4457
Sök

Audi A4 1.8T, känns väldigt slö.

104 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjenna! Har nyligen införskaffat en Audi A4 1.8T (150hk).

Men bilen känns otroligt slö! Vet att många upplever sina audis med samma motor som slöa, men tvivlar på att dom är lika slöa som min. För när instruktionsboken utlovar 218km/h och mätarn nästan stannar helt vid 180 så blir man ju ännu mer fundersam.

Ringde och beställde tid för chipptrimmning hos BSR, frågade lite om pris och de, så sa dom att dumpventilen ofta är "sliten" eller vad dom kallade det, och då kostar de en summa extra då.

Men eftersom dom sa dehär med att dumpventilerna är känsliga på dom, så har jag fått för mig att de kanske kan vara så att den börjat läcka, villket givetvis resulterar i sänkt laddrtyck, och att de kanske är därför bilen känns så trött?

Någon som har erfarenhet av samma problem??

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...

1 278 Inlägg
24 mars 2011
#2
Farsans passat 1,8T, samma motor som din.  Hans vart med slöare o slöare, till slut tändes oljetryckslampan från och till. vi tog ner tråget och där var det som gägga som hade satt sig i silen vilket gör att den inte får lika mycket olja. vi tog kontakt med olika verkstäder och de sa att det var ganska vanligt på de motorerna, för vissa kör med long life olja som ska vara helt värdelös... vet inte om det är samma, men kan ju kanske kolla vad det är för olja i, och vilken som varit i.

Street Knight

104 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#3
de du snackar om kallas koks, väldigt vanligt på dom motorerna, men tvivlar på att de är så...

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...

104 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#4
Hittat felet, dumpen läckte som sagt. den byttes, fortfarande inget ladd... Wastegaten är åt fan.

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
25 mars 2011
#5
AlextremeII skrev:
Hittat felet, dumpen läckte som sagt. den byttes, fortfarande inget ladd... Wastegaten är åt fan.

det finns företag som säljer wastegateklockorna löst, definitivt billigare än att köpa en komplett turbo. Ska vara till en Borg-Warner/KKK K03...
testa dock magnetventilen innan du byter wastegaten, definitvt mindre jobb med det, eller har du redan känt på staget som öppnar WG? om det glappar så är WG:n slut...
Senast redigerat av TS_quattro (25 mars 2011)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

104 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#6
tack, hade den inne på bsr idag, dom kan ta hem separata wastegates för en överkomlig peng, men är svindyra på att byta dom :o hur svår kan den va att byta själv?
Jo, de är Wastegaten..

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
25 mars 2011
#7
AlextremeII skrev:
tack, hade den inne på bsr idag, dom kan ta hem separata wastegates för en överkomlig peng, men är svindyra på att byta dom :o hur svår kan den va att byta själv?
Jo, de är Wastegaten..

som jag förstått det så måste turbon demonteras när man byter wastegate så det är en del jobb med det ja, kanske höra med någon gymnasieskola med fordonsutbildning?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Audi/Wv mek
148 Inlägg
26 mars 2011
#8
AlextremeII skrev:
de du snackar om kallas koks, väldigt vanligt på dom motorerna, men tvivlar på att de är så...

Inte så vanligt på dom motorerna, du tänker på AWT motorn som kom senare! 96 var det APU(?) som kunde kocksa i tilloppet till turbon men inte i samma utsträckning som dom senare!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

296 Inlägg
26 mars 2011
#9
luftburk bort och lite värmeplåtar, alla slangar bort till turbon, lossa downpipen o katt från turbon, och plocka bort vatten och oljeslangar till turbon sen är det bara att lossa turbon från grenröret smile lite nya packningar sen är du i hamn smile det är en del jobb och blir lite lättare om du ställer fronten i serviceläge eftersom du får lite mer plats att röra dej på smile lycka till tongue

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

3 Inlägg
13 maj 2012
#10
Hej jag tror att det läcker från min turbo och tänkte jag skulle demontera den och byta packningarna, kanske att jag ska byta ut hela turbon eller är det onödigt ?

Ps turbon har hängt med runt 25.000 mil.

Mvh mattis


Forummoderator
18 004 Inlägg
13 maj 2012
#11
matte_turbo92 skrev:
Hej jag tror att det läcker från min turbo och tänkte jag skulle demontera den och byta packningarna, kanske att jag ska byta ut hela turbon eller är det onödigt ?

Ps turbon har hängt med runt 25.000 mil.

Mvh mattis

Hej. Gör en ny tråd. Tackar för förhand och lycka till. Glöm inte skriva en bra rubrik!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök