3282
Sök

Kupefläkt går ej? v40 -96

467 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
Hej.

En vän till mig har en v40 -97 som kupefläkten är helt död på. När han startar bilen blinkar cirkulationsknappen och ac knappen i 5 sekunder typ, sen slutar det blinka. Säkringarna är ok. Någon som vet vad detta kan vara?

Mvh Johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

711 Inlägg
9 april 2011
Kan vara fläktmotståndet,jag hade nått liknande på en tidigare S40 att det blinkade på ac panelen och fläkten var helt död.
Jag bytte fläktmotståndet som verkar vara vanligt fel på dessa bilar,sen funkade det kalas.
Ligger på runt 300kr nytt hos volvo.
Senast redigerat av jimbon (9 april 2011)

2 Inlägg
9 april 2011
Har precis samma fel på min 855.. De kan vara nått lager eller att den bara behöver fettas upp så kommer den gå som en klocka igen! smile Försök de!

467 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
jimbon skrev:
Kan vara fläktmotståndet,jag hade nått liknande på en tidigare S40 att det blinkade på ac panelen och fläkten var helt död.
Jag bytte fläktmotståndet som verkar vara vanligt fel på dessa bilar,sen funkade det kalas.

Fläktmotstånd? Är det samma som transistorn? Läste nånstans nån som skrev att det kunde vara transistorn, och den skulle sitta typ bakom handskfacket.. stämmer det?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

711 Inlägg
10 april 2011
Hoffmeister2 skrev:
jimbon skrev:

Fläktmotstånd? Är det samma som transistorn? Läste nånstans nån som skrev att det kunde vara transistorn, och den skulle sitta typ bakom handskfacket.. stämmer det?

Exakt...

Såhär såg den ut i min förra s40

http://img391.imageshack.us/img391/7990/dsc00104es1.jpg
Senast redigerat av jimbon (10 april 2011)

467 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Ok testa byta transistorn! Tack för svaren! Ni e guld!
Mvh Johan

Sök