2583
Sök

Växellåds bekymmer dodge ram 1500

14 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Tänkte höra om nån har nå kunskap om automat lådor då jag aldrig har hållt på med nån... Var ute och åkte o det gick hur bra som helst, var in på macken o handla. När jag skulle åka därifrån så vill inte bil fan dra varken framåt eller bakåt, precis som om kopplingen på en vanlig bil är slut, stänger man av den i nån minut o försöker igen så kommer du kanske nån meter men sen är det stopp. Det plingar även i lådan och plingandet ökar med varvtalet. Jag tror det är nåt med converten men det är ju bara en chansning från min sida.

Nån med nå andra förslag?

mvh johan wendelin

440 Inlägg
27 mars 2011
Hej!

Måste först och främst säga, GRYMT FIN BIL!

Låter ju lite mysko med tanke på att den gick hur fint som helst innan du stängde av bilen, inga tendenser på interna fel sedan tidigare? Hur långt har bilen rullat?

Interna fel brukar inte komma spontant, utan det brukar komma lite mer och mer .... så att säga.

Kollat oljan i lådan, inget som åkt ur? Kolla med bilen på plan mark och med växeln i NEUTRAL efter att bilen är varm. Prova annars att fylla upp lite extra mycket (om du har en oljepump att suga ur oljan därefter) och se om bilen går framåt, OBS att en överfylld automatlåda ej får köras betydligt varm, då ökar trycket och ev. packningar går sönder.

Inget galet med bromsarna? Det går ju en vakuumslang från insuget till bromsarna som "frikopplar" automatlådan vid inbromsning tror jag, eller nu kanske jag är helt ute o cyklar, ska kolla upp!

Annars om jag får citera:

-Kolla oljenivån
-Kolla vajern till automatlådan/växelspaken om den är feljusterad
-Kolla om oljefiltret är igensatt
-Kolla om oljepumpen är defekt
-Kolla om axeln/fördelningslådan är defekt
-Kolla om convertern är defekt
-Kolla om ventilerna är defekta
osv...

Du har säkert kollat oljan, men gör det igen, annars är det troligtvis något internt fel tyvärr sad

Mvh
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

14 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Hela den där olje biten är kollad, var inne på exakt samma saker som du är. Men den har haft svårt att lägga i overdriven senaste tiden, så det har väll varit nåt på gång så att säga...

Sök