2730
Sök

Hur behandla svetsfog (på baksidan)?!

170 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#1
Hej på er!

Har nyligen slipat bort allt skit från golvet i Novans bagagelucka. Lite rost fanns förstås, så jag lade igen några hål, samt ersatte en större porig och rostangripen del med en ny bit plåt. Denna har jag punktsvetsat dit med MIG, och efter sliperi blev det riktigt fint på ovansidan.

På undersidan är det dock lite fulare (ser lite grand ut som klassar med kånkelbär ;-). Spelar väl ingen roll estetiskt, men hur skydda bäst mot nya rostangrepp? Nu när jag ändå monterat bort bensintanken finns ju fler vägar att gå. Jag kan ju blåsa på med rostskydd direkt på kånkelbären, eller så kan jag slipa ner dem, och sedan roskskydda? Eller slipa ner dem lite grand, så att de värsta vrårna / gömmorna mellan "bären" (för fukt) försvinner.

Hur skulle du göra?

Mvh /Peter

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

1 327 Inlägg
15 april 2011
#2
Slipa ner litegrann så det blir en jämnare svets annars är det svårt att måla så att det inte börjar rosta igen.

Sedan måla/spraya rostskydsfärg låt torka och lägg sedan på underredsmassa.


170 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#3
Tackar!

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 april 2011
#4
Jag skulle faktiskt rekommendera att du tvättar med aceton eller förtunning, och sedan penslar med tunn (sprayburksfärg) rostskyddsfärg, därefter penselmålar på en tjockare järn/staketfärg och till slut lägger på (med pensel) tre fyra lager blank svart metallfärg, typ pansarol. På det tar du endast tunt rostskydd, inte underredsmassa. Efter ett antal år blir underredsmassa hårt och kan släppa från plåten, då kommer det in fukt och luft.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

170 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#5
Faktum är att jag tänkte precis den tanken när jag surfade efter bra massa. Dock inte så många olika lager som du tipsade om. Men ja, så får det blir. Har alla färger i garaget dessutom, så jag slipper springa å köpa!

Tack för tipset!

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
16 april 2011
#6
Metica skrev:
Hej på er!

Har nyligen slipat bort allt skit från golvet i Novans bagagelucka. Lite rost fanns förstås, så jag lade igen några hål, samt ersatte en större porig och rostangripen del med en ny bit plåt. Denna har jag punktsvetsat dit med MIG, och efter sliperi blev det riktigt fint på ovansidan.

På undersidan är det dock lite fulare (ser lite grand ut som klassar med kånkelbär ;-). Spelar väl ingen roll estetiskt, men hur skydda bäst mot nya rostangrepp? Nu när jag ändå monterat bort bensintanken finns ju fler vägar att gå. Jag kan ju blåsa på med rostskydd direkt på kånkelbären, eller så kan jag slipa ner dem, och sedan roskskydda? Eller slipa ner dem lite grand, så att de värsta vrårna / gömmorna mellan "bären" (för fukt) försvinner.

Hur skulle du göra?

Mvh /Peter

Slipa ner skarven så den blir jämnare, på med en rostskyddsgrund och lägg karosserikitt direkt på skarven med en smal pensel. När kittet sedan torkat lägger du en topplack och sedan body/underedsmassa.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök