4659
Sök

E10 innebar slutet for veteranbilar

36 Inlägg
10 april 2011
#21
Våran gamla Suburban klarade 20% etanol enligt manualen orginal, och den hade en vanlig förgasare.
Den här hysterin kommer att vara örerstökad inom en ganska kort tid. från 5% till 10% är ju en marginell ökning.
Nästan ingen kommer märka av den.

Mustang Fox-body köpes!

killercow
10 april 2011
#22
Dr_Olsson skrev:
Våran gamla Suburban klarade 20% etanol enligt manualen orginal, och den hade en vanlig förgasare.
Den här hysterin kommer att vara örerstökad inom en ganska kort tid. från 5% till 10% är ju en marginell ökning.
Nästan ingen kommer märka av den.

lite som hysterin om att bilarna kommer dra mer med mer etanol.

100% etanol i tanken = ca 20% högre förbrukning
5% extra etanol i tanken = ca 1% högre förbrukning

vilket betyder att på en bil som drar 0,7L/mil blandad körning kommer dra 7ml/mil extra. alltså ca en matsked. på ca 140mil! kommer man ha en för brukning som motsvarar en hel liter

Of World
3 369 Inlägg
10 april 2011
#23
gamlingen skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Growe skrev:
varför denna rädsla?
kommer inte orsaka några som helst problem

eftersom det är 90% bensin fortfarande och ingen har haft problem med 5% ethanol blanding så kommer det inte heller bli några problem nu

alla bilar med en lambdasond klarar detta till 100%
dom andra kan ivärsta fall behövas bestyckas om detta är föga troligt
dessutom kan man gå ur och vride upp tändingen lite som bonus på en gammal bil


jag kommer konvertera om alla mina bilar till e85 drift orkar inte med att tanka svindyr bensin

I tyskland har alla problem med detta! deras bilar har gått sönder från ena till den andra, så klart det blir problem , det mest idiotiska är att 98an försvinner 2013 ... vafan ska man tanka med då? ingen vill direkt tanka sin V8 med E10 .

Var har du läst det ? källa ?

Jag har läst det på olika tidningar , tex Aftonbladet och lite andra tidningar . läste om att det skulle fräta genom allt i motorn, och bilar med kedja istället för rem skulle krångla , rätta mig om jag har fel men jag utgår från det jag läst smile och även att min Mercedes inte skulle klara det för den har kedja, det låter lite konstigt tycker jag. men aja! alla får vi reda på det snart smile 1 maj förresten om ni inte visste det dvs :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
10 april 2011
#24

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

5 198 Inlägg
10 april 2011
#25
opel_vectra_gts skrev:
gamlingen skrev:
opel_vectra_gts skrev:

I tyskland har alla problem med detta! deras bilar har gått sönder från ena till den andra, så klart det blir problem , det mest idiotiska är att 98an försvinner 2013 ... vafan ska man tanka med då? ingen vill direkt tanka sin V8 med E10 .

Var har du läst det ? källa ?

Jag har läst det på olika tidningar , tex Aftonbladet och lite andra tidningar . läste om att det skulle fräta genom allt i motorn, och bilar med kedja istället för rem skulle krångla , rätta mig om jag har fel men jag utgår från det jag läst smile och även att min Mercedes inte skulle klara det för den har kedja, det låter lite konstigt tycker jag. men aja! alla får vi reda på det snart smile 1 maj förresten om ni inte visste det dvs :p

http://data.fuskbugg.se/skalman02/H1_20110328_010.pdf

Ljud freak !
928 Inlägg
10 april 2011
#26
Kan lungna alla människor här nu ! Beslutet har inte tagits upp ! Och kommer inte införas detta året !!! Min chef kontaktade statoil och shell och frågade om detta å dom sa att de förmodligen inte kommer bli något i år !


711 Inlägg
10 april 2011
#27
RD_87 skrev:
Kanske dags för någon form av seriöst upprop mot den här dyngan? Om dom ersätter 95 med E10, det skiter jag i men 98 måste jag ha!

5% etanol i BF98 roll

V-power (BF99) är väl fortfarande "ren"?


Of World
3 369 Inlägg
10 april 2011
#28

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
10 april 2011
#29
Som jag skrev i den riktiga E10-tråden

"Svårt att ta seriöst när faktan är mest sagt tveksam. Jag är inget fan utav E10.
Men "fräter aluminum", orsakar korrisionskador I cylindrarna. Varför gör man då E85-motorer i aluminium?

Det lät helt enkelt som en reporter lyssnat på den mest anala, anti-E10 personen i världen som måste dra ut allting dåligt till minsta strå.

"De flesta bilar innan -92 kan inte köra pått"
DET om något är väll trams? Har vi inte flera gånger i denna tråden konstaterat att det är ofarligt för alla utom vissa bilar, SOM FINNS LISTADE.

Nja, jag ser ju hellre att 95 är kvar. Men att fylla folk med trams känns ännu värre"

En massa hysteri en folk som inte har kunskapen att förstå bättre, LUGNA NER ER tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

5 111 Inlägg
10 april 2011
#30
Precis...

Är det fler än VAG FSI och Mitsu GDI-motorer som det verkligen finns bekräftat att det är dåligt med E10?


5 198 Inlägg
10 april 2011
#31
Volvo544special65 skrev:
Precis...

Är det fler än VAG FSI och Mitsu GDI-motorer som det verkligen finns bekräftat att det är dåligt med E10?

Enl nån så hade ju ALLA i tyskland problem... personligen tror jag det blir mycket mindre problem än vad som skrivs här iaf.

citat:" I tyskland har alla problem med detta! deras bilar har gått sönder från ena till den andra,"


dom har nog inga bilar kvar där,,,

Of World
3 369 Inlägg
10 april 2011
#32
gamlingen skrev:
Volvo544special65 skrev:
Precis...

Är det fler än VAG FSI och Mitsu GDI-motorer som det verkligen finns bekräftat att det är dåligt med E10?

Enl nån så hade ju ALLA i tyskland problem... personligen tror jag det blir mycket mindre problem än vad som skrivs här iaf.

citat:" I tyskland har alla problem med detta! deras bilar har gått sönder från ena till den andra,"


dom har nog inga bilar kvar där,,,

försökte du vara rolig nu? den som tankat med E10 den har ångrat det! och tro mig, jag har vänner och familj där och dom har råkat testat det och ja! ny motor för deras del smile den som vill tanka E10 får gärna göra det. sedan återkomma om dennes bil går smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

5 198 Inlägg
10 april 2011
#33
opel_vectra_gts skrev:
gamlingen skrev:
Volvo544special65 skrev:
Precis...

Är det fler än VAG FSI och Mitsu GDI-motorer som det verkligen finns bekräftat att det är dåligt med E10?

Enl nån så hade ju ALLA i tyskland problem... personligen tror jag det blir mycket mindre problem än vad som skrivs här iaf.

citat:" I tyskland har alla problem med detta! deras bilar har gått sönder från ena till den andra,"


dom har nog inga bilar kvar där,,,

försökte du vara rolig nu? den som tankat med E10 den har ångrat det! och tro mig, jag har vänner och familj där och dom har råkat testat det och ja! ny motor för deras del smile den som vill tanka E10 får gärna göra det. sedan återkomma om dennes bil går smile

varför skriver du alla ? har du bevis för det ? några få % ( som jag tror det är) är inte alla, Jag tror inte biltillverkarna skulle kunna gå med på E10 om det vore så farligt för ALLA bilar. Det finns rekomendationer om vilka bilar som går att köra på E,, tror inte bilindustrin skulle skriva ut  såna listor om det vore så farligt... då dör bilindustrin av skadestånd.
Senast redigerat av gamlingen (10 april 2011)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
10 april 2011
#34
Så om E10 är livsfarligt, att tanka E85 innan man far in på besiktningen tex, är samma sak som en ny motor direkt dårå?

Hur kommer det sej att många E85-konverterade bilar går himla driftsäkert och bra dårå? Hmm...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

731 Inlägg
10 april 2011
#35
Intressant läsning, själv tankar jag 75% etanol när jag besiktar bilen och inte fan går den sämre för det i alla fall.. Kan inte tänka mig att de gör någon skillnad alls med 10 eller 5% inte för mig i alla fall.
Bilen slukar redan soppa så det gör väl inget om den tar lite till? smile


Of World
3 369 Inlägg
10 april 2011
#36
gamlingen skrev:
opel_vectra_gts skrev:
gamlingen skrev:

Enl nån så hade ju ALLA i tyskland problem... personligen tror jag det blir mycket mindre problem än vad som skrivs här iaf.

citat:" I tyskland har alla problem med detta! deras bilar har gått sönder från ena till den andra,"


dom har nog inga bilar kvar där,,,

försökte du vara rolig nu? den som tankat med E10 den har ångrat det! och tro mig, jag har vänner och familj där och dom har råkat testat det och ja! ny motor för deras del smile den som vill tanka E10 får gärna göra det. sedan återkomma om dennes bil går smile

varför skriver du alla ? har du bevis för det ? några få % ( som jag tror det är) är inte alla, Jag tror inte biltillverkarna skulle kunna gå med på E10 om det vore så farligt för ALLA bilar.

är du seriös nu? brukar du skriva ja 2 st hade problem med detta bla bla osv? eller är det inte lättare att skriva typ som dom flesta här brukar göra "ALLA" .. om du nu inte förstod det jag menade med just ALLA så ja då vet jag inte .. och vem har frågat biltillverkaren om E10? när det sitter miljöbögar och bestämmer så ja... vad förväntar man sig?
Har inget emot homosexualitet , tänkte på miljöbögar, det är bara ett uttryck ! smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

5 198 Inlägg
10 april 2011
#37
opel_vectra_gts skrev:
gamlingen skrev:
opel_vectra_gts skrev:

försökte du vara rolig nu? den som tankat med E10 den har ångrat det! och tro mig, jag har vänner och familj där och dom har råkat testat det och ja! ny motor för deras del smile den som vill tanka E10 får gärna göra det. sedan återkomma om dennes bil går smile

varför skriver du alla ? har du bevis för det ? några få % ( som jag tror det är) är inte alla, Jag tror inte biltillverkarna skulle kunna gå med på E10 om det vore så farligt för ALLA bilar.

är du seriös nu? brukar du skriva ja 2 st hade problem med detta bla bla osv? eller är det inte lättare att skriva typ som dom flesta här brukar göra "ALLA" .. om du nu inte förstod det jag menade med just ALLA så ja då vet jag inte .. och vem har frågat biltillverkaren om E10? när det sitter miljöbögar och bestämmer så ja... vad förväntar man sig?
Har inget emot homosexualitet , tänkte på miljöbögar, det är bara ett uttryck ! smile

När jag menar 2 så skriver jag inte alla,, så tror jag dom flesta gör..ALLA är liksom ALLA.. inte 2.. Frågat biltillverkarna har man säkert inte gjort MEN listor finns ute till vilka bilar som går eller inte går att köra på E10, så kör man ändå och inte kollat om bilen verkligen går på E10 då får man skylla sej själv,, men det är en annan femma.
Tyvärr så är det ju de där miljötnissarna som har bestämt det,, EU töntarna som inte har nån verklighets förankring.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
10 april 2011
#38
Kan någon visa dessa mystiska "sönderfrätta" motorer som man hör det ryktas om? Har någon en bild eller länk till en undersökning med bilder där det är bevisat att det till 100% är etanol som har frätt sönder motorn och inte bara ett fel eller någon klåpare som trimmat sin motor och gjort fel.

Jag fick en b18 att gå på 50% e85 utan att göra ett skit mer än att dra ur choken lite så den fick soppa. Och den frättes inte sönder.

Jag håller med den som skrev att "om" det nu fräter som fan på aluminium så varför bygger man e85 motorer i det?

Jag kanske kan sträcka mig så långt som att vissa slangar och dylikt kanske inte tål det.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

36 Inlägg
10 april 2011
#39
"opel_vectra_gts", inte för att vara den, men tror du verkligen att 10% etanol dödar en motor, när 5% inte gör de?

Jag skulle gärna veta exakt vilka bilar som behöver ett motorbyte efter etanol!
Jag kan räkna upp ett Volvos b23 och b230 motorer, Sierra 2.0 DOHC och GM:s 3.8 v6:or funkar skitbra på E85.

Men om de faktiskt är så att motorer bör bytas, så av vilken anledning gick dom sönder?

Mustang Fox-body köpes!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
10 april 2011
#40
AcesHigh666 skrev:
Kan någon visa dessa mystiska "sönderfrätta" motorer som man hör det ryktas om? Har någon en bild eller länk till en undersökning med bilder där det är bevisat att det till 100% är etanol som har frätt sönder motorn och inte bara ett fel eller någon klåpare som trimmat sin motor och gjort fel.

Jag fick en b18 att gå på 50% e85 utan att göra ett skit mer än att dra ur choken lite så den fick soppa. Och den frättes inte sönder.

Jag håller med den som skrev att "om" det nu fräter som fan på aluminium så varför bygger man e85 motorer i det?

Jag kanske kan sträcka mig så långt som att vissa slangar och dylikt kanske inte tål det.

det troliga är att problemen härleder till att E10 renar bättre än e5 som finns nu och då drar det med en massa skit som skapar problem detta är troligen vanligare än något annat

dom mesta problemen härleds nog till att grejerna är gamla och slitna och inget annat

sen så klarar inte alla slangar och plaster spriten så dessa kan gå sönder
fast vid 10% ethanol är knappast det som är största orsaken

näe det är som vanligt att det ska klagas så fort något nytt händer

det som skulle vara intresant vorre att veta miljöpåverkan av framställnignen av ethanolen som många höjer till skyarna fast det i självaverket har ganska stora negativa påverkningar på betydligt viktigare och mer akuta problem

fast så är det med allt nytt det höjs till skyarna eller sänks i botten av protester

ungefär som att idoterna till miljömupparna tycker att vi kan stänga några kärnkraftverk och säger att vi har elöverskott här i sverige
fast det sägs åter om och om igen att vi får köpa in elkraft från länder där dom eldar kol för att få elkraft
och allt hänger på att ett land haft en jordbävning något som inte ens kan hända här i sverige

Kör fort så hinner inget hända...


Sök