag glömde säga att om dom är super dåliga så kanske det inte ens går att varva motorn specielt mycket ..

Mvh S.Österdahl

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#15
De är som min bil... när man kallstartar den så är den jääääättetjurig, man måste hålla den över 1000varv hela tiden å lättar man på gasen lite så dör den.
Sen som ja skrev tidigare att den misständer. 2 minuter efter detta så lägger den sig stadigt på 1000varv.

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

GREASEMONKEY
822 Inlägg
19 mars 2011
#16
Men om den går som en klocka när den är varm så tror jag inte mycket på tändkablarna ..

Mvh S.Österdahl

337 Inlägg
19 mars 2011
#17
hade risiga tändkablar på min gamla honda, den gick bra kall men sen när tempen gick upp så börja det rycka o hacka som fan när man gasade lite..


Snäll liten biltjej
880 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#18
hmm jag får kolla kallstartsventilen,samt hur tändningen är inställd,de räcker väl bara med att tändningen står en halv millimeter fel så kan bilen bli knäpp?

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#19
De kan inte vara så att tändningen är fel inställd?

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#20
Jag fibogar lite bilder på fördelarlock,rotor,tändkablar,givare och tändstift som sitter i min bil just nu.

http://i55.tinypic.com/i20eg2.jpg
http://i52.tinypic.com/2nbd6bl.jpg
http://i53.tinypic.com/9ztxj9.jpg

En av tändkablarna var tvungen att bytas ut så det sitter en tändkabel från ok/q8 där
http://i54.tinypic.com/2mfky9i.jpg
http://i54.tinypic.com/2n1c7xv.jpg

Orginaltändkablarna:
http://i56.tinypic.com/350uu5f.jpg
http://i54.tinypic.com/hvwawi.jpg

Givarna:
http://i52.tinypic.com/2py9aw8.jpg
http://i54.tinypic.com/347fxvq.jpg

Tändstiften som sitter i nu:
http://i53.tinypic.com/2ezo9ax.jpg
http://i51.tinypic.com/1z2m0bl.jpg
http://i55.tinypic.com/29p855d.jpg
http://i53.tinypic.com/2h7084i.jpg

Och detta är dom andra tändstiften som jag har liggandes från gamla motorn:
http://i56.tinypic.com/2vjbdip.jpg
http://i54.tinypic.com/25jyr2a.jpg

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare


Sök