3122
Sök

Föreläggande om registreringsbesiktning.

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
13 april 2011
#21
sleepyoh skrev:
TobbeE_87 skrev:
Så om jag fattat de hela rätt så kan en idiot till polis på dåligt humör göra en bil omöjlig att besikta för all framtid pga  tex. ett öppet luftfilter eller blåa tryckslangar å polerade tryckrör?  Bara att ge föreläggande om reg. besiktning pga MISSTANKE om för hög motoreffekt, genom att titta lite snabbt... Kan då inte tillverkaren ge intyg påatt allt är ok så går bilen aldrig mer att regga in lagligt, utan att göra om till ombyggt fordon, right?   
Är jag fullständigt ute å trampar tvåhjuling nu, eller är detta scenario fullt möjligt?

Lär väll inte ofta hända i praktiken, men av vad som skrivs här så är det fullt möjligt. Det är fan korrupt på riktigt sad

Var lite så jag menade/tänkte också, inget ja tror man behöver vara orolig för heller, då risken lär vara liten, men de är alltså iaf inte omöjligt att de kan inträffa... Helt sjukt isf...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Tvivlare
2 266 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
#22
Får väl bli o skaffa en typ 740 -88 o regga som LTT istället då smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

456 Inlägg
13 april 2011
#23
Trafikpolisen/trafikinspektörer har (iaf i värmland) Blivit betydligt hårdare på senare tid.

Har genom jobbet kommit i kontakt med flertalet människor som blivit förelagda om regbesiktning
enbart på att avgasystemet är ändrat.
Nu är ju det en sak om det hade varit en helfordonsgodkänd bil, typ 97 eller nyare då man inte får ändra nåt på en sån( om man ska vara petig;)  )

Men den senaste jag pratade med då gällde det en 740-88 som han byggt ett eget 2,5" tums system på.
Han blev oxå förelagd om reg då bilen var ändrad och bullernivån inte var rätt.
trots att det satt dubbla ljuddämpare på......

Summan av detta är att Trafikpolisen har befogenhet att ställa till en del problem utan att behöva bevisa att dom har rätt.
Som i exemplet ovan med motoreffekten så har man ju inte nåt att sätta emot och inte hjälper det att argumentera  heller.

En annan populär bedömning i flygande besiktning häromkring är om bilen är lite för mycket sänkt, då blir det körförbud på för kort fjädringsväg och bara ställa ner bilen och gå tongue

growing old is mandatory growing up is optional

KHRacing
13 april 2011
#24
Oves_Bror skrev:
.........text................

En annan populär bedömning i flygande besiktning häromkring är om bilen är lite för mycket sänkt, då blir det körförbud på för kort fjädringsväg och bara ställa ner bilen och gå tongue

Då kan jag inflika med följande:

flygande besiktning får inte utföras om inte SKÄLIG ANLEDNING förekommer. Det räcker alltså inte med att en 740 med FET alu-vinge kommer ruullande emot poliskontrollen

Finns inget som heter för kort fjädringsväg så länge det ej tar i vid fulla styrutslag/fjädringrörelse smile

1 513 Inlägg
13 april 2011
#25
KHRacing skrev:
Oves_Bror skrev:
.........text................

En annan populär bedömning i flygande besiktning häromkring är om bilen är lite för mycket sänkt, då blir det körförbud på för kort fjädringsväg och bara ställa ner bilen och gå tongue

Då kan jag inflika med följande:

flygande besiktning får inte utföras om inte SKÄLIG ANLEDNING förekommer. Det räcker alltså inte med att en 740 med FET alu-vinge kommer ruullande emot poliskontrollen

Finns inget som heter för kort fjädringsväg så länge det ej tar i vid fulla styrutslag/fjädringrörelse smile

otillräcklig fjädringsväg/frigång finns.. de har jag åkt på för 5-6 år sen på en gammal golf gti jag hade men inte körförbud dock fick jag ombesiktning på den.. lol

men vill dom så kan dom ställa till vilket helvete som helst för en så e de.. och i fredags kan jag lova var för att statuera prakt exemplar för att dom e trötta på att hela hamnen ska stanna upp varje fredag smile fort sätt med de wink


456 Inlägg
13 april 2011
#26
KHRacing skrev:
Då kan jag inflika med följande:

flygande besiktning får inte utföras om inte SKÄLIG ANLEDNING förekommer. Det räcker alltså inte med att en 740 med FET alu-vinge kommer ruullande emot poliskontrollen

Finns inget som heter för kort fjädringsväg så länge det ej tar i vid fulla styrutslag/fjädringrörelse smile

Den kan du ju försöka med om dom skulle stanna dig smile Dom stoppar ju bilar lite på måfå.
Sen om det är rätt eller inte är en sak men du kommer ju ingenvart med  att argumentera med dom.

Sen angående fjädringsväg så visst finns det det. Det ska finnas minst 20mm fjädringsväg kvar vid maxlast. Nu pratar jag om bilprovningens bedömning alltså och inte din bedömning.

Och det är samma bedömning som trafikpolisen har, enda skillnaden är att SBP sätter 2:a medans polisen sätter 3:a = Körförbud.

growing old is mandatory growing up is optional

Ölbryggare
339 Inlägg
13 april 2011
#27
Jag förstår inte varifrån infon om något papper kommer?
Läser man lite på transportstyrelsen och sbp står det ju inget om det i ditt fall. Bilen är ju i "princip" orginal. Inte måste du ha med dig ett papper om det?
Dom besiktar väl mängder med volvos utan papper varje dag ju..

Är det inte att bara åka dit med nedställt laddtryck, eventuellt med rätt turbo och avgas. Men det är ju inte en "ny" regbes, det är ju bara en regbes.
Samma sak gör man ju om man tagit bort eller satt dit dragkrok. Då behövs inget papper om det är en vettig besiktingsman.

Du kan ju räkna med att det finns en hel bunt besiktingskillar som inte är speciellt glada på all skit polisen skickar till dom pga att det är omöjlig att överklaga. Ett enkelt straff för den som inte skött sig i deras ögon, minst 300kr plus tiden det tar, om man får en vill säga...

Jag tycker du ska åka ner till sbp och se vad dom säger först?


Tvivlare
2 266 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#28
Pepe skrev:
Jag förstår inte varifrån infon om något papper kommer?
Läser man lite på transportstyrelsen och sbp står det ju inget om det i ditt fall. Bilen är ju i "princip" orginal. Inte måste du ha med dig ett papper om det?
Dom besiktar väl mängder med volvos utan papper varje dag ju..

Är det inte att bara åka dit med nedställt laddtryck, eventuellt med rätt turbo och avgas. Men det är ju inte en "ny" regbes, det är ju bara en regbes.
Samma sak gör man ju om man tagit bort eller satt dit dragkrok. Då behövs inget papper om det är en vettig besiktingsman.

Du kan ju räkna med att det finns en hel bunt besiktingskillar som inte är speciellt glada på all skit polisen skickar till dom pga att det är omöjlig att överklaga. Ett enkelt straff för den som inte skött sig i deras ögon, minst 300kr plus tiden det tar, om man får en vill säga...

Jag tycker du ska åka ner till sbp och se vad dom säger först?

Det är det jag gjort, känner en kille på SBP. Fr.o.m 1993 behövs papper från tillverkaren på att motorn är i originalskick. Surt, sa räven.. smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 758 Inlägg
15 april 2011
#29
MantaRobin skrev:
Fr.o.m 1993 behövs papper från tillverkaren på att motorn är i originalskick. Surt, sa räven.. smile

Detta gäller enbart vid motorBYTE!

Tvivlare
2 266 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#30
schnauz skrev:
MantaRobin skrev:
Fr.o.m 1993 behövs papper från tillverkaren på att motorn är i originalskick. Surt, sa räven.. smile

Detta gäller enbart vid motorBYTE!

Spelar mindre roll, när teknikern på SBP tydligt förklarade att jag behöver ett sådant papper. Ska jag regga nu är det tydligen samma procedur som vid ett byte.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.


Sök