4523
Sök

Hjälp att tjuvkoppla en MB 260E -92

17 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#21
Hur stor risk är det att man knäcker ratten när man knäcker rattlåset?

Forummoderator
18 151 Inlägg
11 maj 2011
#22
n3tx skrev:
Hur stor risk är det att man knäcker ratten när man knäcker rattlåset?

Runt 0%.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#23
Ok, vi har gett upp nu, farsan fick tag p en mekaniker s byter hela låskolven på plats så vi slipper köpa ny ratt också! men tack för hjälpen! Jag har iaf lärt mig hur man tji kopplar en bil!

17 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#24
Hej Alexander, ny dag med nya problem, mekanikern kom och tog bort tändlåset bara och sen när vi skulle tjuvkoppla bilen igen så händer det inget. Tänd ingen går på när vi sätter ihop röd/rosa och röd, men när vi lägger till den lila (startmottorn) så händer ingenting. Måste man först värma upp tändningen eller vad är det nu som strular?

Forummoderator
18 151 Inlägg
12 maj 2011
#25
n3tx skrev:
Hej Alexander, ny dag med nya problem, mekanikern kom och tog bort tändlåset bara och sen när vi skulle tjuvkoppla bilen igen så händer det inget. Tänd ingen går på när vi sätter ihop röd/rosa och röd, men när vi lägger till den lila (startmottorn) så händer ingenting. Måste man först värma upp tändningen eller vad är det nu som strular?

Och detta fungerade igår om jag inte minns fel?

Öhh..? Skumt. Nåt gammalt larm i bilen? Importbil? Sak samma. Ta plus från batteriet och lägg det på det lilla flatstiftet på startmotorn så ska den sparka igång. Annars om tändning är på så bör den ju kunna rullas igång fast du har väl automat?

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#26
Suck! Den här bilen kommer jag spränga snart! Nu säger bilmekanikern att bilen inte går att starta för vi har tagit bort tändlåset, och att man nu behöver någon kod för att kunna starta bilen! Är detta sant? Mitt tålamod börjar ta slut nu!

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
12 maj 2011
#27
Hade samma problem med en 200. På den sitter det tydligen en startspärr kopplad på kabeln till backljuset i tändningslåset och den hade hoppat ur när vi höll på och donade. Innan vi fick reda på det så svors det en hel del sad

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

Forummoderator
18 151 Inlägg
12 maj 2011
#28
n3tx skrev:
Suck! Den här bilen kommer jag spränga snart! Nu säger bilmekanikern att bilen inte går att starta för vi har tagit bort tändlåset, och att man nu behöver någon kod för att kunna starta bilen! Är detta sant? Mitt tålamod börjar ta slut nu!

I originalutförande existerar ingen startspärr på din bil. Den kan inte "känna" att du tagit bort tändningslåset. Har bilen varit importerad så kan det finns en startspärr på den. Det borde du dock ha märkt för då har man antingen en liten larmdosa och spärren är inbyggd i larmet eller en ren startspärr som oftast har en liten grej på nyckelknippan som ska tryckas mot en sensor i bilen. Bilar som importerades förr behövde en sådan för att försäkringen skulle gälla så ovanligt är det inte. Men de borde du se eller ha märkt...

Jag skulle ännu en gång föreslå att du kopplar på tändningen för så långt är det väl ok? Alla lampor tänds?
Sen koppla plus på startmotorn direkt från batteri. Din mekaniker bör veta hur man gör detta annars ifrågasätter jag starkt hans kompetens! Han borde gjort det också. Har ni provat?

Vad grundar han påståendet på att bilen känt av att låset är borta? Jag har satt in en och annan fjärrstart i gam,la bilar, så även mersor. Har bara kopplat in mig på tändning och den lila till starten för styrning av detta.

En sista utväg är väl att kolla om torkare, kupéfläkt osv fungerar med tändning på. Troligen inte? Då får ni även koppla in den som är rosa/gul till samma plats som den rosa/röda. Denna styr diverse kringutrustning om jag inte minns helt fel.

EDIT: Såg Jok3 idé ovan. Visste jag inte om. Kolla det!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

476 Inlägg
17 januari 2013
#29
Tänkte kladda ner hur jag gjorde för att få igång min bil samt ta bort rattlåset, ifall det drabbar nån annan merca ägare.

Jag tog bort klämringen vid tändningslåset. Bakom den är det en liten knapp, den borrade jag bort. Sedan drog jag tändningslåset rakt ut till höger, då är rattlåset ur. Sedan klippte jag alla kablar i "rosen" "tändplattan osv osv.

Drog en röd kabel från dem två grova röda till en strömställare med två knappar (en fjädrande) sedan la jag ihop alla dem andra förutom dem två lila (dem går till startmotorn) så drog jag alla dem till den ickefjädrande knappen. Slår jag nu på den så tänds alla lampor. Sedan drog jag dem två lila (en grov och en tunn) till den fjädrande utgången på strömställaren.

Sedan är det bara att slå på den icke fjädrande, då lyser alla lampor och bilen är klar för start. Sedan håller man in den fjädrande så går startmotorn igång, släpper sedan knappen när motorn är igång. För att sedan stänga av bilen, slår jag bara av den icke fjädrande knappen och allting slår ifrån.

//ae

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker


Sök