3013
Sök

Nytt system till bilen..

19 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
Hej,

Grattis och välkommen till mitt första inlägg... lite självisk måste man få vara? wink

Jag har suttit dag in och dag ut i snart två veckors tid utan att komma på vad jag ska köpa för prylar för att bygga mitt system. Försökt att få mig en uppfattning av vad de olika produkterna erbjuder och har väl lyckats få mig en liten bild.. ytterst liten..

Min tanke är så här, att bygga en låda antingen sluten eller portad med två 10" basar i. Samt installera dörrhögtalare fram, sedan troligtvis byta högtalarna i fronten vid framrutan.
Kanske ska nämna att jag har en Saab og9-3 med AS2 system i dagsläget.

Nu är det ju så att jag har högtalare vid hatthyllan redan monterade, det bästa är väl att demontera dessa när jag sätter i basarna.

Iom att jag är väldigt grön på det här med billjud är jag väldigt kluven till vad jag ska ha för prylar. Var på mediamarkt häromdagen och provlyssnade på lite olika saker bara för att lyssna.. De hade ett par Focal 6.5" koaxial tror jag att det var, närmare bestämt dessa men jag är inte helt 100. I vilket fall, i mina öron tyckte jag att dessa lät väldigt bra, nu är jag väl ingen direkt finsmakare vad gäller hifi men man ska ju själv gilla det som man lyssnar på. Jag funderar på om man sätter de högtalarna i dörrarna, vad ska jag då byta ut högtalarna mot vid framrutan? Mellanregister? Koaxial?

Vad gäller baselementen vet jag inte riktigt vad som är bra här, jag är inte ute efter att spränga mina trumhinnor utan vill kunna trycka på lite men samtigt ha ett bra ljud.
Är det SPL, Focal, MTX, GAS, Hertz som gäller? Det finns ju en hel uppsjö med prylar wink

På huvudenhet har jag kollat runt en del, vad jag hade tänkt här är en enhet med 3 lågnivå utgångar ifall jag vill bygga ut vid ett senare tillfälle.

Min budget ligger väl på mellan 6k-8k..

Vad säger folket här på forumet?
Senast redigerat av robinr- (21 maj 2011)

1 400 Inlägg
21 maj 2011
Jag byggde ett system åt en kund förra veckan med ca samma budget.
Spelade mycket bra för pengen, så här såg systemet ut:

CD: Alpine cde-9882.   www.blekingebilradio.se/product.html/al … gory_id=94

3 vägs kitt: Hertz esk 163   www.blekingebilradio.se/product.html/he … ory_id=163

Bas : 1 Hertz energy es300  www.blekingebilradio.se/product.html/he … gory_id=20

Slutsteg : spl  SPL Dynamics ice 150.4   www.blekingebilradio.se/product.html/sp … ory_id=184

Detta systemet hamnar på ca 8000:- + kablar.
Men beställer du alt från samma firma brukar det gå att få ner priset lite.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

451 Inlägg
21 maj 2011
Du har bra smak om du gillar focal's koaxialer, se dock till att de drivs på slutsteg (50-60 watt RMS gör underverk på ljudet)

Jag tycker att det är synd att de allra flesta satsar hellre på två skitbasar än en bra, men det är helt upp till dig.

Detta var bara några spontana tips och jag tänker inte rapa upp massa märken och sånt eftersom detta är svårt att på papper. (märkte jag senast igår) Tänk på att effekten som driver elementen och koaxialerna är den viktigaste delen. Lägg mest pengar på detta för ett balanserat system. Det är alltid slutstegen som har kontrollen över högtalarnas rörelser.

19 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
micke7406 skrev:

3 vägs kitt: Hertz esk 163   www.blekingebilradio.se/product.html/he … ory_id=163

Bas : 1 Hertz energy es300  www.blekingebilradio.se/product.html/he … gory_id=20

Slutsteg : spl  SPL Dynamics ice 150.4   www.blekingebilradio.se/product.html/sp … ory_id=184

Kollade på detta systemet du länkade och det ser ju fint ut. Det steget har jag tittat på tidigare och var inne på att köpa det. Men jag visste inte riktigt om jag skulle driva basarna med ett mono block eller om jag ska brygga ett 4-kanals steg. Köper jag tex focal koaxialerna som jag är väldigt inne på, bör jag väl driva dessa på ett steg för att få ut så bra ljud som möjligt.

Basen du länkade, klarar steget att driva den utan några större problem? Kollade på lite andra 12" basar, skulle jag välja en 12" kanske det räcker istället för att köra två 10" som inlägget under dig pratade om.

SPL Dynamics V-300D4
Focal Access1 30A1

Vad är egentligen skillnaden, märke/kvalité?
Jag fastnade ju lite för focal med tanke på att jag provlyssnade dessa tillsammans med några andra och tyckte de lät bäst därför fastnade jag även lite för deras baselement...

Rigan skrev:
Du har bra smak om du gillar focal's koaxialer, se dock till att de drivs på slutsteg (50-60 watt RMS gör underverk på ljudet)

Jag tycker att det är synd att de allra flesta satsar hellre på två skitbasar än en bra, men det är helt upp till dig.

Vet faktiskt inte varför jag snöade in mig på två basar, men det ser ju lite snyggare ut när man öppnar luckan kanske om basarna är vända mot baken? Finns egentligen ingen anledning till varför jag vill köra två istället för en.. Det gör det samma egentligen så länge jag blir nöjd smile
Jag hade ju tänkt bygga en portad låda med porten riktad mot hatthyllan, och elementet mot baken.. Detta är kanske dåligt?

Om jag nu ska köra på en bas, bör jag köra med en 10" eller ska jag satsa på en 12"? Bestämmer jag mig nu för att köra på en bas, ska jag ha två slutsteg då också? Eller duger det gott och väl med ett 4-kanals steg, tex SPL ice 150.4?

451 Inlägg
21 maj 2011
? skrev:
Vet faktiskt inte varför jag snöade in mig på två basar, men det ser ju lite snyggare ut när man öppnar luckan kanske om basarna är vända mot baken? Finns egentligen ingen anledning till varför jag vill köra två istället för en.. Det gör det samma egentligen så länge jag blir nöjd smile
Jag hade ju tänkt bygga en portad låda med porten riktad mot hatthyllan, och elementet mot baken.. Detta är kanske dåligt?

Om jag nu ska köra på en bas, bör jag köra med en 10" eller ska jag satsa på en 12"? Bestämmer jag mig nu för att köra på en bas, ska jag ha två slutsteg då också? Eller duger det gott och väl med ett 4-kanals steg, tex SPL ice 150.4?

Jag är lite osäker på vart 4-kanals steget kom in i bilden? Det är billigare och bättre att köpa monoblock till basar. Då betalar du endast för de funktioner du skall använda (en kanal) Detta gäller oavsett om du skall ha en eller två basar så kan de kopplas på samma monoslutsteg.

Jag håller helt med om att det är snyggt med två basar men jag ville bara påpeka att om man köper två gånger skit så har man bara ännu mer skit. Och nu har jag som sagt inte lagt någon värdering i något märke eller så, utan endast i prisklasser.

För att krångla till det ännu mer:
Man kan inte riktigt bara säga att något är skit för att det är billigt. De kan mycket väl vara designade för att vara mjuka, känsliga högtalare och då blir de billigare att tillverka.

Till basen...
En 10" bas kan basa allt från i princip ingenting till något så extremt så att man inte kan tro att det är sant. Allmänt kan man väl säga (häng mig inte nu grabbar) att mindre element spelar lite rappare och snärtigare bas. MEN detta gäller endast om högtalarens upphängning och motor är likadan och det endast är konen som pumpar luften som är bytt mot en mindre. Då leder detta alltså till bättre kontroll över rörelserna på konen (samma muskler, mindre tyngd=mer kontroll)

Välj 12" om du är orolig för att det kommer att basa för lite.

Baslådan:
I alla baslådor som byggs amatörmässigt bör man försöka så långt som det går sätta bas och portar riktade åt samma håll för att de inte skall spela ur fas och ta ut varandra. Att bygga ljud i sedaner finns det otroligt många tips på hur man kan göra så jag rekommenderar forumets sökfunktion.

1 400 Inlägg
21 maj 2011
robinr- skrev:
micke7406 skrev:

Kollade på detta systemet du länkade och det ser ju fint ut. Det steget har jag tittat på tidigare och var inne på att köpa det. Men jag visste inte riktigt om jag skulle driva basarna med ett mono block eller om jag ska brygga ett 4-kanals steg. Köper jag tex focal koaxialerna som jag är väldigt inne på, bör jag väl driva dessa på ett steg för att få ut så bra ljud som möjligt.

Basen du länkade, klarar steget att driva den utan några större problem? Kollade på lite andra 12" basar, skulle jag välja en 12" kanske det räcker istället för att köra två 10" som inlägget under dig pratade om.

SPL Dynamics V-300D4
Focal Access1 30A1

Vad är egentligen skillnaden, märke/kvalité?
Jag fastnade ju lite för focal med tanke på att jag provlyssnade dessa tillsammans med några andra och tyckte de lät bäst därför fastnade jag även lite för deras baselement...

Rigan skrev:

Med tanke på din budget så tycker jag att det är bättre med ett 4-kanals steg.
Ska du ha både ett mono steg + ett steg för framsystemet så blir det inte mycket pengar över till dom andra kompenenterna.

Ett par koaxialer går inte att jämnföra mot ett bra 2-3 vägs system,Dels så har systemhögtalare bättre filter och är samspelta mot varandra. Hertz som jag länkade till är ett av de mest prisvänligaste på marknaden och låter mycket bra med ett riktigt klipp i midbasen.

Basen jag länkade till är lätt driven och fungerar bra i bryggat läge.

Det bästa du kan göra är att försöka åka och provlyssna och skaffa dig en egen uppfattning av sakerna.

ps. Hertz kittet spelar skiten av Focal koaxialerna.............

876 Inlägg
21 maj 2011
välkommen till gorg.

451 Inlägg
21 maj 2011
micke7406 skrev:

Du är väl medveten om att du, i mina ögon, just dumförklarat dig.
Alla högtalare har olika frekvenssvar som beror till stor del på installationen. Att provlyssna något i butik kommer alltså då inte låta som i ens bil. Och ens bil kommer inte låta som någon annans bil.

Eftersom man oftast inte har så mycket mer att gå på så får man göra på detta viset. Provlyssna --> köpa --> testa --> avgöra om det var rätt.

Du vet inte vad TS är ute efter för ljudbild, jag vet inte vad han är ute efter för ljudbild. Tycker han att han hittat ljudbilden så skall han köra på den. jag har slutat att värdera märken mot varandra då jag insett vilken brutalt stor skillnad installationerna gör, och att då bara döma ut ett märke mot ett annat kan bara bli en sak: fel.
För övrigt så hatar jag inte Hertz, utan jag håller faktiskt med dig om att man får mycket bra ljud för pengarna.

Sensmoral:
Försök att ha ett öppet sinne.
Senast redigerat av Rigan (21 maj 2011)

1 400 Inlägg
21 maj 2011
Rigan skrev:
micke7406 skrev:

Du är väl medveten om att du, i mina ögon, just dumförklarat dig.
Alla högtalare har olika frekvenssvar som beror till stor del på installationen. Att provlyssna något i butik kommer alltså då inte låta som i ens bil. Och ens bil kommer inte låta som någon annans bil.

Eftersom man oftast inte har så mycket mer att gå på så får man göra på detta viset. Provlyssna --> köpa --> testa --> avgöra om det var rätt.

Du vet inte vad TS är ute efter för ljudbild, jag vet inte vad han är ute efter för ljudbild. Tycker han att han hittat ljudbilden så skall han köra på den. jag har slutat att värdera märken mot varandra då jag insett vilken brutalt stor skillnad installationerna gör, och att då bara döma ut ett märke mot ett annat kan bara bli en sak: fel.
För övrigt så hatar jag inte Hertz, utan jag håller faktiskt med dig om att man får mycket bra ljud för pengarna.

Sensmoral:
Försök att ha ett öppet sinne.

Jag dömde inte ut något märke, Bara koaxial högtalare.

451 Inlägg
21 maj 2011
Menar du att koaxialerna faller med kassa delningsfilter? Eller är de dåliga för att diskant och mellanregister delar ljudaxel?

Jag kan väl medge att det inte är optimalt att ha spolar i närheten av magneten samt andra spolar men det är en bra lösning för en simpel installation där man inte behöver fundera
på vad som skall kopplas vart samt det är billigare..

Sedan så finns det även finare koaxialer som har separat delningsfilter och då blir det väldigt knas om du nu dömt ut alla koaxialer till att vara sämre än kitt.. Alltså vill man inte laborera ihjäl sig med välljudsbyggen så monterar man även kitt koaxialt så jag förstår inte riktigt vad poängen är..

Ah just det. "de är mer samspelta mot varandra"
Jasså?
Sist jag kollade fick man fasfel när man monterade högtalare på olika ställen som arbetar med samma signal.
Senast redigerat av Rigan (21 maj 2011)

19 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
Då är man tillbaka efter helgens bravader.. här kommer lite uppdatering.

Rayya skrev:
välkommen till gorg.

Tack så mycket! smile

Rigan skrev:
Jag är lite osäker på vart 4-kanals steget kom in i bilden? Det är billigare och bättre att köpa monoblock till basar. Då betalar du endast för de funktioner du skall använda (en kanal) Detta gäller oavsett om du skall ha en eller två basar så kan de kopplas på samma monoslutsteg.

Jag håller helt med om att det är snyggt med två basar men jag ville bara påpeka att om man köper två gånger skit så har man bara ännu mer skit. Och nu har jag som sagt inte lagt någon värdering i något märke eller så, utan endast i prisklasser.

Anledningen till varför jag tänkte köra med ett 4-kanals steg är för att kunna driva frontsystemet och även basen, utan att behöva köpa både ett 2/4-kanals steg och ett mono.

Jag har tittat vidare lite och det lutar åt dessa prylarna som följer nedanför.

Front
Steg
Bas
Huvudenhet

Vad tror ni om detta? landar på ganska exakt 7k och då har jag 1k över till det som behövs till. Kommer säkert gå på lite mer men ville hålla mig under 8k för huvudenhet, steg, bas och högtalare fram.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
23 maj 2011
Rigan skrev:
Menar du att koaxialerna faller med kassa delningsfilter? Eller är de dåliga för att diskant och mellanregister delar ljudaxel?

Jag kan väl medge att det inte är optimalt att ha spolar i närheten av magneten samt andra spolar men det är en bra lösning för en simpel installation där man inte behöver fundera
på vad som skall kopplas vart samt det är billigare..

Sedan så finns det även finare koaxialer som har separat delningsfilter och då blir det väldigt knas om du nu dömt ut alla koaxialer till att vara sämre än kitt.. Alltså vill man inte laborera ihjäl sig med välljudsbyggen så monterar man även kitt koaxialt så jag förstår inte riktigt vad poängen är..

Ah just det. "de är mer samspelta mot varandra"
Jasså?
Sist jag kollade fick man fasfel när man monterade högtalare på olika ställen som arbetar med samma signal.

Skillnaden här är väl att i detta fallet sätter en 6,5" koaxial precis där du har benet i vägen för den.
Med 3-vägs kitet sätter man bara midbasen där i dörren och mellanregister och diskanten uppe på brädan.

Jag är mkt nöjd med hur mitt "kit" lirar i min 900a med Amega 3,5" koax och DLS RM6.2 middar i dörren. körs på ett ICE-150.4 steg

Sen om det 4" mellanregistret i hertz kitet får plats i org-hålet vet jag inte.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

102 Inlägg
23 maj 2011
Frippe_L skrev:
Rigan skrev:
Sen om det 4" mellanregistret i hertz kitet får plats i org-hålet vet jag inte.

Det får plats om man är beredd att kapa lite plast.

Sök