4137
Sök

Sydekens - SAAB 9-3 2,0 SE -SPL Dynamics, Bygger vidare till 2013, bättre, snyggare :)

Ljudbygge i Saab 9-3

201 361 Visningar
Uppdaterades senast 13 juli 2013
3 466 Inlägg
25 april 2012
#301
Sydeken skrev:
Någon med tips på ett slutsteg till mina hertz energy esk 165.3 (2st kit, 4st högtalare)..

Max som jag vill lägga är 5tusen smile
'

Jag ska själv köra med den större versionen av detta wink http://www.autohifi.se/?category_id=172 … -ProZ2-200

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Gladen Audio
2 388 Inlägg
25 april 2012
#302
Sydeken skrev:
Någon med tips på ett slutsteg till mina hertz energy esk 165.3 (2st kit, 4st högtalare)..

Max som jag vill lägga är 5tusen smile
'

Jag hade Hertz EP2X i min beetle förut, spelade på riktigt bra oavsett om det var volym 5 eller 35 på Alpinen smile
Eller ja jag hade ett steg per dörr på 4 par ESK 6,5" koaxer. körde dom i 2ohm stereo då. Funkade mkt bra.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

750 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#303
Frippe_L skrev:
Sydeken skrev:
Någon med tips på ett slutsteg till mina hertz energy esk 165.3 (2st kit, 4st högtalare)..

Max som jag vill lägga är 5tusen smile
'

Jag hade Hertz EP2X i min beetle förut, spelade på riktigt bra oavsett om det var volym 5 eller 35 på Alpinen smile
Eller ja jag hade ett steg per dörr på 4 par ESK 6,5" koaxer. körde dom i 2ohm stereo då. Funkade mkt bra.

okej låter bra smile jag tittade på detta, är det något att ha?

http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=184

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

Gladen Audio
2 388 Inlägg
25 april 2012
#304
Sydeken skrev:
Frippe_L skrev:
Sydeken skrev:
Någon med tips på ett slutsteg till mina hertz energy esk 165.3 (2st kit, 4st högtalare)..

Max som jag vill lägga är 5tusen smile
'

Jag hade Hertz EP2X i min beetle förut, spelade på riktigt bra oavsett om det var volym 5 eller 35 på Alpinen smile
Eller ja jag hade ett steg per dörr på 4 par ESK 6,5" koaxer. körde dom i 2ohm stereo då. Funkade mkt bra.

okej låter bra smile jag tittade på detta, är det något att ha?

http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=184

Jadå det är ju 4-kanalaren i samma serie. funkar bra det med, visst mindre effekt per kit men det låter nog bättre när man kör det i 4ohm per kanal istället för 2ohm som om man har 2-kanalaren.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

750 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#305
Frippe_L skrev:
Sydeken skrev:
Frippe_L skrev:

Jag hade Hertz EP2X i min beetle förut, spelade på riktigt bra oavsett om det var volym 5 eller 35 på Alpinen smile
Eller ja jag hade ett steg per dörr på 4 par ESK 6,5" koaxer. körde dom i 2ohm stereo då. Funkade mkt bra.

okej låter bra smile jag tittade på detta, är det något att ha?

http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=184

Jadå det är ju 4-kanalaren i samma serie. funkar bra det med, visst mindre effekt per kit men det låter nog bättre när man kör det i 4ohm per kanal istället för 2ohm som om man har 2-kanalaren.

okej, jag blir nog nöjd vilket av dom som helst för jag har inget att jämföra med.. tongue

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

750 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#306
M_icke_ skrev:
Sydeken skrev:
Någon med tips på ett slutsteg till mina hertz energy esk 165.3 (2st kit, 4st högtalare)..

Max som jag vill lägga är 5tusen smile
'

Jag ska själv köra med den större versionen av detta wink http://www.autohifi.se/?category_id=172 … -ProZ2-200

okej tongue hur är det steget i jämförelse med http://blekingebilradio.se/product.html/hertz-ep-4x  smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

3 466 Inlägg
25 april 2012
#307
Sydeken skrev:
M_icke_ skrev:
Sydeken skrev:
Någon med tips på ett slutsteg till mina hertz energy esk 165.3 (2st kit, 4st högtalare)..

Max som jag vill lägga är 5tusen smile
'

Jag ska själv köra med den större versionen av detta wink http://www.autohifi.se/?category_id=172 … -ProZ2-200

okej tongue hur är det steget i jämförelse med http://blekingebilradio.se/product.html/hertz-ep-4x  smile

Om vi jämför Hertz EP2X då det är 2-kanalaren.
Tål ner till 2ohm per kanal
Lämnar 2x350w i 2ohm
Dämpfaktor 130

ProZ 2-200
Tål ner till 1ohm per kanal
Lämnar 2x300w i 2ohm
Dämpfaktor 200

Med andra ord kommer du ha betydligt bättre kontroll med ProZ steget och den effekten du har mindre kommer det antagligen ganska lätt kompensera med att det har högre dämpfaktor och att du faktiskt inte kör de i lägsta möjliga last.
Sen kan man ju tillägga att Hertz-steget är mätt vid mer än dubbelt så hög distorsion. tongue

Med 4-kanalarn har du fortfarande sämre kontroll och dessutom mindre effekt än ProZ-steget.. Dessutom har du 4-kanaler som ska lira lika när högtalarna delar "låda" så de hade jag inte kört på iaf

Du kan ju även om du vill ha rejält med effekt brygga ett http://www.autohifi.se/?category_id=173 … -ProZ4-110 och köra 2ohm per bryggad kanal. Då kommer du kunna hämta ut 400w per dörr och då har du fortfarande bättre kontroll än om du kör ett EP2X. Fortfarande för under 3500kr
Eller köra detta steg i 4ohm per kanal för att få ut maximal kontroll, dessutom mer effekt än HP4X tongue

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

750 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#308
M_icke_ skrev:
Sydeken skrev:
M_icke_ skrev:

Jag ska själv köra med den större versionen av detta wink http://www.autohifi.se/?category_id=172 … -ProZ2-200

okej tongue hur är det steget i jämförelse med http://blekingebilradio.se/product.html/hertz-ep-4x  smile

Om vi jämför Hertz EP2X då det är 2-kanalaren.
Tål ner till 2ohm per kanal
Lämnar 2x350w i 2ohm
Dämpfaktor 130

ProZ 2-200
Tål ner till 1ohm per kanal
Lämnar 2x300w i 2ohm
Dämpfaktor 200

Med andra ord kommer du ha betydligt bättre kontroll med ProZ steget och den effekten du har mindre kommer det antagligen ganska lätt kompensera med att det har högre dämpfaktor och att du faktiskt inte kör de i lägsta möjliga last.
Sen kan man ju tillägga att Hertz-steget är mätt vid mer än dubbelt så hög distorsion. tongue

Med 4-kanalarn har du fortfarande sämre kontroll och dessutom mindre effekt än ProZ-steget.. Dessutom har du 4-kanaler som ska lira lika när högtalarna delar "låda" så de hade jag inte kört på iaf

Du kan ju även om du vill ha rejält med effekt brygga ett http://www.autohifi.se/?category_id=173 … -ProZ4-110 och köra 2ohm per bryggad kanal. Då kommer du kunna hämta ut 400w per dörr och då har du fortfarande bättre kontroll än om du kör ett EP2X. Fortfarande för under 3500kr
Eller köra detta steg i 4ohm per kanal för att få ut maximal kontroll, dessutom mer effekt än HP4X tongue

okej men hur går det med kitten med så mycket effekt? tongue

Modell:     Energy ESK 165.3
Effekttålighet RMS:     75 W
Effekttålighet MAX:     100 w
Effekttålighet PEAK:     200 W

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

3 466 Inlägg
25 april 2012
#309
Sydeken skrev:
M_icke_ skrev:
Sydeken skrev:
okej tongue hur är det steget i jämförelse med http://blekingebilradio.se/product.html/hertz-ep-4x  smile

Om vi jämför Hertz EP2X då det är 2-kanalaren.
Tål ner till 2ohm per kanal
Lämnar 2x350w i 2ohm
Dämpfaktor 130

ProZ 2-200
Tål ner till 1ohm per kanal
Lämnar 2x300w i 2ohm
Dämpfaktor 200

Med andra ord kommer du ha betydligt bättre kontroll med ProZ steget och den effekten du har mindre kommer det antagligen ganska lätt kompensera med att det har högre dämpfaktor och att du faktiskt inte kör de i lägsta möjliga last.
Sen kan man ju tillägga att Hertz-steget är mätt vid mer än dubbelt så hög distorsion. tongue

Med 4-kanalarn har du fortfarande sämre kontroll och dessutom mindre effekt än ProZ-steget.. Dessutom har du 4-kanaler som ska lira lika när högtalarna delar "låda" så de hade jag inte kört på iaf

Du kan ju även om du vill ha rejält med effekt brygga ett http://www.autohifi.se/?category_id=173 … -ProZ4-110 och köra 2ohm per bryggad kanal. Då kommer du kunna hämta ut 400w per dörr och då har du fortfarande bättre kontroll än om du kör ett EP2X. Fortfarande för under 3500kr
Eller köra detta steg i 4ohm per kanal för att få ut maximal kontroll, dessutom mer effekt än HP4X tongue

okej men hur går det med kitten med så mycket effekt? tongue

Modell:     Energy ESK 165.3
Effekttålighet RMS:     75 W
Effekttålighet MAX:     100 w
Effekttålighet PEAK:     200 W

Du har ju fortfarande volymkontrollen wink Desto mindre du pressar steget desto mer kontroll och renare effekt har du tongue
Alternativet att köra ProZ 4-110 kan du ju köra varje högtalare på varsin kanal och ge dom 110W/st vilket är mer än tillräckligt! Och om du sedan vill byta till fetare element så kan du bara koppla om och få ut 200W per element istället tongue wink

EDIT: Nackdelen är ju att du får ha dubbelt så mkt högtalarkabel för o köra varje högtalare på varsin kanal tongue
Senast redigerat av M_icke_ (25 april 2012)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

750 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#310
Började på ena dörrsidan idag, så nu har både framsidan och baksidan ett lager polyester, imorgon blir det troligtvis glasfiber på baksidan smile 

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160548/160548-3f0b8b2b4b115cf94199341410400a72.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160548/160548-dff0f0220d1d628cd87a9a54d56fcfc4.jpg

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

76 Inlägg
25 april 2012
#311
Sydeken skrev:
Någon med tips på ett slutsteg till mina hertz energy esk 165.3 (2st kit, 4st högtalare)..

Max som jag vill lägga är 5tusen smile
'

Kolla DDs nya serie av steg smile annars ett DD S2 som ja kör på mina fram dörrar.. Räknade ut att dörrarna får 1100w å högtalarna e specade till 450 max inte konstgit att de luktar efter minut hård spelning.. smile

3 466 Inlägg
25 april 2012
#312
Sydeken skrev:
Började på ena dörrsidan idag, så nu har både framsidan och baksidan ett lager polyester, imorgon blir det troligtvis glasfiber på baksidan smile 

http://www1.garaget.org/gallery/images/161/160548/160548-3f0b8b2b4b115cf94199341410400a72.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/161/160548/160548-dff0f0220d1d628cd87a9a54d56fcfc4.jpg

Ser bra ut! smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

750 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#313
M_icke_ skrev:
Sydeken skrev:
Började på ena dörrsidan idag, så nu har både framsidan och baksidan ett lager polyester, imorgon blir det troligtvis glasfiber på baksidan smile 

http://www1.garaget.org/gallery/images/161/160548/160548-3f0b8b2b4b115cf94199341410400a72.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/161/160548/160548-dff0f0220d1d628cd87a9a54d56fcfc4.jpg

Ser bra ut! smile

Tack! smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

750 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#314
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160548/160548-3aebd0f7c9d91782d2466978832f08a6.jpg

Bilden är suddig så den lurar lite hur det egentligen ser ut ..
Blev bara halv dörrsidan då härdmedlet tog slut.. blir kanske biltema imorgon
smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

750 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#315
M_icke_ skrev:
Sydeken skrev:
M_icke_ skrev:
Om vi jämför Hertz EP2X då det är 2-kanalaren.
Tål ner till 2ohm per kanal
Lämnar 2x350w i 2ohm
Dämpfaktor 130

ProZ 2-200
Tål ner till 1ohm per kanal
Lämnar 2x300w i 2ohm
Dämpfaktor 200

Med andra ord kommer du ha betydligt bättre kontroll med ProZ steget och den effekten du har mindre kommer det antagligen ganska lätt kompensera med att det har högre dämpfaktor och att du faktiskt inte kör de i lägsta möjliga last.
Sen kan man ju tillägga att Hertz-steget är mätt vid mer än dubbelt så hög distorsion. tongue

Med 4-kanalarn har du fortfarande sämre kontroll och dessutom mindre effekt än ProZ-steget.. Dessutom har du 4-kanaler som ska lira lika när högtalarna delar "låda" så de hade jag inte kört på iaf

Du kan ju även om du vill ha rejält med effekt brygga ett http://www.autohifi.se/?category_id=173 … -ProZ4-110 och köra 2ohm per bryggad kanal. Då kommer du kunna hämta ut 400w per dörr och då har du fortfarande bättre kontroll än om du kör ett EP2X. Fortfarande för under 3500kr
Eller köra detta steg i 4ohm per kanal för att få ut maximal kontroll, dessutom mer effekt än HP4X tongue

okej men hur går det med kitten med så mycket effekt? tongue

Modell:     Energy ESK 165.3
Effekttålighet RMS:     75 W
Effekttålighet MAX:     100 w
Effekttålighet PEAK:     200 W

Du har ju fortfarande volymkontrollen wink Desto mindre du pressar steget desto mer kontroll och renare effekt har du tongue
Alternativet att köra ProZ 4-110 kan du ju köra varje högtalare på varsin kanal och ge dom 110W/st vilket är mer än tillräckligt! Och om du sedan vill byta till fetare element så kan du bara koppla om och få ut 200W per element istället tongue wink

EDIT: Nackdelen är ju att du får ha dubbelt så mkt högtalarkabel för o köra varje högtalare på varsin kanal tongue

visst har jag volymkontrollen men då kan jag ju inte höja den lika mycket som t ex med hertz steget ?  eller har jag fel? tongue
Senast redigerat av Sydeken (26 april 2012)

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

750 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
#316
Idag blir det som sagt biltema för att förbereda inför helgen med start ikväll, ska nog få gjort en hel del. Ska försöka lägga upp så mycket bilder jag kan!!

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

3 466 Inlägg
27 april 2012
#317
Sydeken skrev:
Idag blir det som sagt biltema för att förbereda inför helgen med start ikväll, ska nog få gjort en hel del. Ska försöka lägga upp så mycket bilder jag kan!!

Spännande! smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

750 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
#318
M_icke_ skrev:
Sydeken skrev:
Idag blir det som sagt biltema för att förbereda inför helgen med start ikväll, ska nog få gjort en hel del. Ska försöka lägga upp så mycket bilder jag kan!!

Spännande! smile

Håller med, får se hur det slutar big_smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

750 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#319
jaha då va helgen här.. skönt utan jobb eller....

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160548/160548-38bd1aada9dcda07ef8c69f04463a8e0.jpg

En ny medlem i samlingen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160548/160548-46a1db12612775e19930b494159f6b21.jpg

Då va ena dörrsidans stomme i stort sätt klar tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160548/160548-ca002508730007172ce78eb43658404d.jpg

Så nästa dörrsida på tur, så Micke gjorde som du sa och behöll vinylen på big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160548/160548-7ed686c7951571d1eb54dba5e8645960.jpg

Vinylen av!

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160548/160548-d748363ebe12e365ccd0fcae432ed851.jpg

och så här långt är jag kommer nu, den ligger på tork tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160548/160548-224989282598abf4fa0519fa8f777b9a.jpg
Senast redigerat av Sydeken (28 april 2012)

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

3 466 Inlägg
28 april 2012
#320

Ser bra ut! Tror nästan du ska använda mer polyester på glasfibermattan tongue Den ska va helt genomdränkt:) O va noga med o trycka ut all lyft som kan samlas under smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök