3374
Sök

Spänningsfall? basen gick i otakt.

248 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
Hej, fick uppleva en knasig grej som hände när jag och en polare bytte våra slutsteg till min bas. under spelningen så började basen tvärslå bara sådär när basen i låten skulle kicka in, men det fungerade alldeles utmärkt när vi stoppade tillbaka mitt slutsteg som ligger på lägre effekt. är det ett spänningsfall vi upplevde?

Basarna: Kicker Comp 2x12. dom nyare.
mitt slutsteg som fungerade utmärkt : MTX roadthunder 602
Polarens slutsteg som fick basen att leva ett eget liv. Gas Alpha X250

strömkabeln är väl nu 3.5m lång typ, och har 16mm2 i tjocklek, innan provet så var kabeln 5m  lång, för att vara extra tydlig så klippte jag bort ca 2.5m kabel efteråt. , kan det vara strömkabeln det spökade i ?
Senast redigerat av Denzig (23 maj 2011)

3 187 Inlägg
23 maj 2011
Denzig skrev:
Hej, fick uppleva en knasig grej som hände när jag och en polare bytte våra slutsteg till min bas. under spelningen så började basen tvärslå bara sådär när basen i låten skulle kicka in, men det fungerade alldeles utmärkt när vi stoppade tillbaka mitt slutsteg som ligger på lägre effekt. är det ett spänningsfall vi upplevde?

Basarna: Kicker Comp 2x12. dom nyare.
mitt slutsteg som fungerade utmärkt : MTX roadthunder 602
Polarens slutsteg som fick basen att leva ett eget liv. Gas Alpha X250

strömkabeln är väl nu 3.5m lång typ, och har 16mm2 i tjocklek, innan provet så var kabeln 5m  lång, för att vara extra tydlig så klippte jag bort ca 2.5m kabel efteråt. , kan det vara strömkabeln det spökade i ?

om basen börjar slå av sig själv så är det troligtvis inte spänningsfall å basen brukar dö (steget klipper pga för lite ström)
jag skulle gissa på jorden, vart har du jordat?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 maj 2011
MTX-steget är helt enkelt bättre konstruerat än Alpha-steget.
På pappret är MTX-steget ngt svagare.

Kan ju även vara som big-jeep säger att du inte fått till jorden riktigt....

Hade du samma längd på kabeln och samma jordpunkt med båda stegen?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

248 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
jordpunkten har jag fäst på ett ställe i bagaget där all färg är bortslipad, och ja, samma kablar och allt.

7 241 Inlägg
23 maj 2011
Denzig skrev:
jordpunkten har jag fäst på ett ställe i bagaget där all färg är bortslipad, och ja, samma kablar och allt.

Vad för ställe?
Du skall helst jorda in i en balk eller så....
Karossen i sig är så full av skarvar av olika slag (punktsvetsar, karroserikit osv osv) att balkarna utgör bättre ledare då de inte är skarvade på samma sätt....

Kan du lägga upp en bild på jordpunkten?

248 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
har inte tillgång till kamera nu direkt, men det är jordat i något bältesliknande i bagageutrymmet.

21 761 Inlägg
23 maj 2011
Plocka fram en multimeter och mät spänningen direkt på stegets plint där strömkabarna sitter, sedan spelar du så högt som du hade när basarna började bråka. Då ser du om spänningen sjunker markant och i så fall kan du fortsätta felsökningen genom att mäta på vardera strömkabel vilken av dem som ger spänningsfallet. smile

248 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
okelidoket! har för övrigt ett jäkla irriterande generatorljud som jag inte vet vars det kommer ifrån..

3 187 Inlägg
24 maj 2011
Denzig skrev:
okelidoket! har för övrigt ett jäkla irriterande generatorljud som jag inte vet vars det kommer ifrån..

dålig jord..
troligen bränt signal jorden.

7 241 Inlägg
24 maj 2011
big-jepp skrev:
Denzig skrev:

dålig jord..
troligen bränt signal jorden.

Instämmer......

248 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
och hur fixar man signal jorden?

3 187 Inlägg
24 maj 2011
Denzig skrev:
och hur fixar man signal jorden?

börja med att kolla så du har en bra jord!

sen kan man göra en "nödlösning" (enligt mig, många kör dock denna varianten för permanent lösning)
du tar en kabl och fäster den i rca kabelns yttersta hölje och den andra änden i stereons chassit.

den mer "riktiga lösningen är att öppna upp stereon och sedan löda den kretsen som har brunnit.

alternativ 3 lämna in den på service.

248 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
jag har ju garanti, men orkar nog inte göra det för tillfället.. men rca utgång allså dom där röd/vita utgångarna? 

ska nog slita fram lödkolven och se vad jag kan göra åt saken.

3 187 Inlägg
24 maj 2011
Denzig skrev:
jag har ju garanti, men orkar nog inte göra det för tillfället.. men rca utgång allså dom där röd/vita utgångarna? 

ska nog slita fram lödkolven och se vad jag kan göra åt saken.

garantin täcker troligtvis inte bränd signal jord då de är du som har gjort fel (kopplat in jorden dåligt) så de kan du nog glömma.

rca utgångarna är dom vita och röda, men du ska löda fast en tunn kabel på signal kabelns yttersta hölja, alltså på den kabeln som du kopplar in i de röd/vita kontakterna på stereon.

248 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
haha ajfan.. men jag har ju mig själv att skylla såå.. men tack för att du delade med dig utav dina kunskaper iaf! ska se om det blir nå bättre smile

3 187 Inlägg
24 maj 2011
Denzig skrev:
haha ajfan.. men jag har ju mig själv att skylla såå.. men tack för att du delade med dig utav dina kunskaper iaf! ska se om det blir nå bättre smile

inga problem smile
men prio 1 är, kolla jorden! smile

248 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
det är då fixat det där med signal jorden nu! tackar så hemskt mycket för tipset. otroligt jäkla skönt att slippa ha en fake-turbo i bagaget. wink

3 187 Inlägg
24 maj 2011
Denzig skrev:
det är då fixat det där med signal jorden nu! tackar så hemskt mycket för tipset. otroligt jäkla skönt att slippa ha en fake-turbo i bagaget. wink

kollat jorden?

248 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
jjopp. smile nytt fäste för jord!

25 Inlägg
26 maj 2011
Fattade jag rätt att basen spelade i otakt?

I så fall, har du kollat fasen? att ett stegs +/- på högtalaranslutningarna är på ett sätt är ingen garanti för
att ett annat är likadant. Beror på stegets inre uppbyggnad med bryggade steg mm för hög effekt.

//Peder

Sök