4504
Sök

Vw golf 2 sugtrim, hur mycket kan jag lätta på svänghjulet?

290 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
tjena

jag har tänkt att sugtrimma min golf 2 lite smått, det jag har tänkt att göra är att plana topp lätta på svänghjulet, extraktor grenrör och 2,5" avgas med rensad kat

men nu är frågan, hur mycket kan man plana toppen? och hur mycket kan man svarva på svänghjulet?
jag ska lämna in grejerna så fort som möjligt så är väldigt tacksam för svar:)

MVH __Rengel__

kolla gärna in mitt projekt! :) Jetta mk1 Motorbyte och uppfräschning

Pedal To The Metal
750 Inlägg
6 april 2011
Känns lite mer värt att slipa kammarna och fixa bättre insug är att lätta svänghjulet. I min mening.

Hur mycket det kan planas vet väl motorfirman?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

290 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
Revotech skrev:
Känns lite mer värt att slipa kammarna och fixa bättre insug är att lätta svänghjulet. I min mening.

Hur mycket det kan planas vet väl motorfirman?

Men det är ingen motorfirma det är nån som håller på med svarvning och så bara

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 april 2011
Du tjänar ju inga hk på att svarva svänghjulet. Du ändrar i princip bara karaktären på motorn

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

290 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
LeafBox skrev:
Du tjänar ju inga hk på att svarva svänghjulet. Du ändrar i princip bara karaktären på motorn

Motorn reagerar väl bättre på gas och trycker på lite bättre från start? Det är vad jag har hört iaf

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 april 2011
__rengel__ skrev:
LeafBox skrev:

Motorn reagerar väl bättre på gas och trycker på lite bättre från start? Det är vad jag har hört iaf

Nja, du kan varva upp lite fortare. Men eftersom det är mindre massa som slungas runt så flyttar du i princip allt vrid till toppen av registret

290 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
LeafBox skrev:
__rengel__ skrev:
LeafBox skrev:

Nja, du kan varva upp lite fortare. Men eftersom det är mindre massa som slungas runt så flyttar du i princip allt vrid till toppen av registret

Okej, vad är värt att göra istället för det då? Som inte är för dyrt

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 april 2011
__rengel__ skrev:
LeafBox skrev:
__rengel__ skrev:

Okej, vad är värt att göra istället för det då? Som inte är för dyrt

Om man vet vad man håller på med så kan man plocka av toppen och porta den, insuget och grenröret. Så kan man passa på att byta packningar oxå.
Kostar inte allt för många kronor

926 Inlägg
6 april 2011
LeafBox skrev:
__rengel__ skrev:
LeafBox skrev:

Hum... intressant teori!

På sätt och vis vinner man effekt på att lätta svänghjulet. OM......
Motorn accelererar väldigt fort.
Ex när man tomgasar så går all motoreffekt åt för att få snurr på svänghjulet. Precis på samma sätt som när en lastbil startar och kör i väg, så är det en massa som ska sättas igång. All effekt går åt till hastighetsökning. Linjär fart eller roterande fart är exakt samma sak.

MEN inte om varvtalet är konstant. Som ex när man drar en husvagn upp för en backe i konstant fart.
När hastigheten är konstant går effekten åt att göra ett arbete. Att höja ett husvagnsekipage x-meter uppåt och övervinna luftmotstånd.

Det betyder att: På låga växlar kommer man att märka lite skillnad, men inte på hög växel.
Växlingar kommer att gå fortare pga motorn anpassar sig till det nya varvtalet fortare.
Har man problem med att fästet inte räcker till på låga växlar, så finns det inget behov av att lätt svänghjulet...

Mats

290 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
mats757 skrev:
LeafBox skrev:
__rengel__ skrev:

Hum... intressant teori!

På sätt och vis vinner man effekt på att lätta svänghjulet. OM......
Motorn accelererar väldigt fort.
Ex när man tomgasar så går all motoreffekt åt för att få snurr på svänghjulet. Precis på samma sätt som när en lastbil startar och kör i väg, så är det en massa som ska sättas igång. All effekt går åt till hastighetsökning. Linjär fart eller roterande fart är exakt samma sak.

MEN inte om varvtalet är konstant. Som ex när man drar en husvagn upp för en backe i konstant fart.
När hastigheten är konstant går effekten åt att göra ett arbete. Att höja ett husvagnsekipage x-meter uppåt och övervinna luftmotstånd.

Det betyder att: På låga växlar kommer man att märka lite skillnad, men inte på hög växel.
Växlingar kommer att gå fortare pga motorn anpassar sig till det nya varvtalet fortare.
Har man problem med att fästet inte räcker till på låga växlar, så finns det inget behov av att lätt svänghjulet...

Mats

okej tack för denna info!

min bil ligger knappt på hjulspin på 1:an på torr asfalt så fästet räcker nu iallafall, men sen va ju frågan också HUR MYCKET kan man svarva svänghjulet? och hur mycket kan man plana toppen?

Pedal To The Metal
750 Inlägg
6 april 2011
fortfarande... Slipa om kammarna... Ca 1000:- per kam. Stor skillnad

fälg fantast
1 086 Inlägg
6 april 2011
slipa om kammarna eller byt till 276 enem kam !!!! ,  och släng i ett extraktor, gärna 4-2-1 , 2" sportsystem, använder du inte baksätet, släng det, reservhjul och allt annat, lättning är billigast ,

eller byt till en gti
Senast redigerat av Lowenhart (6 april 2011)

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

290 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Sen va ju inte det frågan,

395 Inlägg
7 april 2011
varför inte bara slänga in en GTI motor? smile

Pedal To The Metal
750 Inlägg
7 april 2011
__rengel__ skrev:

Sant... Sant..  Men vi bara tipsar dig så du inte lägger massa pengar på att svarva svänghjulet och inte få någon effekt. Då kan det ju vara bra att få tips på annat som ger mer.

Det brukar jag uppskatta iaf smile

290 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Victorduvet skrev:

Har inte råd

290 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Revotech skrev:
__rengel__ skrev:

Sant... Sant..  Men vi bara tipsar dig så du inte lägger massa pengar på att svarva svänghjulet och inte få någon effekt. Då kan det ju vara bra att få tips på annat som ger mer.

Det brukar jag uppskatta iaf smile

Ja tips är bra, men sen upskattar jag om man kan få ett svar på det man frågar efter också

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 april 2011
Svarva svänghjul     +0,5hk?     7-800:-?
Porta och plana       +12hk?     1500:-?  (räknar med nya packningar osv.)
Gti-motor               +50hk       1500-2000:-

395 Inlägg
7 april 2011
__rengel__ skrev:
Victorduvet skrev:

Har inte råd

Okej, men de känns nästan som att en GTI motor blir både billigare och enklare

290 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
LeafBox skrev:
Svarva svänghjul     +0,5hk?     7-800:-?
Porta och plana       +12hk?     1500:-?  (räknar med nya packningar osv.)
Gti-motor               +50hk       1500-2000:-

vad e det som kommer att kosta 1500:- på att plana toppen? packningar kostar inte 1000kr

Sök