3757
Sök

Bakdäcket lutar inåt efter vintern!!!

21 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#1
Så har haft bilen avställd, (Saab 900NG -96) sedan början på november, innan avställning så funkade allt som det skulle!

Idag när jag skruvade på hjulen igen så lutar höger bakdäck inåt!(negativ camber?)

har monterat med 5mm spacers på båda däcken, men vänster bak ser ut precis som det ska ;/
Sitter gula(blåa?) Bilstein dämpare på om det är någon hjälp, däcken som sitter på är 225/45-17


Är inte någon expert men har läst mig till att detta inte är justerbart på 900an. Så vart kan problemet ligga?
Bilen har stått på pallbockar utan däck hela vinter(fritt hängande alltså) om det kan ha något att göra med problemet.


Alla tips uppskattas då det ser jävligt skumt ut.

Refined
1 770 Inlägg
4 april 2011
#2
Kan inte vara så enkelt att du bara monterat däcket fel/ojämt?
Är inte allt för ovanligt om man skall ha på små spacer.
Har du kört med bilen/rullat bilen efter montering?

MVH

21 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#3
Zwudda skrev:
Kan inte vara så enkelt att du bara monterat däcket fel/ojämt?
Är inte allt för ovanligt om man skall ha på små spacer.
Har du kört med bilen/rullat bilen efter montering?

MVH

Trodde också det först, men har lyft billen och roterat däcket, vi var 2 stycken som kollade det och det roterar precis som det ska, stabilt, vobblar inte och snurrar precis som de andra gör.

var ute och körde ca 1 mil förut, det var efter turen som jag såg att det lutade!

vet inte om det kan ha med samma sak att göra men bilen kändes "sladdrigare" i baken än vad den gjorde i höstas, skulle dämparna kunna ha tagit stryk av att stå i hängande läge i 6 månader?

21 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#5
FLindgren skrev:
Bussningar som är kassa skulle jag tippa på.

Går det att kontrollera att det är just dessa innan man byter dem? och isf hur.
Och är dessa något man byter hemma på uppfarten(är skapligt händig) ?


känns samtidigt konstigt att en sleten bussning kan tilta hjulet såpass mycket, vänster hjul ser ju helt normalt ut och med den stela bakaxel+krängningshämmaren borde det väl inte skilja så jädra mycket ;/
Senast redigerat av Hans3 (4 april 2011)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 april 2011
#6
Har du kollat ordentligt så att fjädrar osv sitter som dom ska ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

21 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#7
TBOC_Razor skrev:
Har du kollat ordentligt så att fjädrar osv sitter som dom ska ?

Har lyft bakvagnen och kollat, slagit och känt på allt, såg inget som såg eller kändes felaktigt, men som sagt, eftersom de har "hängt" hela vinter så kanske de har slagit sig eller dylikt, ska titta mer på dem.

Tack för tipset, det är den typen av tankar jag behöver hjälp med big_smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 april 2011
#8
Tänkte mest att det inte är särskilt ovanligt att folk kör med alldeles för korta fjädrar och har man då hjulen helt fria kan fjädrarna i värsta fall sitta alldeles löst vilket kan göra att när du sen sänker ner bilen igen sitter fjädern fel och det man får göra då är ju att lyfta upp bilen igen och kolla fjädern och vrida lite på den om det behövs.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Elektriker
718 Inlägg
4 april 2011
#9
Bakaxeln är ju rätt stel på 900/9-3 (740 teknik?) så om en fjäder är off borde väl inte ett hjul luta p.g.a det? eller tänker jag fel?
Känns som att om då ett hjul lutar när du har stel bakaxel, så borde de andra också luta? eller? Har du testat att ta lös hjulet igen? Och kollat om hela navet är snett?
900/9-3 bakaxeln har inte så många ställbara delar (inga?), så äre inte så mycket som ska kunna bli snett om det inte är nått som vridit sig fel eller dylikt. Att nått är trasigt helt enkelt.

Som att kasta vatten i sjön.

Elektriker
718 Inlägg
4 april 2011
#10
Inte så att hela bilen har vridit sig på snea pallbockar eller nått?;)haha

Som att kasta vatten i sjön.

21 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#11
monno skrev:
Inte så att hela bilen har vridit sig på snea pallbockar eller nått?;)haha

Den har iofs stått på ojämnt underlag. Om dt nu är så jävla illa så borde den väll gå tillbaka om den står plant några veckor.?

Xenoholic
2 559 Inlägg
5 april 2011
#12
Detta fenomen låter ju nästan osannolikt med tanke på hur dess bakvagn är uppbygd hmm
Ta o fixa en bild på det så man får se tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

21 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#13
Aerocombi skrev:
Detta fenomen låter ju nästan osannolikt med tanke på hur dess bakvagn är uppbygd hmm
Ta o fixa en bild på det så man får se tongue

Kommer efter jobbet

Kom på att det var trögt att få på just det däcket, centrumnavet(?) i fälgen är lite för tight så jag fick pressa på fälgen genom att dra åt bultarna

! Det var tight i höstas också, men frågan är om jag kan ha tryckt sönder något när jag pressade såhär?
Som sagt så är ju inte däcket skevt i förhållande till det som det sitter i(vad dt nu heter)

Varning för iphone stavning'
Senast redigerat av Hans3 (5 april 2011)

Elektriker
718 Inlägg
5 april 2011
#14
Hans3 skrev:
monno skrev:
Inte så att hela bilen har vridit sig på snea pallbockar eller nått?;)haha

Den har iofs stått på ojämnt underlag. Om dt nu är så jävla illa så borde den väll gå tillbaka om den står plant några veckor.?

Haha va inte så seriös kommentar jag har då ingen aning:P Men borde va lätt å se om det är hela bilen som är sne eller däcket=)

Tycker du ska börja med å ta lös hjulet igen , till å börja med så att säga:) Inspektera allt, och kanske fingra dit lite olja på stryningen och ta bort lite rost om den går så förbaskat tungt?

Med risk för att du ska tycka jag idiotförklarar dig, du korsdrog väl när du drog dit bultarna?
Om du hade sånna problem å få på den över styrningen och drog in hjulet med bultarna äre ju redigt viktigt att du drar jämnt, så inte de låser sig någonstans.
Senast redigerat av monno (5 april 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

21 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#15
Drog väldigt försiktigt på alla och gick runt. Men eftersom hjulet snurrar jämt så sitter de ju rätt på skivan. Frågan är ju om ngt innanför kan ha dragits sönder.

4 164 Inlägg
5 april 2011
#16
Prova byt till reservdäcket lr ngt som går på ordentligt och se om det fungerar bättre. Om det var trögt och du behövde pressa på fälgen så är det troligt att det är där felet ligger, fast borde iofs wobbla om du har fått på det snett:s  Men prova reservhjulet ändå.


772 Inlägg
5 april 2011
#17
har du mätt spacern så den är 5 mm överallt?

21 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#18
PoulZen skrev:
har du mätt spacern så den är 5 mm överallt?

Nej, men det isf skulle ju oxå göra att hjulet "vobblar". Och det är ju inte fallet. Ska ut och mecka och ta lite bilder nu. Kommer upp senare.

21 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#19
Då har jag legat under bilen ett tag, har bilderna redo men min dator vägrar att identifiera Iphone:n så kan inte få upp dem, försöker att lösa problemet.

(följande tanke slog mig när jag kom hem, annars hade jag givetvis skruvat av hjulet och kollat)sad

Som sagt så var ju centrum ringen lite för tajt på fälgen (dock har den suttit på förut)

kan jag när jag drog åt bultarna har pressat navet(?) genom bromsskivan istället för att pressa på fälgen på navet (lycka till att förstå vad jag menar), det skulle ju i såfall förklarar varför hjulet+ skiva snurrar "rent" eftersom de båda då blivit snedtryckta?

bara en ide, om någon har en sprängskiss eller kan bekräfta att detta inte är möjligt så vore det bra.

Bilder kommer när jag får iordning på min iphail.

edit: stora bilder, imageshack ville inte så det blev fuskbugg.

Ser skevt ut eller hur!
http://data.fuskbugg.se/skalman02/Sneea.png
obs: pallbocken står löst/används ej ;p

Underifrån; http://data.fuskbugg.se/skalman02/sneea2.png

Fjäder+dämpare ska ju inte påverka cambervinkeln eller hur? upphängning är ju "styv" och roterar väl bara kring bussningarna?
Senast redigerat av Hans3 (5 april 2011)

Elektriker
718 Inlägg
5 april 2011
#20
Har du fortfarande inte tagit lös hjulet?tongue

Rackarns va stora bilder, tog tid de dära:P Precis som du säger så ja, enda som kan påverka känns de som är ju att infästningen för navet skall va sne? Alternativt hela navet snett..
Senast redigerat av monno (5 april 2011)

Som att kasta vatten i sjön.


Sök