Tjockarn skrev:
Evildan är du sån där dum slipps nisse som tror att man åker säkrare för man har 4 kraffs? Många tror att det är så säkert och man ligger bättre på vägen och bromsar bättre för man har 4 kraffs. Men det enda är ju som Rquired säger, du får ner det lättare i backen. Sen väger ju bilen mer. Men du tjänar ju inte väghållning på vikten direkt...
nope, väldigt långt ifrån...t-shirt snarare, dumheten får andra avgöra.
gör ett undanmanöverprov i en bakhjulsdriven bil och sen med en fyrhjulsdriven så åker nog din slips allvärldens väg när du upptäcker skillnaden.
jag har kört över 120000mil bil så viss praktisk erfarenhet av framhjulsdrift, bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift har jag införskaffat mig.
En S4 väger ungefär 85kg mer än den 330 vi jämför med beroende på utrustning.
självklart blir en bil stadigare på vägen när du fördelar ut det drivande momentet till flera axlar, men det ger absolut inte kortare bromssträcka som så många tror.
Ponera att den "vanlige" föraren kör med sin bil och måste väja för någonting, vilken bil som fortast tappar momentet över sina drivande hjul är ju självklart.
visa mig gärna ett test eller en verifierad text som stjälper min tes.
eller varför inte prova själva? kör en 330 och en S4 genom en rondell och se vilken som kommer igenom snabbast?
eller gör ett G-test och se vilken bil som klarar mest G-kraft vid cirkelkörning.