4011
Sök

Köpa sänkningsfjädrar - Hur mycket bör man sänka?

I brist på annat :)
526 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
Inom väldigt snar framtid så blir det inköp av sänkningsfjädrar men har ingen
aning om hur mycket jag ska sänka, har kollat på olika liknande bilar på G.org
men inte blivit mycket klokare. Vissa sänker 60/40 och ser bra ut, andra har
däcken långt upp i hjulhuset. 35-40 ser på vissa bra ut men andra ser fortfarande
höga ut.

Eftersom ekonomin inte är den bästa så blir det endast fjädrar, så behåller original-
dämparna.

Så behöver mer eller mindre råd om hur mycket som egentligen man bör satsa på,
självklart är det jag som ska vara nöjd men eftersom jag inte har en aning så smile

Tips på vad man bör hålla sig borta ifrån är också välkommet smile

Edit: Rör sig om audin på min sida (B5)
Senast redigerat av nuffe (24 mars 2011)

908 Inlägg
24 mars 2011
60/40 kommer nog räcka för audin tror ja:)

7 120 Inlägg
24 mars 2011
Sänk så mycket det går för fan big_smile

2 924 Inlägg
24 mars 2011
60/40 är relativt mycket faktiskt. Hoppas du tänkt införskaffa bra, hårda stötdämpare annars kommer du få en väldigt okomfortabel bil som dödar stötdämparna… för att bibehålla fjädringsfunktionen vid sänkning över 30-40mm så krävs nämligen nya anpassade stötdämpare.

Din bil har ju samma chassi som min Passat B5 och den har 40mm sänkfjädrar med hårdare stötdämpare runtom. Bak blev den dock bara 20mm lägre pga stötdämparna bak är avsedda för tyngre last/husvagn.

Åker man fullt med folk i bilen och packning så får man verkligen passa framförallt framvagnen när man kör över ojämnheter som fartgupp, högre trottoarkanter etc för jag har fått uppleva rejäla sammanstötningar pga bilens höjd, dock har inget gått sönder. Då menar jag rejäl framvagnsbalk-smäll mot backen = HÅRT!

Tack vare stänkskydden iskrapande så hör jag oftast i god tid när det börjar bli för nära backen.

Sen beror ju det på hur stora & breda hjul du tänkt ha och hur känslig du är för stötighet osv

~ Life is short, have FUN! ~

I brist på annat :)
526 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
Tackar för svaren big_smile

Eftersom originaldämparna blir kvar så kanske inte 60/40 är det allra bästa.

Bryr mig inte speciellt vad gäller stötighet men dämparna ger sig väl ganska bra tidigt om jag slänger på 60/40...

Planen är väl egentligen att köpa nya dämpare efter sommaren eller till nästa sommar.

122 Inlägg
24 mars 2011
Köp JOM Coilovers från storbrittanien, blir typ 1500kr inklusive frakt med dagens valuta.

Sök