3575
Sök

Uppskattar lite köpråd ang billjud med mål att få ett rent ljud snarligt hifi.

6 851 Inlägg
2 april 2011
#41
big-jepp skrev:
Ralllee skrev:
Lonefox skrev:

Med infällbar skärm så har jag inte många alternativ.

Men Kenwood har påsenare år kommit med riktigt vassa "budget"alternativ.

Den här tex. är dubbeldin och purfärsk:
http://www.ljudstudion.se/kenwood-ddx30 … c-389.aspx
Kostar 4K.
Dessutom den billigaste dvd-spelare med skärm Roger har i sitt sortiment idag såg jag.....

Vet inte om jag ska satsa på flip front och 1din för kan vara bra om man ska skaffa skyline i framtiden då de bara rymmer 1din.

Jag är beredd att lägga ca 5-6 tusen på en huvudenhet:)


När det gäller baslåda, det står att jag ska ha 42 liter portad, och 34 sluten? Vilket är att föredra, finns en låda på 35 liter på bleklingebilrado, hade varit smidig att köpa den? Vilket ger bäst ljud?

vad är du ute efter, djupbas eller mer snärtbas?

kanske vill ha båda två? Tro mej, det går! även med dubbla 15" wink


3 187 Inlägg
2 april 2011
#42
vill du ha tung bas är ju portad det bästa?
ska du ha den i en sedan bil?


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 april 2011
#43
Går att få tung djup bas som känns mer än den hörs även från slutna lådor. Beror på element, inställningar och bilen för att nämna några saker.
Jag brottades med tidskompet till min bas och fick aldrig till det riktigt. Patrik Skogholm fick pilla lite och helt plötsligt fanns den där som den skulle. En åtta i 14l sluten låda och den går tillräckligt djupt för att musik skall kunna återges hyfsat riktigt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 187 Inlägg
2 april 2011
#44
TT-Avant skrev:
big-jepp skrev:
Ralllee skrev:

Vet inte om jag ska satsa på flip front och 1din för kan vara bra om man ska skaffa skyline i framtiden då de bara rymmer 1din.

Jag är beredd att lägga ca 5-6 tusen på en huvudenhet:)


När det gäller baslåda, det står att jag ska ha 42 liter portad, och 34 sluten? Vilket är att föredra, finns en låda på 35 liter på bleklingebilrado, hade varit smidig att köpa den? Vilket ger bäst ljud?

vad är du ute efter, djupbas eller mer snärtbas?

kanske vill ha båda två? Tro mej, det går! även med dubbla 15" wink

ja det gör det, men oftast så vill man ha väldigt tung djupbas eller e bra snärtbas wink


61 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#45
big-jepp skrev:
TT-Avant skrev:
big-jepp skrev:

vad är du ute efter, djupbas eller mer snärtbas?

kanske vill ha båda två? Tro mej, det går! även med dubbla 15" wink

ja det gör det, men oftast så vill man ha väldigt tung djupbas eller e bra snärtbas wink

jag har en s40, sedan och min bas är en dls nobelium 12i med dls a4 slutsteg. Är basen mer svår driven i en sluten låda eller vad är skillnaden?


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 april 2011
#46
Ralllee skrev:
big-jepp skrev:
TT-Avant skrev:

kanske vill ha båda två? Tro mej, det går! även med dubbla 15" wink

ja det gör det, men oftast så vill man ha väldigt tung djupbas eller e bra snärtbas wink

jag har en s40, sedan och min bas är en dls nobelium 12i med dls a4 slutsteg. Är basen mer svår driven i en sluten låda eller vad är skillnaden?

Man tappar UNGEFÄR 3db i känslighet mellan en portad och sluten låda, till den portades fördel.

Sedan går en portad längre ner i registret innan den tappar frekvenssvar.
EN stor nackdel med portad låda är att man skall inte spelaunder avstämningsfrekvensen då elementet kan tappa kontrollen väldigtlätt då man går under. Subsonicfilter är önskvärt.

Sedan finns det risk att lådan inte spelarlika linjärt i bilen pga basförstärkning, men det går att få till men kräver en del jobb och labbande med portfrekvensen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

61 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#47
Lonefox skrev:
Ralllee skrev:
big-jepp skrev:

ja det gör det, men oftast så vill man ha väldigt tung djupbas eller e bra snärtbas wink

jag har en s40, sedan och min bas är en dls nobelium 12i med dls a4 slutsteg. Är basen mer svår driven i en sluten låda eller vad är skillnaden?

Man tappar UNGEFÄR 3db i känslighet mellan en portad och sluten låda, till den portades fördel.

Sedan går en portad längre ner i registret innan den tappar frekvenssvar.
EN stor nackdel med portad låda är att man skall inte spelaunder avstämningsfrekvensen då elementet kan tappa kontrollen väldigtlätt då man går under. Subsonicfilter är önskvärt.

Sedan finns det risk att lådan inte spelarlika linjärt i bilen pga basförstärkning, men det går att få till men kräver en del jobb och labbande med portfrekvensen.

Så vilket rekommenderas? Portad låda? smile


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 april 2011
#48
Ralllee skrev:
Lonefox skrev:
Ralllee skrev:

jag har en s40, sedan och min bas är en dls nobelium 12i med dls a4 slutsteg. Är basen mer svår driven i en sluten låda eller vad är skillnaden?

Man tappar UNGEFÄR 3db i känslighet mellan en portad och sluten låda, till den portades fördel.

Sedan går en portad längre ner i registret innan den tappar frekvenssvar.
EN stor nackdel med portad låda är att man skall inte spelaunder avstämningsfrekvensen då elementet kan tappa kontrollen väldigtlätt då man går under. Subsonicfilter är önskvärt.

Sedan finns det risk att lådan inte spelarlika linjärt i bilen pga basförstärkning, men det går att få till men kräver en del jobb och labbande med portfrekvensen.

Så vilket rekommenderas? Portad låda? smile

Jag rekomenderar sällan ngt då det är mkt en fråga om tycke och smak.
Däremot är jag själv fast i det slutna träsken då jag gillar den typen av bas.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

61 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#49
Lonefox skrev:
Ralllee skrev:
Lonefox skrev:

Man tappar UNGEFÄR 3db i känslighet mellan en portad och sluten låda, till den portades fördel.

Sedan går en portad längre ner i registret innan den tappar frekvenssvar.
EN stor nackdel med portad låda är att man skall inte spelaunder avstämningsfrekvensen då elementet kan tappa kontrollen väldigtlätt då man går under. Subsonicfilter är önskvärt.

Sedan finns det risk att lådan inte spelarlika linjärt i bilen pga basförstärkning, men det går att få till men kräver en del jobb och labbande med portfrekvensen.

Så vilket rekommenderas? Portad låda? smile

Jag rekomenderar sällan ngt då det är mkt en fråga om tycke och smak.
Däremot är jag själv fast i det slutna träsken då jag gillar den typen av bas.

Okej vad gillar du då?smile Jag strävar efter att få en bas som känns mer än den hörs och som inte flåsar eller gör andra konstiga ljud smile


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 april 2011
#50
Ralllee skrev:
Lonefox skrev:
Ralllee skrev:

Så vilket rekommenderas? Portad låda? smile

Jag rekomenderar sällan ngt då det är mkt en fråga om tycke och smak.
Däremot är jag själv fast i det slutna träsken då jag gillar den typen av bas.

Okej vad gillar du då?smile Jag strävar efter att få en bas som känns mer än den hörs och som inte flåsar eller gör andra konstiga ljud smile

Mer korrekt, torr, "rapp" bas......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

61 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#51
Lonefox skrev:
Ralllee skrev:
Lonefox skrev:

Jag rekomenderar sällan ngt då det är mkt en fråga om tycke och smak.
Däremot är jag själv fast i det slutna träsken då jag gillar den typen av bas.

Okej vad gillar du då?smile Jag strävar efter att få en bas som känns mer än den hörs och som inte flåsar eller gör andra konstiga ljud smile

Mer korrekt, torr, "rapp" bas......

Okej, Jag är nog ute lite efter snabb men djup bas, korrekt bas är ett krav med.. Funderar på att köpa den slutna lådan iallafall!


61 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#52
Har någon erfarenhet av Veba AVDN2817?.

http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=95

Bra pris på den


6 851 Inlägg
2 april 2011
#53
Ralllee skrev:
Lonefox skrev:
Ralllee skrev:

Okej vad gillar du då?smile Jag strävar efter att få en bas som känns mer än den hörs och som inte flåsar eller gör andra konstiga ljud smile

Mer korrekt, torr, "rapp" bas......

Okej, Jag är nog ute lite efter snabb men djup bas, korrekt bas är ett krav med.. Funderar på att köpa den slutna lådan iallafall!

En rätt portad låda med ett bra steg är då att föredra. Jag har tidigare varit fast i slutna baslådornas tycke, men efter lite labbande med portar och basar så har jag nu hittat en bra kombination av bas/låda/steg.


61 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#54
TT-Avant skrev:
Ralllee skrev:
Lonefox skrev:

Mer korrekt, torr, "rapp" bas......

Okej, Jag är nog ute lite efter snabb men djup bas, korrekt bas är ett krav med.. Funderar på att köpa den slutna lådan iallafall!

En rätt portad låda med ett bra steg är då att föredra. Jag har tidigare varit fast i slutna baslådornas tycke, men efter lite labbande med portar och basar så har jag nu hittat en bra kombination av bas/låda/steg.

okej men om man slipper att bygga lådan själv? Är det fortfarande att föredra portad då? smile (A)


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 april 2011
#55
Isåfall så gäller det att du hittar en låda med rätt volym och avstämning, inte så stor chans att du gör det. Sen så kommer du ändå få lov att bygga lite själv för att få det tätt mellan låda och baksätets ryggstöd.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

61 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#56
ChriZtoffer skrev:
Isåfall så gäller det att du hittar en låda med rätt volym och avstämning, inte så stor chans att du gör det. Sen så kommer du ändå få lov att bygga lite själv för att få det tätt mellan låda och baksätets ryggstöd.

så du säger..... ? att jag ska bygga portad ?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 april 2011
#57
Eller sluten, det viktiga är att du ser till så ljudet kommer in i kupén och inte bara studsar omkring i skuffen och skapar oljud.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

61 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#58
ChriZtoffer skrev:
Eller sluten, det viktiga är att du ser till så ljudet kommer in i kupén och inte bara studsar omkring i skuffen och skapar oljud.

okej, smile



Sök