3362
Sök

Bas slutsteg sökes.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 maj 2011
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
TT-avant skriver ju att A/B steget har 84% verkningsgrad men jag har svårt att tro på det.
Men eftersom magnat inte håller sig till SAE utan DIN så kan man kanaske inte jämföra dem siffrorna.

Dvs skulle man mäta magnatsteget i SAE så kanske det ligger på 50% verkningsgrad.

Jag själv är skeptisk till att magnat har så bra siffror.

Det är som att mäta effekten i PMPO

ILS? big_smile
Nu kan jag inte uttala mig om hur effektiva just Magnats lösningar är.
Men med tanke på hur tekniken har utvecklats och att tex. Audison kan klämma ut 1210WRMS (fördelat på klass A, A/B och D) ur 100A enligt CAE2006-kraven så skulle jag INTE bli förvånad om en del A/B-steg har klivit upp över 75% effektivitet eller iaf snart är där......

1200 w rms på 100A är väl inget märkvärdigt?

Vid 14.4V innebär detta enbart 230W i förlust. Ungefär 80% effektivitet på steget. Detta med klass A, klass AB och klass D under samma skal. Så jo.....jag vill kalla det märkvärdigt då man ser till vad både klass A och klass AB brukar ha för effektivitet....
Senast redigerat av Lonefox (7 maj 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
7 maj 2011
dbakuten skrev:
TT-Avant skrev:
Magnat Black Core One. Skulle funka bra till de basarna, bättre en Mutant A1 steget. Billigare oxå och trotts sitt pris, bättre med mera kraft wink
*säga vad man vill, men jag har testat båda och Mutant steget ÄR klenare, förutom på papper*

Det testet känns inte som helt opatiskt och utförts på lika villkor. Att ett Klass A/B steg skulle lämna mer pulver en ett Klass D steg samt kostar halva pengen skulle jag vilja se först innan jag tror på det.

Magnat Black Core One med klass A/B ca 50% verkninghsgrad så vid sin 700W RMS spec så lär ju 80A säkringen glöda redan där, vågar inte tänka på 2100W hur det ser ut då???.

Mutant steget lämnar lätt över 1500W (har mätt upp det) sen om vilket som låter bäst är en annan femma och var o en avgöra.

MVH//Björn

B.C steget har ej en verkningsgrad på 50% heller. Dessa är uppmätta till 84% i verkningsgrad, därav effekten och 80A.
Jag har som sagt själv testat Mutant steget, som du vet och måste säga det att är det 1500W så känns det som svaga sådana wink
Skulle gärna vilja veta verkningsgraden på ett sådant Mutant steg..för 200A känns väl mycke översäkrat om det skulle vara vettig verkningsgrad.

Men som sagt, tänker inte diskutera detta i denna tråden mera. Tar det gärna över PM om NÅGON har fler frågor.

2 035 Inlägg
8 maj 2011
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:

ILS? big_smile
Nu kan jag inte uttala mig om hur effektiva just Magnats lösningar är.
Men med tanke på hur tekniken har utvecklats och att tex. Audison kan klämma ut 1210WRMS (fördelat på klass A, A/B och D) ur 100A enligt CAE2006-kraven så skulle jag INTE bli förvånad om en del A/B-steg har klivit upp över 75% effektivitet eller iaf snart är där......

Vid 14.4V innebär detta enbart 230W i förlust. Ungefär 80% effektivitet på steget. Detta med klass A, klass AB och klass D under samma skal. Så jo.....jag vill kalla det märkvärdigt då man ser till vad både klass A och klass AB brukar ha för effektivitet....

Kanske inte ska fråga hur ett steg både kan ha klass A A/B och D?

Ja men magnat har ju 84% verkningsgrad på ett A/B steg. Bättre än audison för en sisådär 10kkr BC 3000:-

Biljudsveteran sen 1984!

7 241 Inlägg
8 maj 2011
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:

Ja men magnat har ju 84% verkningsgrad på ett A/B steg. Bättre än audison för en sisådär 10kkr BC 3000:-

Aldrig tänkt att ett steg kan ha olika segment?

För att fortsätta om BC då så lämnar det 2.1kw under en burst vid khz.....kika själv i databladet...

http://www.docent-decibel.se/store/file … tablad.pdf

2 035 Inlägg
9 maj 2011
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:

För att fortsätta om BC då så lämnar det 2.1kw under en burst vid khz.....kika själv i databladet...

Nej det visste jag inte.

Ja det lämnar 2100w max men vad menar du då? bra eller dåligt?? är seg.

Biljudsveteran sen 1984!

7 241 Inlägg
9 maj 2011
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:

Nej det visste jag inte.

Ja det lämnar 2100w max men vad menar du då? bra eller dåligt?? är seg.

Förlåt......menade en burst vid 1KHz......
Skulle tro att den reella effekten vid användbart (bas) område är en aning mindre än så.
Visst, CAE2006 använder sig med av 1KHz, dock för RMS-angivelse medans Magnatstegets spec säger 2100W MAX vid en burst vid 1KHz.....viss skillnad i slutänden. (Burst antyder att det är ett kort ögonblick....)

21 761 Inlägg
9 maj 2011
Som jag skrev tidigare, det finns ett flertal olika DIN-standarder och de har olika mätförutättningar. Man får försöka hitta info om vad de olika mätmetoderna innebär, annars är det svårt att veta vad som egentligen menas. Dock verkar det som att även tillverkarna själva inte alltid har koll på de olika standardena. smile

7 241 Inlägg
9 maj 2011
Drönirettab skrev:
Som jag skrev tidigare, det finns ett flertal olika DIN-standarder och de har olika mätförutättningar. Man får försöka hitta info om vad de olika mätmetoderna innebär, annars är det svårt att veta vad som egentligen menas. Dock verkar det som att även tillverkarna själva inte alltid har koll på de olika standardena. smile

Själv finns det eg. ETT enda test jag litar på.
Den kubmätning som användes flitigt på 90-talet.
Senast redigerat av Lonefox (9 maj 2011)

Sök