3850
Sök

Någon som har bytt turbo på en saab 9-5

Däckspert
298 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#1
Jag ska åka och köpa en saab 9-5 med rasad turbo men hittar ingen kärra.
Så jag tänkte göra en fräckis nämligen att byta turbo på plats och köra hem.
E de någon som vet hur lång tid de tar?

Livet börjar vid 6200rpm!!!

1 020 Inlägg
30 april 2011
#2
gjorde bytet på min på ca 30 min på lyft o utan att strssa ihjäl mig direkt

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Däckspert
298 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#3
ungefär vad jag hoppades på tackar för svaret

Livet börjar vid 6200rpm!!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
30 april 2011
#4
det går VÄLDIGT mycket lättare med lyft..om du köper ett biltema agg och monterar dit försäkra dig om att allt är vridet rätt..hade ett helvete när vi bytte på en 9-5

då satt lagerdelen inte likdant som orginal så oljerören gick inte att få dit tog en stund innan vi såg vad problemet var dock lätt att vrida rätt när man insåg problemet

Kör fort så hinner inget hända...

Däckspert
298 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#5
Growe skrev:
det går VÄLDIGT mycket lättare med lyft..om du köper ett biltema agg och monterar dit försäkra dig om att allt är vridet rätt..hade ett helvete när vi bytte på en 9-5

då satt lagerdelen inte likdant som orginal så oljerören gick inte att få dit tog en stund innan vi såg vad problemet var dock lätt att vrida rätt när man insåg problemet

Jag köpte ett org agg för 140kr. hahaha helt ok skick

Livet börjar vid 6200rpm!!!

Däckspert
298 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#6
de tog 2 timmar på en gata i varberg:} bilen går nu klockrent

Livet börjar vid 6200rpm!!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
1 maj 2011
#7
tjox skrev:
Growe skrev:
det går VÄLDIGT mycket lättare med lyft..om du köper ett biltema agg och monterar dit försäkra dig om att allt är vridet rätt..hade ett helvete när vi bytte på en 9-5

då satt lagerdelen inte likdant som orginal så oljerören gick inte att få dit tog en stund innan vi såg vad problemet var dock lätt att vrida rätt när man insåg problemet

Jag köpte ett org agg för 140kr. hahaha helt ok skick

om jag hade varit i dina kläder skulle jag kolla igenom motorn ordenkligt

efter ett turboras på 9-5 brukar sällan lagerras vara ovanligt

så ner med tråg osv innan det är försent smile

Kör fort så hinner inget hända...

Däckspert
298 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#8
Bilen höll iaf i drygt 200 hela 14 mil hem

Livet börjar vid 6200rpm!!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
1 maj 2011
#9
tjox skrev:
Bilen höll iaf i drygt 200 hela 14 mil hem

hehe modigt skulle jag aldrig vågat gjort med en 9-5 utan att lyft locket efter ett turbo ras

polarn byter ett antal motorer i månaden på 9-5 och han har en LITEN enmans verkstad

senast i går hade han rivit en motor där lagret gått med runt och dödat veven

sen brukar kolvarna packa
har sätt ett block där lagret snurrat med runt och dödat överfallet till blocket smile

förra månaden bytte han nog 3-4motorer på 9-5
och minst 1st passat 1.8t dom verkar stabila oxå smile

Kör fort så hinner inget hända...

Däckspert
298 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#10
Han jag köpte bilen av va inte så glad ad verkstad ville ha 15-18000 för turbobyte och vi gjorde jobbet ute på gatan på 2 timmar med en turbo för 140kr och lidl olja. 10000kr för nybesiktad skattad saab 9-5 kombi 2.3t 21000mil va inte så dyrt så jag kan kosta på mig ett motorbyte och ändå tjäna på affären

Livet börjar vid 6200rpm!!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
1 maj 2011
#11
tjox skrev:
Han jag köpte bilen av va inte så glad ad verkstad ville ha 15-18000 för turbobyte och vi gjorde jobbet ute på gatan på 2 timmar med en turbo för 140kr och lidl olja. 10000kr för nybesiktad skattad saab 9-5 kombi 2.3t 21000mil va inte så dyrt så jag kan kosta på mig ett motorbyte och ändå tjäna på affären

polarn köpte en 2.3t som var hel för 8000kr iof en sedan men iallfall

rätt skön bil att köra hade troligen kört saab 9-5 som slit och släng bil om det inte vorre för alla ras som man hör talas om

då har jag endå en kompis som garanterat ställer upp med verkstad och experthjälp
fast mina 850 har tyvärr inte hållt så jävla bra heller..äger 2st där båda gått sönder på 4:ans cylinder smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 020 Inlägg
1 maj 2011
#12
Growe skrev:
tjox skrev:
Bilen höll iaf i drygt 200 hela 14 mil hem

hehe modigt skulle jag aldrig vågat gjort med en 9-5 utan att lyft locket efter ett turbo ras

polarn byter ett antal motorer i månaden på 9-5 och han har en LITEN enmans verkstad

senast i går hade han rivit en motor där lagret gått med runt och dödat veven

sen brukar kolvarna packa
har sätt ett block där lagret snurrat med runt och dödat överfallet till blocket smile

förra månaden bytte han nog 3-4motorer på 9-5
och minst 1st passat 1.8t dom verkar stabila oxå smile

då är raset nog väldigt långt gånget,, har hört många som bara bytar sen kör utan följdfel inkl jag min har gått 8 tusen sen dess utan kolv eller lagerras.
140 kr lät som hittat   grattis till en trevlig billig bil håll bara koll på oljenivån, där har du skurken till många motorproblem på 9-5.
Folk kollar inte oljan sen rasar skiten o dom undrar vad hände

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Däckspert
298 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
#13
till den som är intresserad så fins snart bilen onlie

Livet börjar vid 6200rpm!!!


Sök