2673
Sök

850 t5 misständer över 1 bar, bytt allt snart!

2 174 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#1
Tjena, har problem med en 850 t5 95a.

Har bytt turbo, ventiltätningar, fördelarlock rotor, kamrem m.m. Även bytt kam och vev givarna.

Provat annan styrbox, Provat koppla ur magnet ventilen, och pysa upp laddet manuellt, UTAN resultat.

Förstår inte varför den håller på och jag har tröttnat på leta efter konstiga fel.

Bilen går kanon nu efter renoveringen annars, men så fort man börjar ladda på över 1 bar då är det som den bryter strömmen till något och bara börjar bluddra enormt.

Har läst på forumen och ser att detta är väääldigt vanligt fel.

Någon som har konkreta tips?

Har inte bytt stiften dom har gått 300 mil förra sommaren och har rätt gap, 0.7 om jag inte minns fel, Tändkablarna ser fina ut och inga sprickor eller skador, men nästa steg blir att byta dom, och stiften, Dock har jag bytt stift en gång innan när jag köpte bilen, utan resultat.

Alla tips är välkommna. Jag tror på något elektroniskt iaf.

mvh


Tvivlare
2 266 Inlägg
28 april 2011
#2
Inte så att den spikar? Eller soppa och tändning ska hänga med vid ett kilo?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

2 174 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#3
nej nej den bluddrar, får för mycket soppa, Bilen är steg 3 chippad gick kanon med chippet i början, har även provat annan styrbox för utesluta ev fel i min box.


181 Inlägg
28 april 2011
#4
Har haft liknande problem med en C70 och då var det en eller två tändspolar som blivit dåliga. Försökte mappa den på vanligt sätt men gick inte, så höll på att bli tokig innan jag kom på vad felet var. För felet märktes inte original utan först när man började ställa på laddtryck så började det misstända.

Är dock lite nyare styrsystem på C70 så inte alls säkert att du har samma, men kolla allt som har med tändningen att göra.

Mvh//A

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

94 Inlägg
29 april 2011
#5
Vet inte vilket men spikar den eller bludrar ?

Om den bludrar skulle jag no höjt laddtrycket wink men som du skriver vid 1+ bar så bluddrar den, är ditt chip disajnat för 1+ bar ? inte så att det vill ligga på 0.9bar.

Annars hur har du det med BTR ? sitter det org på bilen eller har du monterat någon annan ? öppnar din org BTR vid rätt öppningstryck ?

Men är du säker att den bluddrar så den inte tjöver sig.

Måste man så måste man.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 maj 2011
#6
exakt så vart min 855t5a förra sommaren, hade nyligen servat den med nya stift( volvo orginal), kablar, rotor och lock.. det börja typ 50 mil senare och jag fatta inte vad som kunde vara fel, inga felkoder eller så, bränsletryck och sånt var bra, slutade med att jag provade att sätta tillbaka mina gamla tändkablar, och vips så gick den som den skulle. De nya kablarna som inte höll måttet var iaf från Skruvat.se så avråder dig från att handla där.
Hoppas du får till bilen:) mvh

723 Inlägg
3 maj 2011
#7
tal0n skrev:
exakt så vart min 855t5a förra sommaren, hade nyligen servat den med nya stift( volvo orginal), kablar, rotor och lock.. det börja typ 50 mil senare och jag fatta inte vad som kunde vara fel, inga felkoder eller så, bränsletryck och sånt var bra, slutade med att jag provade att sätta tillbaka mina gamla tändkablar, och vips så gick den som den skulle. De nya kablarna som inte höll måttet var iaf från Skruvat.se så avråder dig från att handla där.
Hoppas du får till bilen:) mvh

Avråder att handla från skruvat.se för att det löste sig för dig när du bytte till dina gamla igen, inget och skylla på dem då det är absolut inget fel på deras varor.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 maj 2011
#8
Glimbrink skrev:
tal0n skrev:
exakt så vart min 855t5a förra sommaren, hade nyligen servat den med nya stift( volvo orginal), kablar, rotor och lock.. det börja typ 50 mil senare och jag fatta inte vad som kunde vara fel, inga felkoder eller så, bränsletryck och sånt var bra, slutade med att jag provade att sätta tillbaka mina gamla tändkablar, och vips så gick den som den skulle. De nya kablarna som inte höll måttet var iaf från Skruvat.se så avråder dig från att handla där.
Hoppas du får till bilen:) mvh

Avråder att handla från skruvat.se för att det löste sig för dig när du bytte till dina gamla igen, inget och skylla på dem då det är absolut inget fel på deras varor.

Okej men jag har då tappat mitt förtroende för dem då jag har handlat av dem 4ggr, 4ggr har jag hållt på med returer och saker som har varit fel/trasiga. Men har väl haft otur 4 gånger ja då lol

723 Inlägg
3 maj 2011
#9
tal0n skrev:
Glimbrink skrev:
tal0n skrev:
exakt så vart min 855t5a förra sommaren, hade nyligen servat den med nya stift( volvo orginal), kablar, rotor och lock.. det börja typ 50 mil senare och jag fatta inte vad som kunde vara fel, inga felkoder eller så, bränsletryck och sånt var bra, slutade med att jag provade att sätta tillbaka mina gamla tändkablar, och vips så gick den som den skulle. De nya kablarna som inte höll måttet var iaf från Skruvat.se så avråder dig från att handla där.
Hoppas du får till bilen:) mvh

Avråder att handla från skruvat.se för att det löste sig för dig när du bytte till dina gamla igen, inget och skylla på dem då det är absolut inget fel på deras varor.

Okej men jag har då tappat mitt förtroende för dem då jag har handlat av dem 4ggr, 4ggr har jag hållt på med returer och saker som har varit fel/trasiga. Men har väl haft otur 4 gånger ja då lol

Okej ja då förstår jag ju dig helt och hållet! Allt jag köpt därifrån har fungerat hur bra som helst. Dock kanske man ska passa sig på lite mer saker som är kända för att krångla men det gäller ju inte bara skruvat.se...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 maj 2011
#10
Glimbrink skrev:
tal0n skrev:
Glimbrink skrev:

Avråder att handla från skruvat.se för att det löste sig för dig när du bytte till dina gamla igen, inget och skylla på dem då det är absolut inget fel på deras varor.

Okej men jag har då tappat mitt förtroende för dem då jag har handlat av dem 4ggr, 4ggr har jag hållt på med returer och saker som har varit fel/trasiga. Men har väl haft otur 4 gånger ja då lol

Okej ja då förstår jag ju dig helt och hållet! Allt jag köpt därifrån har fungerat hur bra som helst. Dock kanske man ska passa sig på lite mer saker som är kända för att krångla men det gäller ju inte bara skruvat.se...

sant sant smile

388 Inlägg
3 maj 2011
#11
Som någon nämnde tändspole(ar) kan vara ett hett tips vad kör du på för tändstift? Autotech rekomendera Bosch F5DPOR Platina när man kör trimmat.
Kan ju vara så att du bottnar Lmm:en men det borde du inte på steg 3 om den inte är kass men detta borde också gett felkod.
Senast redigerat av yoppe (3 maj 2011)


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 maj 2011
#12
yoppe skrev:
Som någon nämnde tändspole(ar) kan vara ett hett tips vad kör du på för tändstift? Autotech rekomendera Bosch F5DPOR Platina när man kör trimmat.
Kan ju vara så att du bottnar Lmm:en men det borde du inte på steg 3 om den inte är kass men detta borde också gett felkod.

min t5a satt det bsr steg 3 i, stift var volvos platina, llm var orginal och byttes inte någon gång, och den gick med steg 3 i minst 8 år utan problem, så orginal stift å llm ska inte vara några problem.

388 Inlägg
4 maj 2011
#13
tal0n skrev:
yoppe skrev:
Som någon nämnde tändspole(ar) kan vara ett hett tips vad kör du på för tändstift? Autotech rekomendera Bosch F5DPOR Platina när man kör trimmat.
Kan ju vara så att du bottnar Lmm:en men det borde du inte på steg 3 om den inte är kass men detta borde också gett felkod.

min t5a satt det bsr steg 3 i, stift var volvos platina, llm var orginal och byttes inte någon gång, och den gick med steg 3 i minst 8 år utan problem, så orginal stift å llm ska inte vara några problem.

Det är inte stift och lmm som är problemet volvos platina har för dåligt värmetal och risk finns att elektroden går sönder och ramlar ner i cylindern detta har även hänt på orginalbilar så det är ett känt fenomen därav tipsade jag om dessa stift,jag sa inte att det inte funkar med orginalstift men det kan bli dyrt.
Försökte bara ge ett tips sen gör folk precis som dom vill. wink
Och som sagt Lmm:en skall funka fint till steg 3 om den är frisk.
Senast redigerat av yoppe (4 maj 2011)


Ointresserad.
936 Inlägg
4 maj 2011
#14
Provat sänka laddet?

Teabag appreciation club.

2 174 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#15
Snitch skrev:
Provat sänka laddet?

hur sänker jag laddet på bästa sätt? wg stången? släppa den eller spänna den?


Ointresserad.
936 Inlägg
4 maj 2011
#16
Pysa ner det ser jag som enklast.

Teabag appreciation club.

8 251 Inlägg
4 maj 2011
#17
yoppe skrev:
Det är inte stift och lmm som är problemet volvos platina har för dåligt värmetal och risk finns att elektroden går sönder och ramlar ner i cylindern detta har även hänt på orginalbilar så det är ett känt fenomen därav tipsade jag om dessa stift,jag sa inte att det inte funkar med orginalstift men det kan bli dyrt.

Du tänker på stiften som en kort period satt i S70/V70N/S80 och kanske någon modell till som är ersatta sedan länge och bytta på service med den gamla vanliga varianten på stift som funkar bra till avsevärt mycket mer än steg 3.


388 Inlägg
4 maj 2011
#18
Marlboroman skrev:
yoppe skrev:
Det är inte stift och lmm som är problemet volvos platina har för dåligt värmetal och risk finns att elektroden går sönder och ramlar ner i cylindern detta har även hänt på orginalbilar så det är ett känt fenomen därav tipsade jag om dessa stift,jag sa inte att det inte funkar med orginalstift men det kan bli dyrt.

Du tänker på stiften som en kort period satt i S70/V70N/S80 och kanske någon modell till som är ersatta sedan länge och bytta på service med den gamla vanliga varianten på stift som funkar bra till avsevärt mycket mer än steg 3.

Troligtvis så är det så,som vanligt sånt som ligger kvar i minnet wink


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 maj 2011
#19
Bosch platina har fungerat bra dock tycker jag på senare tid att NGK irridium funkar bättre.  Bilar som ryckt och haft sig med Boschstift går klockrent med irridium.  I synnerhet om man kör på E85.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Volvo förare
102 Inlägg
4 maj 2011
#20
Våran t5 blöddrade så när den hade fått volvos orginal stift till turbo. Köpte platina stift till den sen och när vi satte i dom stiften så såg vi att stiften som satt i hade spruckit för att det hade kommit in fukt , så nya tännkablar vart det och riktiga platina.. Nu laddar den 1,6 och går bra tongue



Sök