2812
Sök

Köpråd: Bmw eller audi?

Handledare
1 481 Inlägg
25 maj 2011
#21
LIVINL0UD skrev:
Köp en S4 2.7T så kommer du bli grymt nöjd med ditt val cool saken är den att du lär snabbt tröttna på 231hk som Bmw:n har, du kommer även tröttna på S4:an som har 265hk men då är det betydligt billigare att trimma Audin jämfört med Bmw:n. Sen så är S4 en mycket roligare/trevligare allroundbil enligt mitt tycke, speciellt på vintern big_smile

Försök hitta en faceliftad S4:a 99b-01, finns en hel del att läsa på www.nordicaudi.com om vad som är skillnaden mot dom tidigare.

Sen att E46:an ser ut som en pizzaräser gör ju inte saken bättre tycker jag smile valet är enkelt.

Ja, om man har en Audimekaniker som bästa kompis. roll 2,7T är en maskin som är vääääldigt opålitlig.


Evildan
25 maj 2011
#22
Varför inte gå upp några steg i storlek och köpa en A8 quattro?
Bekvämt och tyst med en riktigt bra väghållning jämfört med lika stor BMW (7-serien) eller MB sonderklasse.
Hyfsat pigg om du väljer en 4.2
Klart jag är som alla andra ngt partisk i mitt tyckande men BMW har aldrig likssom "gjort det" för mig, tycker den uppplevda kvaliteten är tämligen medioker i jämförelse med en AUDI trots diverse billiga massproducerade VW knappar och spakar.

709 Inlägg
25 maj 2011
#23
håller med, tycker bmw´s kvalite känlsa kan gemföras med Ford


Evildan
25 maj 2011
#24
XorcessX skrev:
håller med, tycker bmw´s kvalite känlsa kan gemföras med Ford

rappligt, Escort LX ungefär wink

Drygare än Yes
112 Inlägg
25 maj 2011
#25
Nu har jag både en E46 och en S4 i garaget och min erfarenhet är att Audin är skit kul att köra, fyrhjulsdriften är super på vintern och den är bekväm.
BMW:n går bra (för att vara en 318ti), bekväm, minst lika bra standard och kvalitet.

Men Audin är dyr att hålla igång, service, reparationer och i drift så skulle jag vara tvungen att göra mig av med en av dom skulle det blir Audin utan tvekan.


223 Inlägg
25 maj 2011
#26
Svar ifrån någon som haft både och:
Bmw.
Nu hade jag Audi:n för många år sedan, så det kanske inte är helt rättvisande.

Rquired's inlägg skulle jag kika extra noga på om jag var TS.

Hyrde en a4 tfsi för några månader sedan.
Körde ca 150 mil och jag kom inte alls kom överens med den.
Farthållaren kunde inte hålla jämn fart, utan man kände hur den justerade på något pulserande vis.
Ärkestor backspegel mitt i vägen, läskigt i stadstrafik. (fast den kanske inte passade min stolinställning).
Drog oförsvarligt mycket, helt ofantligt med etanol.
Lägg därtill att den är relativt sett ganska slö så är det en ekvation som inte passar mig.
Jo, understyrd var den också...

Nä, jag kommer vänta 5 år med att kika på en Audi igen. Då kanske de har bättrat sig.
Och visst, inte är Bmw någon perfekt bil, men eftersom ni här jämför mellan dessa 2 märken så är valet självklart för mig.


709 Inlägg
25 maj 2011
#27
nu kan jag inte utala mej så mycket om bmw´s nyare modeller, men gemför man en bättre utrustad bmw mot en Audi från samma årsmodell så känns bmw väldigt plastigt och omodernt


Avstängd
10 388 Inlägg
25 maj 2011
#28
Givetvis beror ju törstigheten på vilken motor man väljer, som med alla bilar

S4:an (som alla andra S-modeller) är allt utom gratis att äga (med allt vad det innebär)

Frågan är kanske; vilka pengar pratar vi om att lägga på en bil (eller har jag missat att det varit uppe?)

Och att säga att en Audi (eller någon annan bil för den delen) är generellt slö, är ju trams givetvis. Går ju att ta fram en RS4 som är allt utom slö, men det går ju också att ta fram en A4 1.8 som är allt utom rapp. (nu pekades det iofs på en specifik modell av Audi)

Men iaf; utan att veta prisläget man är ute efter, är det ju svårt att jämföra alls

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 maj 2011
#29
Tycker tvärt om, att Audi är den upplevt sämre byggda bilen. Ok, visst håller en Audi premiumkvalité i mångt och mycket på sina senaste modeller även om 90-talsbilarna och de från tidigt 2000-tal kändes för billiga för att kunna klassas som premium: Vilket de inte riktigt gjorde på den tiden heller.

Men även om man kör en helt ny A4, A6, Q5 eller vad som så känns mängden billiga VAG-delar på tok för närvarande. Justering av backspeglarna, blinkers och vindrutetorkarspak, rattknappar. Allting känns precis likadant som det man hittar i en Skoda, och Skoda är bra bilar men inte premium...

Blandningen av hög och låg nivå sänker Audi´s inredning i mina ögon åtminstone. Det är som sagt visserligen frågan om hur man upplever saker och ting, men när jag åker ifrån Audihandlaren efter att ha provkört en Q5 och upplever min fars före detta E46 jag lånat som en bättre byggd helhet är något fel: Och det är just de billiga VAG-delarna jag hänger upp mig på!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

223 Inlägg
25 maj 2011
#30
it_mutt skrev:
Och att säga att en Audi (eller någon annan bil för den delen) är generellt slö, är ju trams givetvis. Går ju att ta fram en RS4 som är allt utom slö, men det går ju också att ta fram en A4 1.8 som är allt utom rapp. (nu pekades det iofs på en specifik modell av Audi)

Om du syftade på mitt inlägg, så skrev jag inte generellt utan relativt. Då relativt slö i jämförelse med förbrukningen.
Den förbrukningen jag hade med Audi:n, låg precis under det jag får samma sträcka med 335:an. Stor skillnad i prestanda där.

Nä, kan nog bara säga att man helt enkelt får lyssna på Rquired.


709 Inlägg
25 maj 2011
#31
Rquired skrev:
Tycker tvärt om, att Audi är den upplevt sämre byggda bilen. Ok, visst håller en Audi premiumkvalité i mångt och mycket på sina senaste modeller även om 90-talsbilarna och de från tidigt 2000-tal kändes för billiga för att kunna klassas som premium: Vilket de inte riktigt gjorde på den tiden heller.

Men även om man kör en helt ny A4, A6, Q5 eller vad som så känns mängden billiga VAG-delar på tok för närvarande. Justering av backspeglarna, blinkers och vindrutetorkarspak, rattknappar. Allting känns precis likadant som det man hittar i en Skoda, och Skoda är bra bilar men inte premium...

Blandningen av hög och låg nivå sänker Audi´s inredning i mina ögon åtminstone. Det är som sagt visserligen frågan om hur man upplever saker och ting, men när jag åker ifrån Audihandlaren efter att ha provkört en Q5 och upplever min fars före detta E46 jag lånat som en bättre byggd helhet är något fel: Och det är just de billiga VAG-delarna jag hänger upp mig på!

Ja allting är ju i betraktarens ögon... tycker bmw har väldigt plastiga lister och inredning rent generellt... Otroligt tråkiga instrument hus om man gemför med audis...

bild lånad av "_quattro_"

Interör från en 10år gammal audi s8
http://i926.photobucket.com/albums/ad104/Xorcess/211544-2096088.jpg
Senast redigerat av XorcessX (25 maj 2011)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 maj 2011
#32
XorcessX skrev:
Rquired skrev:
Tycker tvärt om, att Audi är den upplevt sämre byggda bilen. Ok, visst håller en Audi premiumkvalité i mångt och mycket på sina senaste modeller även om 90-talsbilarna och de från tidigt 2000-tal kändes för billiga för att kunna klassas som premium: Vilket de inte riktigt gjorde på den tiden heller.

Men även om man kör en helt ny A4, A6, Q5 eller vad som så känns mängden billiga VAG-delar på tok för närvarande. Justering av backspeglarna, blinkers och vindrutetorkarspak, rattknappar. Allting känns precis likadant som det man hittar i en Skoda, och Skoda är bra bilar men inte premium...

Blandningen av hög och låg nivå sänker Audi´s inredning i mina ögon åtminstone. Det är som sagt visserligen frågan om hur man upplever saker och ting, men när jag åker ifrån Audihandlaren efter att ha provkört en Q5 och upplever min fars före detta E46 jag lånat som en bättre byggd helhet är något fel: Och det är just de billiga VAG-delarna jag hänger upp mig på!

Ja allting är ju i betraktarens ögon... tycker bmw har väldigt plastiga lister och inredning rent generellt... Otroligt tråkiga instrument hus om man gemför med audis...

Håller inte med om själva instrumenten, BMW´s är tydligare än Audi´s, men BMW har så fruktansvärt tråkiga skärmar i bilen och informationen som visas här känns väldigt begränsad i en BMW om man kommer från en Audi. Har visserligen ändrats i år, men helt nya bilar var inte aktuella här... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
25 maj 2011
#33
Jag hade alltid åkt BMW när jag bestämde mig för att prova Audi.
Då hade jag en 540 e39 och bytte till en Audi s4 från 00. Och jag kan nog inte med ord beskriva hur besviken jag blev på audin! Plastig, det kändes som att sitta och åka i en postlåda i jämförelse med min gamla 5 serie. Och reparations kostnaderna ska vi inte prata om, och dom kom dessutom ofta!

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

709 Inlägg
25 maj 2011
#34
jag kan hålla med om att audis sena 90tal och tidiga 2000tal är väldigt plastiga...


KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
25 maj 2011
#35
En S4 biturbo är ju en fruktansvärt charmig bil... Men fyfan kan kosta en förmögenhet att äga om man lyckas få tag i ett dåligt exemplar... men när dom går och gärna med lite trim så är det fan underbara bilar!

Four rings to rule them all!

Too School for cool
110 Inlägg
25 maj 2011
#36
Beror ju som sagt då vad man vill göra. Sommar tid så är ju BMW helt klart roligare om man tycker om att "leka" lite mer. Dels för väghållningen är bättre sen att det är bakhjulsdrift. Det är ju inte så lätt att kasta iväg en S4 bara så där, då är ju BMW mer "bus"-vänlig.

Evildan
26 maj 2011
#37
Tjockarn skrev:
Beror ju som sagt då vad man vill göra. Sommar tid så är ju BMW helt klart roligare om man tycker om att "leka" lite mer. Dels för väghållningen är bättre sen att det är bakhjulsdrift. Det är ju inte så lätt att kasta iväg en S4 bara så där, då är ju BMW mer "bus"-vänlig.

Att S4 inte är lika lätt att "kasta iväg" på samma vis som en BMW är för mig uppenbart då S4 har bättre väghållning och alltså inte släpper lika lätt, så jag finner ditt påstående mycket motsägelsefullt.
Förklaring av min slutsats: En opel ascona a är ju lättare att "kasta iväg" än det mesta med bakhjulsdrift fast inte har den bättre väghållning än en S4 för det smile

Too School for cool
110 Inlägg
26 maj 2011
#38
Evildan skrev:
Tjockarn skrev:
Beror ju som sagt då vad man vill göra. Sommar tid så är ju BMW helt klart roligare om man tycker om att "leka" lite mer. Dels för väghållningen är bättre sen att det är bakhjulsdrift. Det är ju inte så lätt att kasta iväg en S4 bara så där, då är ju BMW mer "bus"-vänlig.

Att S4 inte är lika lätt att "kasta iväg" på samma vis som en BMW är för mig uppenbart då S4 har bättre väghållning och alltså inte släpper lika lätt, så jag finner ditt påstående mycket motsägelsefullt.
Förklaring av min slutsats: En opel ascona a är ju lättare att "kasta iväg" än det mesta med bakhjulsdrift fast inte har den bättre väghållning än en S4 för det smile

Då skulle jag bar gärna se dig köra typ rondellhäng osv lika bra med en S4 som man gör med en 330 smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 maj 2011
#39
Evildan skrev:
Tjockarn skrev:
Beror ju som sagt då vad man vill göra. Sommar tid så är ju BMW helt klart roligare om man tycker om att "leka" lite mer. Dels för väghållningen är bättre sen att det är bakhjulsdrift. Det är ju inte så lätt att kasta iväg en S4 bara så där, då är ju BMW mer "bus"-vänlig.

Att S4 inte är lika lätt att "kasta iväg" på samma vis som en BMW är för mig uppenbart då S4 har bättre väghållning och alltså inte släpper lika lätt, så jag finner ditt påstående mycket motsägelsefullt.
Förklaring av min slutsats: En opel ascona a är ju lättare att "kasta iväg" än det mesta med bakhjulsdrift fast inte har den bättre väghållning än en S4 för det smile

Bättre väghållning är ett sätt att se på det, ett alternativ är att en S4 plogar av vägen rakt fram innan BMW´n släpper baktill. Det är en framtung och inte särskilt neutral bil S4.

Det är endast på halt väglag Audin har en fördel över BMWn, och det på grund av fyrhjulsdriften vilket gör det enklare (Eller tom möjligt om det är riktigt halt) att få ner kraften i backen och inte på grund av att den skulle ha bättre väghållning.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Drygare än Yes
112 Inlägg
26 maj 2011
#40
Rquired skrev:
Evildan skrev:
Tjockarn skrev:
Beror ju som sagt då vad man vill göra. Sommar tid så är ju BMW helt klart roligare om man tycker om att "leka" lite mer. Dels för väghållningen är bättre sen att det är bakhjulsdrift. Det är ju inte så lätt att kasta iväg en S4 bara så där, då är ju BMW mer "bus"-vänlig.

Att S4 inte är lika lätt att "kasta iväg" på samma vis som en BMW är för mig uppenbart då S4 har bättre väghållning och alltså inte släpper lika lätt, så jag finner ditt påstående mycket motsägelsefullt.
Förklaring av min slutsats: En opel ascona a är ju lättare att "kasta iväg" än det mesta med bakhjulsdrift fast inte har den bättre väghållning än en S4 för det smile

Bättre väghållning är ett sätt att se på det, ett alternativ är att en S4 plogar av vägen rakt fram innan BMW´n släpper baktill. Det är en framtung och inte särskilt neutral bil S4.

Det är endast på halt väglag Audin har en fördel över BMWn, och det på grund av fyrhjulsdriften vilket gör det enklare (Eller tom möjligt om det är riktigt halt) att få ner kraften i backen och inte på grund av att den skulle ha bättre väghållning.

Tycker inte Audin har större problem med väghållningen.
Men det börja väl blir lite offtopic nu va?



Sök