3321
Sök

244 DL -81 Dieselturbo

Hus bilar bärs och lite turbo!

32 540 Visningar
Uppdaterades senast 8 juli 2014
63 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#1
Saxade bara ihop det någorlunda från orginaltråden på Sävar så det blev lite skumt




Jaha då var det väl dags för en annan och få tummen ur röven och skaffa sig en projekt tråd :hihi:
Bilen dvs en styck 244 från 81 som är väl omhändertagen. Min farfars bil, han dog 14 Maj 2004 så göra i ordning hans bil är det minsta jag kan göra för att hedra hans minne.
Fick bilen när jag var 15 utav min farbror som ägt bilen sen 97. B21:an satt fast som helvete, konstaterade senare att topplockspackningen var gången vilket min farbror inte sagt därför bilen stått i garage sen senhösten 97.
Sprang över en D24 av en ren slump i Juni -10 som jag la beslag på samma dag för 3000spänn (Komplett bil) vilket jag tyckte var billigt. Så i dagsläget så håller jag på och ska flytta över bakvagn, framvagn, låda och massa småpill :thumbright:
Framvagnsbalken ska blästras ganska omgående då det fanns lite rost på den, så blir spännande och se om det blir något kvar utav den :hihi:

Dagen har spenderats med att tvätta bort tectyl i motorutrymmet och polera där.
Har en deadline på 3 maj (Fyller 18 den 29 april) och väntar bara på riskettan sen är det klart

Bjuder på lite skitbilder! En vacker dag ska man nog skaffa sig en riktig kamera...

Bild från långtids förvarandet
http://i1187.photobucket.com/albums/z381/24416vR/Bild059.jpg

Plocka ner bilar är skoj
http://i1187.photobucket.com/albums/z381/24416vR/DSC04660.jpg

Den stackars donator bilen får även stå för mycket plåtdelar till min 75:a
http://i1187.photobucket.com/albums/z381/24416vR/DSC04668.jpg

Elsystem är rätt mysigt
http://i1187.photobucket.com/albums/z381/24416vR/DSC04661.jpg

Trillade hem en Garrett T04E för en billig slant. in:56 ut:63 a/r.50 på kompressorn och a/r.82 på avgashuset
http://i1187.photobucket.com/albums/z381/24416vR/DSCF1369.jpg

En mysig hemmakväll ute i snön
http://i1187.photobucket.com/albums/z381/24416vR/DSC04702.jpg

Passade på och löda till lite skadade sladdar, på köksbordet vilket gjorde mor väldigt glad
http://i1187.photobucket.com/albums/z381/24416vR/DSC04697.jpg

Blankt gillar vi, bra utveckling från att ha varit kolsvart
http://i1187.photobucket.com/albums/z381/24416vR/DSC04672.jpg

Lite utav grejerna som ligger på fin hyllan :thumbright:
http://i1187.photobucket.com/albums/z381/24416vR/DSC04701.jpg

Bonusbild på 75:an som numera står i en djup skog och skäms lite..
http://i1187.photobucket.com/albums/z381/24416vR/DSC04537.jpg

Allt jag hade och bjuda på ikväll, en bra början åtminstone :thumbright:

_________________
244 -75 16v Turbo "Rostburken"
244 -81 D24 TiC
Bmw 535i -89

Dennis Traneskog

Lite uppdate då, framvagnsbalken har fått sig en liten översyn med svetsen, blev helt okej :thumbright:
Blev mestadels plocka isär ist för och plocka ihop, väntar på lite nya 3mm plåtar så jag kan boxa bärarmarna och lacka om framvagnen sen plockas det på plats :wink:
Har även lånat lillasyster kamera så blev lite trevligare bilder och titta på 8)

Till slut så blev svetsen och jag vänner efter en jävla massa krabb med handtaget
http://i1187.photobucket.com/albums/z381/24416vR/DSC05484.jpg

Monterade till ic:n lite provisoriskt, det är tajt..
http://i1187.photobucket.com/albums/z381/24416vR/DSC05487.jpg

Finns lite kvar och snygga till
http://i1187.photobucket.com/albums/z381/24416vR/DSC05491.jpg

Rätt fräscht inuti med

Lite spis med :thumbright:
http://i1187.photobucket.com/albums/z381/24416vR/DSC05492.jpg
_________________
244 -75 16v Turbo "Rostburken"
244 -81 D24 TiC
Bmw 535i -89

Dennis Traneskog

Och nej jag har inte gått i dvala lol

http://i1187.photobucket.com/albums/z381/24416vR/DSC05616.jpg

_________________
244 -75 16v Turbo "Rostburken"
244 -81 D24 TiC
Bmw 535i -89

Dennis Traneskog

http://i1187.photobucket.com/albums/z381/24416vR/P1300002.jpg

Så vart motorn i lyft! 8)


820 Inlägg
24 maj 2011
#2
Härligt projekt, prenumeration lagd!

Tänk på att sugD24an är lite känsligare än övriga D24:or när det gäller "högt" laddtryck smile
Senast redigerat av Panzar_Audi (24 maj 2011)

Om man säger

63 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#3
Panzar_Audi skrev:
Tänk på att sugD24an är lite känsligare än övriga D24:or när det gäller "högt" laddtryck smile

Mycket väl medveten om det! Det som oroar mig mest är att det eventuellt blocket spricker mellan vatten och oljekanalerna! smile


820 Inlägg
24 maj 2011
#4
Traneskog skrev:
Panzar_Audi skrev:
Tänk på att sugD24an är lite känsligare än övriga D24:or när det gäller "högt" laddtryck smile

Mycket väl medveten om det! Det som oroar mig mest är att det eventuellt blocket spricker mellan vatten och oljekanalerna! smile

Men tar du det bara någorlunda försiktigt så är det nog ingen fara, skall motorn få sig en genomgång inann?

Om man säger

63 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#5
Nja känns inte som det behövs en genomgång utav motorn då jag hittade kvitton från en helrenovering för 1500 mil sen i bilen när jag köpte den ^^


820 Inlägg
24 maj 2011
#6
Traneskog skrev:
Nja känns inte som det behövs en genomgång utav motorn då jag hittade kvitton från en helrenovering för 1500 mil sen i bilen när jag köpte den ^^

Härligt smile

Om man säger

63 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#7
Det enda som behövs i nuläget är egentligen framförallt orken som jag förlorade på vägen någonstans, rördelar och oljekyl smile


820 Inlägg
24 maj 2011
#8
Traneskog skrev:
Det enda som behövs i nuläget är egentligen framförallt orken som jag förlorade på vägen någonstans, rördelar och oljekyl smile

Drick en kanna kaffe och tänk framåt så löser du det wink
Senast redigerat av Panzar_Audi (24 maj 2011)

Om man säger

63 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#9
Panzar_Audi skrev:
Drick en kanna kaffe och tänk framåt så löser du det wink

Kaffe må vara gott men jag tror inte att det hjälper just nu cool


809 Inlägg
25 maj 2011
#10
ser fint ut det här smile aldrig fel att se dom här gammla bilarna på vägen. särskilt inte med dom gamla goa diesel motorerna i big_smile fortsätt såhär cool prenumeration lagd!


63 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#11
744GLT skrev:
ser fint ut det här smile aldrig fel att se dom här gammla bilarna på vägen. särskilt inte med dom gamla goa diesel motorerna i big_smile fortsätt såhär cool prenumeration lagd!

Hoppas bara på att skiten håller nåt sånär tongue


490 Inlägg
25 maj 2011
#12
Skit ballt med diesel i en gammal 240 ju! Pre lagd! big_smile

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

63 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#13
Ne nu jävlar vore det väl fan om jag inte skulle donat te att lite imon!
Plocka ner tanken och byta armatur och dra bränsleledningar så är det snart dags för upp start! wink


63 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#14
Traneskog skrev:
Ne nu jävlar vore det väl fan om jag inte skulle donat te att lite imon!
Plocka ner tanken och byta armatur och dra bränsleledningar så är det snart dags för upp start! wink

Och så kommer det alltid något i mellan som är mer brådskande.........


1 938 Inlägg
4 juni 2011
#15
Ser att du köpt en tjockare turbo, så du kanske har koll på det här. smile
Har du nån aning om vad d24 klarar för ladd innan den blir kinkig med originalturbon?
Ställt på pumpen på en kompis bil så den har tomgång på 1300 varv och laddar 1.4-1.5 bar, har den mer att ge innan den den i bitar? smile

63 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#16
Glesmark skrev:
Ser att du köpt en tjockare turbo, så du kanske har koll på det här. smile
Har du nån aning om vad d24 klarar för ladd innan den blir kinkig med originalturbon?
Ställt på pumpen på en kompis bil så den har tomgång på 1300 varv och laddar 1.4-1.5 bar, har den mer att ge innan den den i bitar? smile

Nja koll och koll specifikt för d24or har jag inte, mesta dels donat med range rovers 2.5 turbodiesel fyra

Först och främst: Hur mycket har ni ställt på ? (Tomgången blir högre ju mer man ställer på och då får man kompensera genom att justera på tomgångsjusteringen)
Orginal turbo finns det ju dom som laddar 2 bar med men det är väl inget direkt och rekommendera, men runt 1.6 på full gas borde den hålla för iaf.
Men som sagt orginal turbo i all ära generar ett sjuhelvetes mottryck så det är därför jag tror många kör skiten ur sina d24or smile


1 938 Inlägg
4 juni 2011
#17
Vet faktiskt inte, den är orörd och plomberad sedan tidigare, ingen som rört på den innan dvs, tomgången låg på 700 varv och är nu uppställd till 1300 varv, vet inte hur många varv det motsvarar på skruven, men till 1300 och då har vi inte rört tomgångsskruven, viste inte vilken det var så jag gav fan i att skruva på det mer än så. smile

63 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#18
Om vi jämför med range rover dieslen så motsvarar det runt 3.5 varv kanske, men det varierar mycket mellan pumparna. Tomgången justerar du i motsatta änden på det staget som gas vajern sitter på! wink


63 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#19
Idag kände jag livet i mig så nu har jag börjat och plocka ihop bilen igen:

Tanken nere och tömd på bensin och bytt tankarmatur
Motor och låda är inpassat och alla bultar sitter där dom ska
Måttat ut oljeretur på tråget och kopplat ihop i stort sett all el igen

Så jävla gött och hitta orken igen! big_smile


63 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#20
Kopplade ihop det sista i elväg idag och testade om det var något som fungerade.
Jodå, det mesta verkar fungerar så nu kan man börja fokusera lite på grenrör och diverse annat!



Sök