4060
Sök

Vattenbaserad lack på bilar nu för tiden?

32 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Läste om att vissa bilmodeller har vattenbaserade lacker, men det har väl samtliga nya bilar nu för tiden?

Avstängd
1 714 Inlägg
29 maj 2011
Alla nya bilar har vattenbaserad lack, annars skulle dem inte få tillverkas pågrund av miljökrav.

Förbjudet att lacka med lösningsmedelsbaserat numer också. Men det går fortfarande att få tag på trots allt.

KHRacing
29 maj 2011
lastbilslacker är eJ lösningsmedELsbaserade som tur e :-)

Fri fart för ett fritt folk!
14 262 Inlägg
29 maj 2011
KHRacing skrev:
lastbilslacker är eJ lösningsmedELsbaserade som tur e :-)

en rolig grej ang lösningsmedel är att dom mesta använder lösningsmedelsbaserad klarlack fortfarande..så vad meningen med att lacka med en vattenbaserad färg och endå avsluta med att spruta lösningsmedelsbaserad klarlack kan man undra

verkar finnas vattenbaserad klarlack men den håller inte måttet

Kör fort så hinner inget hända...

32 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
En solid lack har alltså inget annat än vattenbaserade produkter? Medans en metallic-lack åtminstone har lösningsmedelsbaserat med klarlacken?
För en solid lack har inte klarlack va? Eller minns jag fel?

Om man ser till detta, är det bättre att välja en bil med metallic när det kommer till slitagetålighet?
Eller hur pass bra är de vattenbaserade?
Senast redigerat av burne (29 maj 2011)

12 086 Inlägg
29 maj 2011
All vattenbaserad färg har klarlack.

Och det är väl bara personbilsindustrin samt lackverkstäder som huvudsakligen lackerar personbilar som regleras av lagen. Lösningsbaserad färg finns det gott om.

Solida färger som är lösningsbaserade hade normalt ingen klarlack.
Senast redigerat av JapMax (29 maj 2011)

32 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
JapMax skrev:
All vattenbaserad färg har klarlack.

Och det är väl bara personbilsindustrin samt lackverkstäder som huvudsakligen lackerar personbilar som regleras av lagen. Lösningsbaserad färg finns det gott om.

Solida färger som är lösningsbaserade hade normalt ingen klarlack.

Så idag då det är vattenbaserat som gäller, vad är det då som skiljer en solid mot en metallic om nu båda har klarlack?

117 Inlägg
30 maj 2011
burne skrev:

vad är det då som skiljer en solid mot en metallic om nu båda har klarlack?

METALLICen

Gummi är färskvara och bör bytas ofta

Fri fart för ett fritt folk!
14 262 Inlägg
30 maj 2011
anderz_1 skrev:
burne skrev:

vad är det då som skiljer en solid mot en metallic om nu båda har klarlack?

METALLICen

lol

fast det är jäkligt lustigt att dom snackar om miljön hit och dit och dom förbjuder lösningsmedlet och endå måste dom helt plötsligen köra lösningsmedel endå
det blir inte ett dugg bättre
bara spel för galleriet

går det att köpa färg för lösningsmedel överallt fortfarande?

måste blåsa om min 740 och det är omöjigt att göra detta själv med en vattenbaserad färg
eller åtminstånde bra mycket krångligare

nu har man tyvärr legat av sig och tappat information för när jag jobbade på en bilackering så körde vi fortfarande med lösningsmedel men det var på gång att övergå
och på den tiden hade man blandställ
har nämligen färgen jag målade min 940 kvar i skallen eftersom jag aldrig fick klart den och receptet kräver nog lösningsmedelsbaserad färg smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök