2736
Sök

Bromsproblem Audi 100 2.3 -92

681 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Handbromsen tar, men är väldigt tung att dra. Vad kan man göra åt det?
Försökte hitta vart man spänner handbromsen idag, men jag hittade inget, någon som vet vart det är?

Så här står det på besiktningspappret, och jag fattar inte riktigt vad dom menar med det.

"Parkeringsbroms bromsfunktion, vänster, i, Färdbroms bromsok kärvar."
Kan någon förklara detta?

583 Inlägg
5 maj 2011
Detta betyder att något motverkar/hindrar vänster bromsback att röra på sig.
Detta kan vara att vajern låst sig eller eller att handbromsoket kärvat fast.

Har du använt handbromsen på senaste?. Ifall den inte används har den en tendens att kärva fast.

Någon som vet ifall han har skivor, trummor eller bromsbackar på hans audi 100?

Ett tips är att ta isär på båda sidor. Låna en kompis som drar i handbromsen upp och ner. Sedan springer du mellan höger och vänster sida och jämför vad det är som rör sig och vad som inte rör sig.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

58 Inlägg
5 maj 2011
Man brukar väl oftast spänna handbromsen nere vi själva spaken? I sånna fall ska du bara ta bort konsolen där.... mellan sätena.

583 Inlägg
5 maj 2011
kast skrev:
Man brukar väl oftast spänna handbromsen nere vi själva spaken? I sånna fall ska du bara ta bort konsolen där.... mellan sätena.

Ofast då så brukar de väll skriva att bromsverkan är underkända och säga att man behöver spänna handbromsen?.

Verkar som att handbromsen tog men ej på vänster sida. Dvs handbromshandtaget blev stumt.

Mvh
Anders

58 Inlägg
5 maj 2011
ajonasson skrev:
kast skrev:

Ofast då så brukar de väll skriva att bromsverkan är underkända och säga att man behöver spänna handbromsen?.

Verkar som att handbromsen tog men ej på vänster sida. Dvs handbromshandtaget blev stumt.

Mvh
Anders

Men ibland så hjälper det inte att spänna handbromsen för att få en bättre bromsverkan. Då kan man få justera vid bromsoken, jag vet inte hur det ligger till med sånt för alla bilar men jag vet att det är så på vissa iallafall.

583 Inlägg
5 maj 2011
kast skrev:
ajonasson skrev:
kast skrev:

Mvh
Anders

Men ibland så hjälper det inte att spänna handbromsen för att få en bättre bromsverkan. Då kan man få justera vid bromsoken, jag vet inte hur det ligger till med sånt för alla bilar men jag vet att det är så på vissa iallafall.

Beror helt och hållet på konstruktion. Dock tror jag inte det är snack om "bättre bromsverkan" då jag tolkar det som att besiktningsmannen fått noll-värde ifrån vänster handbroms. Annars hade han nog inte skrivit att bromsoket kan kärvat, utan att handbromsvärden är Underkända.

Jag förbehåller mig rätten att ha fel smile. Dock hade jag kollat upp det grundligt för att inte hålla på och spänna ifall nu den kärvar riktigt. Utan att se så att båda klossar rör sig som de skall.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (5 maj 2011)

681 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Jag lyften upp baken på bilen igår, och handbromsen tog på båda sidorna.
Men som jag sa så är handbromsspaken väldigt tung att dra och det var därför jag undrar vart man spänner den. Jag tänkte inte spänna den, utan släppa lite på den.

Jag hade upp mittkonsolen igår, och jag blev inte ett dugg klokare av det. Hittade inger där som gick att spänna.

Santa's little helper
245 Inlägg
5 maj 2011
Då är det troligtvis vid 'bakaxeln' alltså under bilen.
om du följer vajern ser du att den delas sedan och går till båda vä/hö bakhjul, du spänner/släpper den där den delas isåfall.
Senast redigerat av tuomas (5 maj 2011)

681 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Försökte följa dom, men sen försvann dom bara under nå plåttjafs..

Santa's little helper
245 Inlägg
5 maj 2011
Jo om det där 'plåttjafs' är vad jag tror går de lätt att skruva bort det, så ligger den där under och gömmer sig smile inge större probelm.
Senast redigerat av tuomas (5 maj 2011)

681 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Okej, får försöka ta mig helt under bilen idag, då blir  jag kanske klokare.
Men jag förstår ännu inte riktigt vad besiktningsmannen menar, måste nästsn vara dit och höra med dom

5 198 Inlägg
5 maj 2011
iswal skrev:
Handbromsen tar, men är väldigt tung att dra. Vad kan man göra åt det?
Försökte hitta vart man spänner handbromsen idag, men jag hittade inget, någon som vet vart det är?

Så här står det på besiktningspappret, och jag fattar inte riktigt vad dom menar med det.

"Parkeringsbroms bromsfunktion, vänster, i, Färdbroms bromsok kärvar."
Kan någon förklara detta?

Bromsoket kärvar,, ta ner smörj upp.. eller byt ut.. riktiga skit ok det där.

681 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Men handbromsen tar ju på båda sidorna, bromsvärden är bra både fram och bak

Santa's little helper
245 Inlägg
5 maj 2011
"..Färdbroms bromsok kärvar."

- Betyder att då du bromsar med färdbromsen (inte handbromsen!) så bromsar det ojämnt, alltså skillnaden på NM mellan vä/hö är högre än det tillåtna värdet.

(såg det nu först, så ja.. dom har påpekat att färdbromsen krånglar, inte handbromsen. eller så både och?! men iallafall så är färdbromsen med och spökar)

681 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Vänster Fram 2.4  Höger Fram 2.4
Vänster Bak   1.4  Höger Bak  1.6

Det e väl inte otillåtna värden då det får vara högst 0.5 emellan

5 198 Inlägg
5 maj 2011
jag ser det som parkeringsbromsen ligger på och att färdbromsen kärvar

edit: men det är väl bara hissa upp bilen och snurra på hjulet med handbromsen lossad.. har för mej att det finns en vajer späning vid oket
Senast redigerat av gamlingen (5 maj 2011)

681 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Jag har hissat upp bilen, och den snurrar som den ska på, båda sidorna och den låser när jag drar handbromsen och släpper när jag släpper handbromsen

5 198 Inlägg
5 maj 2011
iswal skrev:

ligger inte skillnaden på 20 eller 30%

5 198 Inlägg
5 maj 2011
iswal skrev:
Jag har hissat upp bilen, och den snurrar som den ska på, båda sidorna och den låser när jag drar handbromsen och släpper när jag släpper handbromsen

verkar ju helt ok

681 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
gamlingen skrev:
iswal skrev:

ligger inte skillnaden på 20 eller 30%

jag har för mig att det är 0.5

Sök