3043
Sök

Byta vatten pump och grenrörspackning saab 9-5 vector 03

44 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#1
Tjena

ja har lite problem, min vattenpump läcker vatten, så tänkt byta den, men vet itne riktigt hur svårt de är, och om de är någon tidigare som gjort något liknande som kunde ställa upp och ge lite tips och råd, om man ska gå in på de själv eller lämna in det,

sen har mina 2 pinbultar till grenröret gått av och har då en läckande grenrörspackning,
och samma där om folk har tips på hur man ska bära sig åt, om man ska lyfta toppen eller om de går att få de någorlunda rakt  om man inte lyfter toppen, för risken är ju ganska stor att de blir snett om man ska borra ut dem o att dom går igenom toppen,

Tacksam för hjälp och ideér!

MVH

DanzzzoN

7 Inlägg
18 april 2011
#2
de e bara att börja riva i det de passar endå bara på ett sätt för de mesta. de lär inte laga sig själv.

49 Inlägg
18 april 2011
#3
Jockegeorgsson skrev:
de e bara att börja riva i det de passar endå bara på ett sätt för de mesta. de lär inte laga sig själv.
inte för att vara sån jocke men man ville ha tips av nån kunnig;D skämt och sidor. jag är nästa 80% säker på att du måste riva toppen och sätta upp den i någon fräs eller något så vidar du inte köper en ny topp för i med att pinbullten är hårdare än toppen så blir det mycket jobbigt att borra förhand:)


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
18 april 2011
#4
Danzzzon skrev:
Tjena

ja har lite problem, min vattenpump läcker vatten, så tänkt byta den, men vet itne riktigt hur svårt de är, och om de är någon tidigare som gjort något liknande som kunde ställa upp och ge lite tips och råd, om man ska gå in på de själv eller lämna in det,

sen har mina 2 pinbultar till grenröret gått av och har då en läckande grenrörspackning,
och samma där om folk har tips på hur man ska bära sig åt, om man ska lyfta toppen eller om de går att få de någorlunda rakt  om man inte lyfter toppen, för risken är ju ganska stor att de blir snett om man ska borra ut dem o att dom går igenom toppen,

Tacksam för hjälp och ideér!

MVH

DanzzzoN
Vattenpumpen är "halvkul" att byta på 9-5´an, gjorde det själv på min ena 9-5´a för några månader sedan. Börja med att bulta bort motoroket som håller motorn längst upp framför ventilkåpan. Det går att ta bort utan domkraft eller så och motorn dråsar inte i backen. Sedan hänger du av multiremmen och fortsätter med att gräva dig ner med att ta bort styrservopump, kobran till turbon, alla vattenrör, slangar och skit som sitter bakom och till vattenpumpen. Var försiktig med stosen mellan block och pump så den hamnar rätt och inte o-ringen kvaddas... Egentligen inga speciella probs annat än en del skruvande innan pumpen är loss.

Avdragna pinbultar mm. brukar jag fixa genom att svetsa på en mutter och sedan dra loss. Grenröret på T7´an sitter annars rätt så easy och är lätt att få loss.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

44 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#5
Oekj, ja jag ska slå ett öga på det tänkte jag, hade funderingar på om man kunde gå via höger framhjul, ta bort inne skärm osv. Så borde man få en ganska bra översikt över det hela, multiremmen ska också bytas, men tack på förhand!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 april 2011
#6
Danzzzon skrev:
Oekj, ja jag ska slå ett öga på det tänkte jag, hade funderingar på om man kunde gå via höger framhjul, ta bort inne skärm osv. Så borde man få en ganska bra översikt över det hela, multiremmen ska också bytas, men tack på förhand!
Pumpen är bultad bakifrån så även om du har motorn utanför bilen måste skiten bakom pumpen bort. När du byter multiremmen så  glöm inte att byta bägge brythjulen, det ena hjulet är en riktig granlaga uppgift att byta. Trångt som f.n är bara förnamnet med att få plats med hjul, bricka, bult. Dessutom så sitter den med en insex som måste choppas eftersom det är jättetajt mot ramtassen. Är inte multiremmen bytt nån gång tidigare så sitter det med all säkerhet den gamla längre varianten med ett extra brythjul i mitten längst upp på toppen. I uppgraderingen så tas detta bort och en kortare rem monteras.
Senast redigerat av hotrodder (19 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök