Tjena! Har nyss bytt ut mina original tändchip och bränslechip mot ett par trimchip. Tyckte själv det var svårt att hitta bra info på nätet om hur man skulle göra, t.ex. vilket chip som ska in i vilken box osv. så jag tänkte att jag lägger upp några bilder och info om hur jag gjorde. Hoppas någon kommer ha användning av detta!
Lossade de två bultarna (8:ans nyckel) till lådan som sitter bakom framlampan på passagerarsidan. Sedan ser du de två styrboxarna där chipen sitter. Lossa boxarna genom att dra metallbygeln mot framlampan och lyft sedan boxana rakt upp.
Boxen till vänster (0 227 400 179) är till tändningschipet (ignition) och den högra boxen (0 280 000 599) är till bränslechipet (fuel).
Bänd försiktigt i metallbygeln med en skruvmejsel så att den går att få över flänsarna. Dra ner den ungefär 180 grader från hur den satt från början så att den inte täcker metalllocket på sidan som inte syns på bilden.
Skruva loss de fyra torx-skruvarna (stavning?) och bänd med skruvmejsel upp byglarna som håller metallocket på plats, försiktigt så de inte knäcks.
Så här ser mina styrboxar ut inuti. Kan skilja sig mellan årsmodellerna men så här ska det iallafall se ut på 92-94:orna. Det är möjligt att 95-97:arna skiljer sig på så sätt satt chipet inte sitter med sockel utan måsste lödas bort.
Här sitter chipet. Losa plast-täcklocket genom att köra ner en skruvmejsel i de två hålen på ovansidan och bänd utåt.
Så här ser det ut när plast-täcklocket är borta. pilla försiktigt loss det chipet som sitter i med en skruvmejsel och tryck sedan i det nya på plats (I detta fallet är det tändningschipet (IGN=Ignition) jag sätter i). Tänk på att sätta chipet åt samma håll som det gamla och skriv på det gamla chipet vilken box den har suttit i om du eventuellt vill byta tillbaks i framtiden!
Färdigt! Sätt nu tillbaks allting som det satt innan och gör precis likadant med nästa chip.
Hoppas att detta blir till hjälp för någon och kolla gärna in min bil och ge den ett betyg
/Se88e