Assgrass skrev:
Min bil beter sig aningen konstigt efter renoveringen.
Det är alltså en nissan 200sx s13 med ca18det som jag bytt lager, toppackning och planat block, topp på i vinter. Vidare till problemet.
När jag startar den så ligger varvtalet bra
efter att den fått stabilisera sig och det sjunker efter ett tag då kallstartstiden börjar löpa ut.
Men! När den (fortfarande) är relativt kall i motorn och man ger lite gas och släpper av, vill den nästan krypa ner till 0rpm och dö, men vänder och landar på allt mellan 700 och 1100rpm.
När bilen är varm har jag
oftast tomgång mellan 900-1100rpm.
Bilens "standard-tomgång" är 850rpm.
Men ibland får den rycket och dumpar ner till 700rpm och tuggar då TUNGT verkligen.
Drar jag ur sladden till tomgångsmotorn händer INGENTING. Jag har också testat att byta tomgångsmotor men ingen skillnad.
Allt detta resulterar i att jag inte kan ställa tändningen helt 100 då varvtalet vandrar så sjukt mkt.
* Letat luftläckor med startgas, hittar inget vidare
* Ställt spjälllägesgivaren helt perfekt
* Bytt tomgångsmotor
Har du några bra tips eller andra idéer? Kom gärna med förslag då mitt tålamod börjar ta slut.