3313
Sök

Bas slutsteg sökes.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
6 maj 2011
Smuurf skrev:
TT-Avant skrev:
Hmm, gissar på ExtraKims gamla steg då..?

japp det är det.

måste ju testa iaf innan jag själv kan uttrycka mig big_smile

Hoppas du har ordentligt med batterier..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

388 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
Tokken skrev:
Smuurf skrev:
TT-Avant skrev:
Hmm, gissar på ExtraKims gamla steg då..?

japp det är det.

Ett till ska i imorn och även annan generatorer wink

Team dBakuten
3 453 Inlägg
6 maj 2011
Smuurf skrev:
Tokken skrev:
Smuurf skrev:

japp det är det.

Ett till ska i imorn och även annan generatorer wink

Vad är det för batterier..? B2 steget kräver ström delux.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
6 maj 2011
Jag tycker inte att de är så strömkrävande ändå. Jag hade fyra sådana och två PG steg i Expressen och min batteribank bestod av 5st Tudor High Tech TA640, jag kunde spela mycket och länge utan att strömmen svek.

Jämför det med .ex Örjans bil där han har sju batterier, som jag har förstått det så dröjer det inte länge innan de får spänningsfall.

Det är ju inget B2 Audio M1 som vi pratar om, utan Mono.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBakuten
3 453 Inlägg
6 maj 2011
ExtraKim skrev:
Jag tycker inte att de är så strömkrävande ändå. Jag hade fyra sådana och två PG steg i Expressen och min batteribank bestod av 5st Tudor High Tech TA640, jag kunde spela mycket och länge utan att strömmen svek.

Jämför det med .ex Örjans bil där han har sju batterier, som jag har förstått det så dröjer det inte länge innan de får spänningsfall.

Det är ju inget B2 Audio M1 som vi pratar om, utan Mono.

Jo men det beror ju på vilket batteri han har.. För ett extra batteri är inte riktigt ok, skulle satsa på två.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
6 maj 2011
Vi pratar om 1800Wrms, man brukar säga 1000W/batteri så om han kör två så borde det funka.
Menar jag hade ca 7500Wrms på pappret i min bil och 5 batterier.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

388 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Vi pratar om 1800Wrms, man brukar säga 1000W/batteri så om han kör två så borde det funka.

Ett extra är enbart tillfälligt så länge ska byggas låda på flaket sen med två till som ska inhandlas så ström kommer finnas.

Men just nu kör jag på det jag har så jag kommer helt enkelt kräma ur det jag kan ur dom två jag har så länge bara.

Har flera projekt samtidigt så inhandlingarna får komma vartefter det finns pengar.

Mvh

Team dBakuten
3 453 Inlägg
6 maj 2011
Smuurf skrev:
ExtraKim skrev:

Ett extra är enbart tillfälligt så länge ska byggas låda på flaket sen med två till som ska inhandlas så ström kommer finnas.

Men just nu kör jag på det jag har så jag kommer helt enkelt kräma ur det jag kan ur dom två jag har så länge bara.

Har flera projekt samtidigt så inhandlingarna får komma vartefter det finns pengar.

Mvh

Ok.. låter kalas men jag skulle dock vänta med att krana ur steget ordentligt innan du har batteri så det räcker.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
6 maj 2011
Har man bara lite koll så spänningen håller sig över 12V så är det lugnt.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

388 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
Tokken skrev:
Smuurf skrev:
ExtraKim skrev:

Mvh

Ok.. låter kalas men jag skulle dock vänta med att krana ur steget ordentligt innan du har batteri så det räcker.

jo det är planen också så kommer köra lugnt med det till en början nu innan allt kommer på plats hade jag tänkt. men det blir nog skit bra tror jag! wink

21 761 Inlägg
6 maj 2011
Någon typ av voltmätare inne i bilen som mäter på stegets strömingångar är en bra hjälp så att man inte riskerar för låg spänning, då ser man ifall det börja dippa och kan vrida ner volymen i tid. smile

388 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Någon typ av voltmätare inne i bilen som mäter på stegets strömingångar är en bra hjälp så att man inte riskerar för låg spänning, då ser man ifall det börja dippa och kan vrida ner volymen i tid. smile

Det finns redan på plats faktiskt wink skönt när man kan hålla lite kolla på grejerna smile

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
7 maj 2011
TT-Avant skrev:
Magnat Black Core One. Skulle funka bra till de basarna, bättre en Mutant A1 steget. Billigare oxå och trotts sitt pris, bättre med mera kraft wink
*säga vad man vill, men jag har testat båda och Mutant steget ÄR klenare, förutom på papper*

Det testet känns inte som helt opatiskt och utförts på lika villkor. Att ett Klass A/B steg skulle lämna mer pulver en ett Klass D steg samt kostar halva pengen skulle jag vilja se först innan jag tror på det.

Magnat Black Core One med klass A/B ca 50% verkninghsgrad så vid sin 700W RMS spec så lär ju 80A säkringen glöda redan där, vågar inte tänka på 2100W hur det ser ut då???.

Mutant steget lämnar lätt över 1500W (har mätt upp det) sen om vilket som låter bäst är en annan femma och var o en avgöra.

MVH//Björn

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
7 maj 2011
Hann steget komma fram?

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

2 035 Inlägg
7 maj 2011
dbakuten skrev:
TT-Avant skrev:
Magnat Black Core One. Skulle funka bra till de basarna, bättre en Mutant A1 steget. Billigare oxå och trotts sitt pris, bättre med mera kraft wink
*säga vad man vill, men jag har testat båda och Mutant steget ÄR klenare, förutom på papper*

Det testet känns inte som helt opatiskt och utförts på lika villkor. Att ett Klass A/B steg skulle lämna mer pulver en ett Klass D steg samt kostar halva pengen skulle jag vilja se först innan jag tror på det.

Magnat Black Core One med klass A/B ca 50% verkninghsgrad så vid sin 700W RMS spec så lär ju 80A säkringen glöda redan där, vågar inte tänka på 2100W hur det ser ut då???.

Mutant steget lämnar lätt över 1500W (har mätt upp det) sen om vilket som låter bäst är en annan femma och var o en avgöra.

MVH//Björn

TT-avant skriver ju att A/B steget har 84% verkningsgrad men jag har svårt att tro på det.
Men eftersom magnat inte håller sig till SAE utan DIN så kan man kanaske inte jämföra dem siffrorna.

Dvs skulle man mäta magnatsteget i SAE så kanske det ligger på 50% verkningsgrad.

Jag själv är skeptisk till att magnat har så bra siffror.

Det är som att mäta effekten i PMPO

Biljudsveteran sen 1984!

388 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Hann steget komma fram?

Jo då kim det kom fram igår vid lunch så ju ska det kopplas i ordning bara wink tack så jätte mycket iaf för en smidig affär! smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 maj 2011
bosabengt skrev:
dbakuten skrev:
TT-Avant skrev:

MVH//Björn

TT-avant skriver ju att A/B steget har 84% verkningsgrad men jag har svårt att tro på det.
Men eftersom magnat inte håller sig till SAE utan DIN så kan man kanaske inte jämföra dem siffrorna.

Dvs skulle man mäta magnatsteget i SAE så kanske det ligger på 50% verkningsgrad.

ILS? big_smile
Nu kan jag inte uttala mig om hur effektiva just Magnats lösningar är.
Men med tanke på hur tekniken har utvecklats och att tex. Audison kan klämma ut 1210WRMS (fördelat på klass A, A/B och D) ur 100A enligt CAE2006-kraven så skulle jag INTE bli förvånad om en del A/B-steg har klivit upp över 75% effektivitet eller iaf snart är där......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
7 maj 2011
Smuurf skrev:
ExtraKim skrev:
Hann steget komma fram?

Jo då kim det kom fram igår vid lunch så ju ska det kopplas i ordning bara wink tack så jätte mycket iaf för en smidig affär! smile

Trevligt! Tack själv, alltid kul att göra affärer när det går smidigt och båda parter är nöjda smile

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

388 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Smuurf skrev:
ExtraKim skrev:
Hann steget komma fram?

Trevligt! Tack själv, alltid kul att göra affärer när det går smidigt och båda parter är nöjda smile

precis håller på med inkopplingen nu så får se ikväll hur det låter!! wink men jag tror inte jg kommer bli annat än nöjd faktiskt big_smile

2 035 Inlägg
7 maj 2011
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
dbakuten skrev:

MVH//Björn

ILS? big_smile
Nu kan jag inte uttala mig om hur effektiva just Magnats lösningar är.
Men med tanke på hur tekniken har utvecklats och att tex. Audison kan klämma ut 1210WRMS (fördelat på klass A, A/B och D) ur 100A enligt CAE2006-kraven så skulle jag INTE bli förvånad om en del A/B-steg har klivit upp över 75% effektivitet eller iaf snart är där......

1200 w rms på 100A är väl inget märkvärdigt?

Biljudsveteran sen 1984!

Sök