här är en lite spec taget från mattsson
säger inte att du har det i dig motor men det kan va kul att se dok motronic
Testade och köra min svarta i bänk förra helgen ...
Motor recept :
Orginal B21ET bottendel från 81
Std 530 topp från volvo 940 turbo 92a (T kammaxel)
940 Std grenrör
T3/To4hybrid snurra std T3 axel och avgashus från en 240turbo och ett 54mm Ar/60 kompressor
Iveco IC
420cc spridare
3" JT med 1 dämpare
bosch 044 pump
obs alla värden är angivna som ett medel av 3 körda efekten minskar ca 1hk mellan första och sista repan
Första repan med 0,65 ladd lämnade motorn 186hk
då med min så kallade std trim programvara anpassad för större spridare men orginal LMM med spänd fjäder
efter att ha ökat laddet till 1,1 lämnade motorn 285hk
nästa försök på 1.35 lämnade den 313 hk
sedan bytte vi kamaxel till en Vx3 då ökade efekten till 324hk utan att
vi rörde något annat förlorade ca 15hk upp till 3250varv
men vid 4000 var det pluss värde igen
ökade sedan laddet till 1,47 då lämnade motorn 343,7hk vid 5000varv
och 519nm vid 4250varv
målet med motorn var 350hk så jag hängde på en fjäder på Wg klockan och då blev det lite mycket ladd pikade till på 2,2 bar sedan lossade muttern som håller kompressorhjulet och vi fick åka hem .
vad lär vi oss av detta jo prtning spelar mindre roll än vad många tror på en turbo bil vad är då viktigt?
enligt mig att ha en bra turbo med väl fungerande laddtrycks styrning
och en bottendel som tål den önskade efekten
den här motorn kostade mig
orginal insug b230et
Botten Ca 1000:-
topp grenrör ca 1000:-
Vx3 kamm 500:-
Turbo 3500:-
packningar kammerem mm på volvo 700:-
Mappning 0:-
Bromsning i rullande landsväg 1500:-
spridare 1000:-
resultat 343,7hk 519mn