2647
Sök

Problem med bas, dunkar hela tiden.

4 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Tjena, har precis kopplat in en ny baslåda i min bil då förra gick sönder.

Är en låda med 2st 12" MDS Fanatic på 700W styck, som drivs av ett 4Kanals JBL Grand Touring GTO 75.4 steg.

Nu till problemet, den ena basen dunkar lite hela tiden så fort tändningen är igång. Har man volymen på 0 så hör man att den dunkar på, dock inte högt. Men bara den ena som dunkar.

Spelar man högt så försvinner det konstanta dunket och båda dunkar i takt med musiken!

Är det felkopplat eller liknande, dålig kontakt, dålig jord m.m?
För jag har kopplat in sånt här förr, och allting är ordentligt gjort med riktiga anslutningar.

Ström&Jordkabel är 16mm2, med 60A säkring på strömmen. En 15 & 20A säkring på steget. Rätt grova högtalarkablar, inte hundra på måtten dock. Sen lågnivå och remote är inkopplat rätt, givetvis.
Basarna är kopplade på varsin kanal, bryggat.

Tacksam för svar!

3 187 Inlägg
7 april 2011
LPfan skrev:
Tjena, har precis kopplat in en ny baslåda i min bil då förra gick sönder.

Är en låda med 2st 12" MDS Fanatic på 700W styck, som drivs av ett 4Kanals JBL Grand Touring GTO 75.4 steg.

Nu till problemet, den ena basen dunkar lite hela tiden så fort tändningen är igång. Har man volymen på 0 så hör man att den dunkar på, dock inte högt. Men bara den ena som dunkar.

Spelar man högt så försvinner det konstanta dunket och båda dunkar i takt med musiken!

Är det felkopplat eller liknande, dålig kontakt, dålig jord m.m?
För jag har kopplat in sånt här förr, och allting är ordentligt gjort med riktiga anslutningar.

Ström&Jordkabel är 16mm2, med 60A säkring på strömmen. En 15 & 20A säkring på steget. Rätt grova högtalarkablar, inte hundra på måtten dock. Sen lågnivå och remote är inkopplat rätt, givetvis.
Basarna är kopplade på varsin kanal, bryggat.

Tacksam för svar!

jag gissar på jorden, testat att skifta jord punkt?

2 230 Inlägg
7 april 2011
inte så att signaljorden är bränd då på spelarn? för så beter sig min med om jag kopplar på ett slutsteg till nånstors högtalare(baslåda elelr 6x9or)  och den är signaljorden bränd på iaf och den beter sig precis som du beskriver. prova byt stereo.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

DLS
1 147 Inlägg
7 april 2011
Om den är bränd som ovan skriver så jorda om, gör rätt innan du byter stereo wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 april 2011
Testa att byta plats på lågnivåkablarna och se ifall problemet flyttar sig eller stannar kvar vid samma bas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Stereon är helt ny, och slutsteget fungerade perfekt 1timme innan jag bytte baslåda, kopplade då in grovare kablar till ström&jord.

men ska pröva byta jordkontakt iaf, och det andra ni tipsa om!

2 230 Inlägg
8 april 2011
jo men du råkade inte ta bort jord först då? så du tog bort strömkabeln efter jorden, då är risken att man bränner signalen ^^

men prova så märker du smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

2 914 Inlägg
8 april 2011
som chriztoffer skriver, pröva byta, och sen ett tips. jordkabeln sätter man dit först och tar av sist!

DLS
1 147 Inlägg
8 april 2011
Sist sätter jag alltid dit signalkablarna wink

Sök