3490
Sök

Volvo 240 Turbo -84

Bilen köptes den 11de augusti i Veddige, var då mycket sunkig och spray målad mattsvart, mycket rost fanns där också! men det var då det ;)

242 962 Visningar
Uppdaterades senast 24 januari 2013
154 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjenare, har hållt på ett tag med denna volvon och tänkte nu visa den för er på garaget smile

Förövrigt så finns helhets bilder här : 240 TURBO


Bilen är en äkta 240 turbo från 84 med b21et snurra som är lite vässad

Motor:
Garrett turbo
398 portad
A-kam
M46 låda overdrive
2,5" simons system från turbon
IC


Lamelldiffad 1031 bakaxel
Polybussningar i runtom
Boxade länkarmar fram och bak, allt lackat i 2k färg

Kommande:

Portad 405 topp
Kam ???
Större intercooler
Större turbo & annat grenrör
3" avgas
Nytt styrsystem, lh 2,4
Ny Elfläkt




Inuti:
Original svart skinnklädsel
Elhissar
Elspeglar
Taklucka
Turbo instrumenten och hastighetsmätartavla med varvräknare
Luisi 12" ratt
och eftersom det är en Turbo så har den även helsvart innertak, paneler osv





några bilder på aset smile

http://i55.tinypic.com/5uo8y9.jpg
http://i51.tinypic.com/2zzivtl.jpg

Svetsat i högra baljan smile
http://i56.tinypic.com/2cyi98z.jpg

Kapat ur tröskeln på ena sidan, ruttet som fan, likadant på båda sidor.
http://i53.tinypic.com/6elm3r.jpg

isvetsad tröskel
http://i52.tinypic.com/2mcbm8y.jpg

här var också ruttet, genomförningshålet för kablarna i högra framdörren
http://i51.tinypic.com/2vdqx46.jpg

Åtgärdat med ny plåt smile fin passform smile
http://i53.tinypic.com/24vjjg4.jpg

Slipat och målat golvet fram och bak inuti smile
http://i51.tinypic.com/11jtb9y.jpg

Bytt skärmar o fronten då dom gamla var dåliga
http://i52.tinypic.com/2jezmzq.jpg

sletet
http://i51.tinypic.com/oadkib.jpg


Blev misstänksam när man såg små sprickor i lacken, så då vart de fram med kniven och hacka
http://i56.tinypic.com/2ykm6h1.jpg

innanför spacklet låg en bit med nät :roll:
http://i54.tinypic.com/2d9crj6.jpg

såhär såg det ut på båda sidor vid baklamporna, 3x3cm hål på vardera sida med små rostprickar åt alla håll. Detta är åtgärdat nu, dock försvann bilderna på lagningen sad
http://i55.tinypic.com/21ac02q.jpg


bältesinfästningen bort kapad då den va rostskadad, livräddande saker så det är viktigt att grejjerna blir bra och sitter fast!
http://i56.tinypic.com/orqdxy.jpg

fick till det riktigt bra enligt mig själv, visst syns skarvarna men vad gör det, det är ju ändå inte där man ska kolla:D
http://i56.tinypic.com/2qmktqs.jpg

http://i52.tinypic.com/5af1pc.jpg

the engine, sketen....
http://i53.tinypic.com/2iw1unb.jpg
http://i55.tinypic.com/2ciborp.jpg

putsat lite smile
http://i56.tinypic.com/2lbp85j.jpg


http://i54.tinypic.com/358szzn.jpg

http://i53.tinypic.com/11hz406.jpg

http://i52.tinypic.com/t5lqnp.jpg

http://i55.tinypic.com/rk505z.jpg

http://i52.tinypic.com/fay52q.jpg


från detta:
http://i52.tinypic.com/wi7qky.jpg

till detta:
http://i53.tinypic.com/2d0gsnp.jpg

börjat skrapa lite underredsmassa...
http://i54.tinypic.com/2zg6a0y.jpg


http://i53.tinypic.com/2dmfll2.jpg

http://i51.tinypic.com/qrz1jc.jpg

http://i53.tinypic.com/35c28pl.jpg

grundlackade även ventilkåpan som syns lite på sista bilden  smile


http://i56.tinypic.com/2qiwn5d.jpg

http://i51.tinypic.com/zt6t7d.jpg

har försökt knåpa ihop en vettig början på denna tråd genom att ta bilder osv från min andra tråd på ett annat forum, hoppas det finns ngt intresse hos er andra i detta projekt också smile
Senast redigerat av risenman (29 november 2012)


1 314 Inlägg
28 mars 2011
#2
Detta kommer följas! wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

170 Inlägg
29 mars 2011
#4
kommer följas!

Skrap
2 098 Inlägg
29 mars 2011
#5
Ser bra ut. Ska du polera tryckrören sedan också? Keep it up mate

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

373 Inlägg
29 mars 2011
#6
blir kanon bra detta cool


154 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#7
JofooN skrev:
Ser bra ut. Ska du polera tryckrören sedan också? Keep it up mate

japp eller så blir dom blanksvarta smile tack alla ni andra för era kommentarer:)


Skrap
2 098 Inlägg
30 mars 2011
#8
Uppdate!? lol
Senast redigerat av JofooN (30 mars 2011)

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

Hobby-Skruvare
203 Inlägg
30 mars 2011
#9
Ser ut att vara ett trevligt projekt. Lycka till

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n

170 Inlägg
30 mars 2011
#10
ser bra ut! smile

154 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#11
Har satt i lite diverse prylar i motorrummet nu, ikväll smäckte jag även dit motorn! big_smile

Byggde mig en liten hållare till styrservots vätskebehållare då det ej sitter något servo i dessa original, annars brukar ju behållaren sitta på vänstra dämpartornet:)

http://i51.tinypic.com/s4n989.jpg

Motorn ditsatt:) slangar å bröte åt alla håll men det kommer ändras smile
http://i52.tinypic.com/35kqzwm.jpg
http://i51.tinypic.com/2lu5is6.jpg

jo jag kan ju säga att det blir mycket mycket finare än va det var när jag rev isär allt ihop, får då såg det långt ifrån bra ut! måste få tag på en större IC då den jag har nu känns för liten...ifall någon har någon lagom stor liggandes så är det bara att hojta till!


Bärs!
3 456 Inlägg
154 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#14
haha ja den är fräsig inte sant? nedå så sitter det bara provisoriskt:) oljekylet jag hade gick åt pipan det är därför


Skrap
2 098 Inlägg
2 maj 2011
#15
Ser bra ut risen! big_smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

170 Inlägg
3 maj 2011
#16
ser väldigt bra ut smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
3 maj 2011
#17
kasta på det nya f/ft insuget istället fungerar yppligt på b21et körde själv med det insuget

betydligt mycket smidigare och ger bättre flöde och man slipper ett ormbo med rör

Kör fort så hinner inget hända...

154 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#18
Har funderat ett tag på att köra med f/ft sprut på denna men vet inte ifall svensk bilprovning är så värst imponerad utav detta?

Fick igång aset häromdagen efter lite diverse strul med bränsletryck osv smile
http://i55.tinypic.com/2gv8zgm.jpg
http://i54.tinypic.com/351u7uw.jpg

måste byta ut remmarna, packboxen till kammen, vattenslangpaketet, skruva isär bränslehuvudet och renovera, skaffa nya stift/tändkablar och lite diverse annat småplock. Men ska försöka få karossen nedslipad nu i dagarna så man kan få på en fräsigare lack smile
Senast redigerat av risenman (3 maj 2011)


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
3 maj 2011
#19
risenman skrev:
Har funderat ett tag på att köra med f/ft sprut på denna men vet inte ifall svensk bilprovning är så värst imponerad utav detta?

Fick igång aset häromdagen efter lite diverse strul med bränsletryck osv smile
http://i55.tinypic.com/2gv8zgm.jpg
http://i54.tinypic.com/351u7uw.jpg

måste byta ut remmarna, packboxen till kammen, vattenslangpaketet, skruva isär bränslehuvudet och renovera, skaffa nya stift/tändkablar och lite diverse annat småplock. Men ska försöka få karossen nedslipad nu i dagarna så man kan få på en fräsigare lack smile

tänkte mer att använda insuget bara smile
största anledningen att jag valde att testa var att jag skulle köra 2.5liters block och tillskottsprut
men insuget blev monterat sen tog orken slut

men det fungerade skapligt och besiktade 2år med detta insug och 940grenrör
som du oxå borde skaffa då orginal är riktigt dåligt

den enda nackdel är att man inte får till tongångsregleringen helt hundra men det fungerade så pass bra att man orkade med att bara köra med lite lätt öppet spjäll för att få tongång
dock ändrade den sig lite efter väder och vind smile

Kör fort så hinner inget hända...

154 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#20
tänkte mer att använda insuget bara smile
största anledningen att jag valde att testa var att jag skulle köra 2.5liters block och tillskottsprut
men insuget blev monterat sen tog orken slut

men det fungerade skapligt och besiktade 2år med detta insug och 940grenrör
som du oxå borde skaffa då orginal är riktigt dåligt

den enda nackdel är att man inte får till tongångsregleringen helt hundra men det fungerade så pass bra att man orkade med att bara köra med lite lätt öppet spjäll för att få tongång
dock ändrade den sig lite efter väder och vind smile



ofasen, det där med tomgången lät ju rätt tråkigt, men ska se senare i framtiden vad man kan klura dit för sprut till denna smile



Sök