4558
Sök

För och nackdelar med rak6 / v6

140 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
tjena, har en idé att stoppa ner en omega motor i en rekord.
men vad tror ni är bäst? v6an eller rak6an? vill ha många för och nackdelar om bägge.
vilka håller bäst om man vill trimma?
mvh Andreas! tacksam för svar smile

3 292 Inlägg
16 maj 2011
Skulle nog satsa på den raka sexan då jag tror den håller bäst och är lättast om man vill trimma osv osv.. tyvärr är nog ingen av dessa motorer enligt mig bra nog för att trimma.. men att hänga på en turbo på den raka sexan är nog inga större problem..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

140 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
okej, men den är så lång jämnfört mot rak6an, så blir väl trångt?

3 292 Inlägg
16 maj 2011
Du menar att den raka är längre än V6.. ? ja den är såklart längre och det kommer bli trångt.. men inget är omöjligt..  dessutom anser jag möjligheterna med att trimma en V6:a som ganska liten.. bättre med rak 6:a då den är ganska lätt att hänga på en turbo.. om inte iaf betydligt lättare än en V6 då du inte kan plana topparna på en V motor (bör inte göra det iaf)...

140 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
okej

3 292 Inlägg
16 maj 2011
Så är det.. några speciella tankar kring varför du valt just Opel motor.. ?

140 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
rekorden är ju en opel, man vill helst gärna inte stoppa i en volvo motor tex, men det kanske är något att fundera på smile

3 292 Inlägg
16 maj 2011
svarden skrev:
rekorden är ju en opel, man vill helst gärna inte stoppa i en volvo motor tex, men det kanske är något att fundera på smile

Jo visst finns det en hel del skojjiga volvomotorer alltid... men annars har du ju BMW motorer som är riktigt bra även för trimmning.. tex 525 motor.. 530 och liknande.. många som hänger på turbo på dom med mycket lyckat resultat dessutom.. big_smile

140 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
ja det är sant! och då behåller man det tyska! smile

3 292 Inlägg
16 maj 2011
Ja hur man än vill se det så är BMW motor ett ypperligt bra alternativ..

140 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
får kolla runt lite på dessa motorer då.

3 292 Inlägg
16 maj 2011
svarden skrev:
får kolla runt lite på dessa motorer då.

Gör så.. cool

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
16 maj 2011
Danne_1977 skrev:
Du menar att den raka är längre än V6.. ? ja den är såklart längre och det kommer bli trångt.. men inget är omöjligt..  dessutom anser jag möjligheterna med att trimma en V6:a som ganska liten.. bättre med rak 6:a då den är ganska lätt att hänga på en turbo.. om inte iaf betydligt lättare än en V6 då du inte kan plana topparna på en V motor (bör inte göra det iaf)...

varför skulle det inte gå att plana topparna på en v motor ??

varför är det så jobbigt att trycka en v6a ??? ser inga problem i det så du får gärna förklara nu
Senast redigerat av CHEEVA (16 maj 2011)

3 292 Inlägg
16 maj 2011
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:

KLart att det går men inget man rekommenderar att man gör för mycket.. blir ju som sagt förskjutning så man riskerar att insug och sånt inte passar..

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
16 maj 2011
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:

KLart att det går men inget man rekommenderar att man gör för mycket.. blir ju som sagt förskjutning så man riskerar att insug och sånt inte passar..

Jag personligen rekomenderar inte att plana någon topp alls ! absolut inte en bmw topp !

ska man komp höjja ska det hälst göras med hjälp utav andra kolvar, riktplaning har jag personligen gjort på många v motorer med goda resultat då endast riktplaning så klart. Vi planade en topp i en bmw 525 e34 med m50b25 motorn en millimeter, resultatet var att blien gick jävligt dåligt !! ( ventilerna gick inte imot kolvarna) vi felsökte i flera timmar och tillslut monterade vi en spacer mellan toppen och blocket som motsvarade vår planing och motorn gick fin fint igen !

sen undrar jag problemen med att turbo ladda en v6a smile
Senast redigerat av CHEEVA (16 maj 2011)

3 292 Inlägg
16 maj 2011
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:

Jag personligen rekomenderar inte att plana någon topp alls ! absolut inte en bmw topp !

ska man komp höjja ska det hälst göras med hjälp utav andra kolvar, riktplaning har jag personligen gjort på många v motorer med goda resultat då endast riktplaning så klart. Vi planade en topp i en bmw 525 e34 med m50b25 motorn en millimeter, resultatet var att blien gick jävligt dåligt !! ( ventilerna gick inte imot kolvarna) vi felsökte i flera timmar och tillslut monterade vi en spacer mellan toppen och blocket som motsvarade vår planing och motorn gick fin fint igen !

Finns inga problem att turboladda en V6.. men tycker personligen att det är lättare med en rak 6:a, Och självklart kan man riktplana.. som jag sa mycket tidigare i denna tråden att man rekommenderar inte att direkt plana topparna på en V motor.. viss skilland på riktplana och plana.. big_smile

Dom jag känner som skruvat och överladdat BMW har både testat att plana toppar.. (vet dock inget om resultatet), och andra har bytt kolvar.. och en del har bara hängt på en turbo utan att göra nåt speciellt.. beror ju helt på hur seriös man är i sitt byggande åxå.

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
16 maj 2011
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:

Finns inga problem att turboladda en V6.. men tycker personligen att det är lättare med en rak 6:a, Och självklart kan man riktplana.. som jag sa mycket tidigare i denna tråden att man rekommenderar inte att direkt plana topparna på en V motor.. viss skilland på riktplana och plana.. big_smile

Dom jag känner som skruvat och överladdat BMW har både testat att plana toppar.. (vet dock inget om resultatet), och andra har bytt kolvar.. och en del har bara hängt på en turbo utan att göra nåt speciellt.. beror ju helt på hur seriös man är i sitt byggande åxå.

bmw motorn är en väldigt bra och stabil konstruktion och håller för nästan 700 hk mer eller mindre oöppnad ! Att plana över huvudtaget är något jag inte rekomenderar alls... och ska man turboladda är det ju helt fel väg att gå att höjja kompet alltså

Så om vi ska snacka överladd så borde det inte spela så stor roll om det går att plana eller ej, om vi där imot ska sug trimma kan det ju vara en ide men innan man ger sig på det borde man söka och snacka med många andra som gjort samma sak + att mäta så man inte får några problem med att ventilerna går imot kolvarna( går att fräsa men tror nästan att det är överkurs här )

Vet inte så mycket om opelmotorerna tyvär smile men varför just en sexa ? ( vet att ljudet är underbart !!)

612 Inlägg
16 maj 2011
Raksexan i Omega har ju också suttit originalmonterad i Rekord/Commodorekarossen, dock med mindre effekt. Behöver inte bygga om grejer för att passa, på sin höjd får man leta delar från "rätt" bilmodell.

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
16 maj 2011
G-sson skrev:
Raksexan i Omega har ju också suttit originalmonterad i Rekord/Commodorekarossen, dock med mindre effekt. Behöver inte bygga om grejer för att passa, på sin höjd får man leta delar från "rätt" bilmodell.

Om detta stämmer ska du ju helt klart köra på den raka sexan ! smile

140 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
ja ljudet i en rak 6a är oslagbart! och om den passar som G-sson säger så har jag 177 hästar (från den stora 6an som kommer från combi varianten av omega), och det räcker långt i en opel från 69! sen om man vill stoppa i en turbo så vill jag tro att det ska hålla för kanske 220 utan större ombyggnader! smile

Sök