Så bör man inte göra. Du får 2olika jordplan. Alltså en lite spänningsskillnad mellan de olika jordanslutningarna vilken kan ge störningar o konstigheter.
Men tror inte att du gör så, för det blir svårt att få in 2 lika grova kablar i steget.
Jag blir helt förvirrad när alla säger olika saker
dra en pluskabel till kondensatorn sen varsin + kabel från kondensatorn till stegen. sen drar du jordkabel till kondensatorn och sen vidare till stegen, eller så drar du till chassit till stegen. spelar ingen större roll.
Jo spelar stor roll. Jordkabel till stegen ska komma från kondensatorn!
OM du jordar kondingen med 0,5meter kabel o sedan 0,5meter kabel från stegen till samma skruv som där kabeln från kondingen sitter fast har du ju 1meter kabel från kondingen istället för säg 30cm. Det ger mer än 3gånger så lång kabel. INTE bra. Så kort som möjligt gäller till 100%
Jag blir helt förvirrad när alla säger olika saker
dra en pluskabel till kondensatorn sen varsin + kabel från kondensatorn till stegen. sen drar du jordkabel till kondensatorn och sen vidare till stegen, eller så drar du till chassit till stegen. spelar ingen större roll.
Jo spelar stor roll. Jordkabel till stegen ska komma från kondensatorn!
OM du jordar kondingen med 0,5meter kabel o sedan 0,5meter kabel från stegen till samma skruv som där kabeln från kondingen sitter fast har du ju 1meter kabel från kondingen istället för säg 30cm. Det ger mer än 3gånger så lång kabel. INTE bra. Så kort som möjligt gäller till 100%
själv jordar jag i batteriet bak (även jag har kondning) säg att han har en jord punkt lika nära som kondningen.. är längden samma spelar det ingen roll.
Jo det spelar roll. Kondingen finns där för att leverera ström snabbt till steget. Så då suger steget ström från kondingen genom kabeln ner till chassi o sedan från chassi upp till minus på kondingen. Kan du då halvera sträckan o få bort kontaktytan där kablarna sitter skruvade mot varandra är det bara bra. Visst det funkar som du säger också men det kan bli bättre utan större ansträngning om man gör "rätt" från början.
Kondensatorn jordar du i en bra punkt väldigt nära, sen så jordar du stegen på kondensatorn. Vill du vara extra seriös och på den säkra sidan så kör du även en separat jord mellan steg och kaross.
Så bör man inte göra. Du får 2olika jordplan. Alltså en lite spänningsskillnad mellan de olika jordanslutningarna vilken kan ge störningar o konstigheter.
Men tror inte att du gör så, för det blir svårt att få in 2 lika grova kablar i steget.
Den extra jordanslutningen kan såklart sättas i samma som den till kondensatorn, fast det borde fungera med en helt annan också eftersom att båda är kopplade till steget så den lilla eventuella skillnaden borde försvinna.
Jag har ju erfarit att det är bassteget som drar mest ström o därför.......
Jovist, och bassnabb brukar vara extremt snabba? Nej, tänkte väl det. Ett (eller flera) bra batteri/er hinner lätt med i basslagen, däremot för mellanregister så kan kondensatorn göra nytta. Men nu verkar det ju som att TS ska driva basar med båda stegen så då blev det ett annat läge.
Varför? Är det inte onödigt att börja koppla in sig på orginal framsystemet? Tror knappast jag orkar börja gorma med det, hade bara tänkt slänga in lådan
Varför? Är det inte onödigt att börja koppla in sig på orginal framsystemet? Tror knappast jag orkar börja gorma med det, hade bara tänkt slänga in lådan
för den gör mer nytta innan framsystems steget (om du har det) innan bassteget gör det enligt mig (och många andra) inte särskilt mycket nytta.. dagens batterier fixar detta lätt..
för den gör mer nytta innan framsystems steget (om du har det) innan bassteget gör det enligt mig (och många andra) inte särskilt mycket nytta.. dagens batterier fixar detta lätt..
Nu vill jag inte koppla på framsystemet utan på baslådan, så du menar egentligen att det ger mer effekt att köra 1st slutsteg på 2st dubbel 12" ? Tror stegen är på 1200W och basarna på 2400W