2637
Sök

slippa P-böter?

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
30 juli 2006
Trådstartare
en tanke slog mig idag då jag fick p-böter för några veckor sen. om man får en p-bot och inte står som ägare, slipper man boten då eller är det att pröjsa endå? vet att det låter konstigt men eftersom man kan slippa få en fortkörnings biljett p.g.a. att föraren inte stämmer överens med ägaren undrar jag om man även här kan slippa P-boten.

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!

159 Inlägg
30 juli 2006
boten går väl till den som står på ägarbeviset, så även inkassokrav

1 852 Inlägg
30 juli 2006
Trådstartare
men varför går inte även fortkörningsboten till ägaren?

jag tycker att det är lite samma sak, föraren bryter en regel (i båda fallen) men olika personer blir straffade.

Fartglad
336 Inlägg
30 juli 2006
Men dem kan ju omöjligt veta vem som har parkerat bilen. Därför får ju ägaren smällen såklart. Fortkörning så vet dem ju vem föraren är...

Power without Quattro is useless!

Fisketokig
2 997 Inlägg
30 juli 2006
kommer väl ny lag nu att man inte kommer undan längre när man har en unge som står som ägare på fordonet.

Skaffa en dekal med texten "Böter ses personlig förnedring och kommer hämnas så tänk om" sätt den i framrutan. smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

671 Inlägg
30 juli 2006
Ta med skyltarna så blir det svårt att veta vems bilen är. Eller skaffa en ovanlig bil och märk den fel.
Ex en Dodge med ett ford märken, då kan man hävda att någon med en ford åker med falska skyltar.

159 Inlägg
30 juli 2006
lr så parkerar man som vanligt folk? smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 juli 2006
Daniel skrev:
Ta med skyltarna så blir det svårt att veta vems bilen är. Eller skaffa en ovanlig bil och märk den fel.
Ex en Dodge med ett ford märken, då kan man hävda att någon med en ford åker med falska skyltar.

ja om man fixar en smart lösning med tex. starka magneter så det går snabbt och enkelt att ta bort dom så kan man ju lägga dom i bakluckan och gå där ifrån. då kan dom ju inte sätta böter, för hur vet dom vem som ska ha böter?? det finns väl ingen lag som säger att man måste ha skyltar på när man parkerar lr?

Jonas

914 Inlägg
30 juli 2006
Bästa är väll ändå om man har en släkting som jobbar som lapp lisa i området som man brukar parkera ? smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 juli 2006
Ronnie.L skrev:
Bästa är väll ändå om man har en släkting som jobbar som lapp lisa i området som man brukar parkera ? smile

men det gör man inte tongue

Jonas

302 Inlägg
30 juli 2006
Kanske kan vara av intresse.

http://www.pbot.nu/

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
30 juli 2006
Det är lag på att ha regskylt på bilen även när den står parkerad. Sen även om man skulle montera av den så är ofta ruterna på bilarna märkta med regnr sen på nyare bilar kan man läsa av chassi nr i framrutan vilket är kopplat till regnr i VV´s databas.

1 852 Inlägg
31 juli 2006
Trådstartare
fan man kanske skulle skaffa ett par neodymiummagneter (starka utav helvete) och sätta på skylten tongue har bytt ut min framruta och något chassinr finns inte i framrutan. risken är väl att dom bogserar bort bilen:(

8 156 Inlägg
31 juli 2006
Markus_C skrev:
Det är lag på att ha regskylt på bilen även när den står parkerad. Sen även om man skulle montera av den så är ofta ruterna på bilarna märkta med regnr sen på nyare bilar kan man läsa av chassi nr i framrutan vilket är kopplat till regnr i VV´s databas.

Har för mig att det var precis tvärtom? Att det bara krävdes regskylt när man kör med bilen.
Fast det är klart. Risken är ju att dom forslar bort bilen.
Jag har iaf funderat på en magnet-lösning, så att jag snabbt kan byta till den gamla "E-län"-skylten vid utställningar osv.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

671 Inlägg
31 juli 2006
Kardborre funkar utmärkt.

501 Inlägg
31 juli 2006
Hm, tänkte på fartkamerorna.. Alla mina rutor är stöldmärkta.  Alltså alla rutor har mitt reg nr. Hur fan blir de om jag tar bort skylten och åker för snabbt vid en kamera... Har dom så pass bra skärpa att dom kan se mitt ner nr som står med liten text på rutan? tongue

OBS: Ironi

Wankel
1 080 Inlägg
31 juli 2006
Wee skrev:
Hm, tänkte på fartkamerorna.. Alla mina rutor är stöldmärkta.  Alltså alla rutor har mitt reg nr. Hur fan blir de om jag tar bort skylten och åker för snabbt vid en kamera... Har dom så pass bra skärpa att dom kan se mitt ner nr som står med liten text på rutan? tongue

det är iaf bättre att bara täcka ansiktet...
har dom ditt ansikte kan dom ha tur och hitta dej i körkortsregistret (vet inte hur stor chansen är för det men) då åker du på det oavsett om du har skylt eller inte...
har dom bara skylten kan dom inte göra ett skit!

MDS Västerås

1 414 Inlägg
31 juli 2006
Jag har krävt bevis 2 gånger när jag fått p-böter och då ströks den med tanke på att dom inte hade någon form av bevis, det skulle varit ord mot ord... så kräv bevis nästa gång du får böter!!

P-Böter delas ju ut på p-vaktens bedömning av hur bilen står parkerad...
Senast redigerat av Founder (31 juli 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 852 Inlägg
31 juli 2006
Trådstartare
Founder skrev:
Jag har krävt bevis 2 gånger när jag fått p-böter och då ströks den med tanke på att dom inte hade någon form av bevis, det skulle varit ord mot ord... så kräv bevis nästa gång du får böter!!

P-Böter delas ju ut på p-vaktens bedömning av hur bilen står parkerad...

något man skall tänka på nästa gång då...

264 Inlägg
31 juli 2006
fast här i stan (landskrona) har alla lapplisor med sig digital kameror nuförtiden så dom har foto bevis sen.....

Kolla gärna in mitt Swift Sport bygge!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316637

Sök