2897
Sök

Bra bas i 940 sedan, går det?

25 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
tjenare, jag och en polare håller på att försöka ställa in hans ljud i bilen men vi får inte till det där "dunket" utan det mullarar mest, öppnar man en dörr, fönster eller bagage spelar det bra mycket bättre. Vi har lagt baslådan just under hatthyllan så det spelar upp mot hatthyllan och vi har även tagit bort 6x9orna så det är hål där.

Steget:
http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181

Baslådan:
http://www.brc.se/passiva-baslador/jbl/ … v-baslada/

Fast lådan är i 4ohm

kör med 35mm + och jord kabel

Gainen står på ca 80% och LPF på 90hz, subsonic på ca 40hz  och lite bassboost på 3db på typ 70hz för att försöka få lite snärt i basen men jag tror inte det är 100% inställt eller vad tror ni?

Finns det något sätt att råda bot på detta problem utan att göra större inverkan på hatthyllan?

1 122 Inlägg
20 maj 2011
Går inte vända basarna mot ryggstödet å låta porten spela igenom skidluckan? Sen täta lite runt omkring så ljudet inte går bak?

gasa nu foer faen!

25 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
ValP2k skrev:
Går inte vända basarna mot ryggstödet å låta porten spela igenom skidluckan? Sen täta lite runt omkring så ljudet inte går bak?

Tvärr går inte det då lådan är för hög sad en bult som sticker ner från hatthyllan tar i..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 maj 2011
Baslådan ligger alltså bara i skuffen rakt under hatthyllan? Där har du felet. Lådan ska spela in i kupén, inte in i skuffen. Nu blir det ju lite svårt med en färdig låda men ställe den mot ryggstödet och bygg en ram runt mellan ryggstöd och låda så trycket tvingas in i kupén.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 122 Inlägg
20 maj 2011
Du får väl ta kapen och ta bort bulten då? smile Körde iaf så i min 740 och tätade runt om som moderatorn säger. Blev riktigt kanon ljud smile

gasa nu foer faen!

25 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Baslådan ligger alltså bara i skuffen rakt under hatthyllan? Där har du felet. Lådan ska spela in i kupén, inte in i skuffen. Nu blir det ju lite svårt med en färdig låda men ställe den mot ryggstödet och bygg en ram runt mellan ryggstöd och låda så trycket tvingas in i kupén.

okej ska man ställa lådan så det spelar mot ryggstödet?  problemet är att basen går inte in så värst långt under hatthyllan.

25 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
ValP2k skrev:
Du får väl ta kapen och ta bort bulten då? smile Körde iaf så i min 740 och tätade runt om som moderatorn säger. Blev riktigt kanon ljud smile

jo men det är en infästning till bältet så vad tror du besiktningsmannen säger om det då? man måste kapa bulten och lite av muttern om den ska in isf:P
Senast redigerat av slideon (20 maj 2011)

1 122 Inlägg
20 maj 2011
Nja inte tror jag dom märker det smile I värsta fall byt ut mot en kortare om du vill känna sig säker

gasa nu foer faen!

25 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
ValP2k skrev:
Nja inte tror jag dom märker det smile I värsta fall byt ut mot en kortare om du vill känna sig säker

Haha nu har jag ljugit för er, det var hans förra jbl låda som gick in en bit under hatthyllan, denna går inte in under ca 2cm för hög

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 maj 2011
Då är det ny låda som gäller. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

25 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Då är det ny låda som gäller. smile

mjo det är han nog inte så sugen på men kan man inte ha lådan som den ligger nu och bygga en vägg för så allt ljud tvingas in genom hålen i hatthyllan?smile
Senast redigerat av slideon (20 maj 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 maj 2011
Nej, dålig idé, då blir det en outräknad 6e ordningens bandpass. Det finns tyvärr inte så mycket att göra med nuvarande låda om ni inte vill bygga om den eller modifiera bilen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

25 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Nej, dålig idé, då blir det en outräknad 6e ordningens bandpass. Det finns tyvärr inte så mycket att göra med nuvarande låda om ni inte vill bygga om den eller modifiera bilen.

Okej, skulle det funka om man gör hål i hatthyllan för typ ett 4" rör i mitten? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 maj 2011
Nope. Röret hjälper ingenting för ljudets del, isåfall så ska röret gå in i lådan men då krävs en ny låda, helst en bandpass om nu inte basarna också ska spela in i kupén på något vis.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

25 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Nope. Röret hjälper ingenting för ljudets del, isåfall så ska röret gå in i lådan men då krävs en ny låda, helst en bandpass om nu inte basarna också ska spela in i kupén på något vis.

okej då får det nog mullra på ett tag till tills vi hittar nån lösning smile

25 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
men vad tror ni om inställningarna på steget? skulle man kunna dela LPF lite lägre så det spelar mellan 40hz och typ 65hz för då borde väl mullret försvinna lite och mer slag i basen ist eller är jag helt ute och cyklar nu? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 maj 2011
Hur djupt spelar framsystemet? 90Hz LP tycker jag är på tok för högt till en bas men det beror ju på hur pass det trycker på framifrån. Har ni testat att fasvända? Alltså skifta + & - till basarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

25 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Hur djupt spelar framsystemet? 90Hz LP tycker jag är på tok för högt till en bas men det beror ju på hur pass det trycker på framifrån. Har ni testat att fasvända? Alltså skifta + & - till basarna.

Det är det som är problemet det är noll tryck i framsystemet. Orginal högtalare + att membranet i ena dörrhögtalaren är paj sad Vi har inte testat att fasvända bara kollat så + och - är på rätt och det finns en funktion på stereon som fasvänder basarna och då blev det sämre. fast ioförsig var bagageluckan öppen då, kan det ha någon betydelse? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 maj 2011
Om bakluckan är öppen eller inte påverkar absolut! Testa fasvända med den stängd också. smile Sen så bör ni/han göra nåt åt framsystemet, utan att vettigt framsystem blir det nämligen inte mycket till attack i basen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

25 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
Jo, vi får helt klart testa det imorgon och vi ska även labba lite med framsystemet och se om det går att få ut lite mer tryck ur det  för vi läste i instruktionsboken till stereon nu att vi missuppfattat HPF (vi trodde den påverkade basen men det visade sig att den filtrerar endast framsystemet)

Vad tror ni man kan ställa HPF på till orginalhögtalarna? finns dessa att välja på OFF – 50Hz – 63Hz – 80Hz – 100Hz – 125Hz

Sök