2666
Sök

Fråga angående plastning.

1 581 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Hejsan!
Jag har precis limmat fast bafflar på mina högtalargaller som sitter på instrumentbrädan i V40n. Ska i 3" mellanregister så allt är färdigt för plastning förutom en detalj. Jag har tunn fleece från IKEA och hur ska jag då fästa fleecen på baffel/gallret? Jag vill ju spänna tyget så hårt det går men hur fäster jag tyget på undersidan av gallret?

264 Inlägg
30 maj 2011
ett sätt är limpistol.

1 581 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Det fäster bra på fleecen?

264 Inlägg
30 maj 2011
jag använder det i mellan åt, men gör så att du tar ngt helt annat och provar på, så ser du om du anser det godkänt.

1 581 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Det fungerade jätte bra så det får jag tacka för!
Har en till fråga, nu när polyestern är pålagd, när lägger jag första lagret glasfiber? Har Rovingväv liggandes så tänkte om jag ska lägga på en nu medans det är kletigt?

DLS
1 147 Inlägg
30 maj 2011
Lånar tråden lite om det är ok.

Jag tänkte plasta min ena dörrsida nästa helg och ska klä in den med vinyl är tänkt men skulle vilja ha reda på hur tjock vinyl är?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 maj 2011
Fellow skrev:
Har en till fråga, nu när polyestern är pålagd, när lägger jag första lagret glasfiber? Har Rovingväv liggandes så tänkte om jag ska lägga på en nu medans det är kletigt?

Glasfibern ska läggas när plasten är blöt ja, lägg med fördel på lite mer plast på glasfibern sen också för att den verkligen ska bli genomdränkt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 581 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Fellow skrev:

Glasfibern ska läggas när plasten är blöt ja, lägg med fördel på lite mer plast på glasfibern sen också för att den verkligen ska bli genomdränkt.

Haha somnade ifrån allt så det torkade så får dränka imorgon och lägga på glasfibern i efterhand:)

PM Competition Team
711 Inlägg
31 maj 2011
huntelaar skrev:

Jag tänkte plasta min ena dörrsida nästa helg och ska klä in den med vinyl är tänkt men skulle vilja ha reda på hur tjock vinyl är?

Det kan variera lite men ca: 1 mm tjock.

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud

Team dBakuten
3 453 Inlägg
31 maj 2011
Kan säga att jag inte lagt ett enda lager med glasfiber på mina dörrsidor.. har inte gjort det hitills och kommer troligen inte göra det heller.
Fleecetyget blir oftast skapligt stabilt redan från start om man dränkt det med polyester.

Brukar börja med glasfiberspackel som grund och avslutar med finspackel, dämpar dörrsidan med två lager dämpmatta, och det blir galet stabilt.

Dock kan man lägga ett lager på insidan, vilket jag gjort ett par gånger, men det är inte ofta det behövs.
Senast redigerat av Tokken (31 maj 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

612 Inlägg
31 maj 2011
Fellow skrev:
Har en till fråga, nu när polyestern är pålagd, när lägger jag första lagret glasfiber?

Du kan fortsätta plasta utan att ens slipa medan ytan är lätt kletig, väntar du längre måste du slipa för att få bra bett i den gamla ytan. Tyvärr fäster polyester bara riktigt bra i annan icke helt härdad polyester, så det är en fördel att inte sova allt för mycket... roll Men med tanke på att det knappast är någon nämnvärd belastning på dessa grejer är det ju av måttlig betydelse.

1 581 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
Tokken skrev:
Kan säga att jag inte lagt ett enda lager med glasfiber på mina dörrsidor.. har inte gjort det hitills och kommer troligen inte göra det heller.
Fleecetyget blir oftast skapligt stabilt redan från start om man dränkt det med polyester.

Brukar börja med glasfiberspackel som grund och avslutar med finspackel, dämpar dörrsidan med två lager dämpmatta, och det blir galet stabilt.

Dock kan man lägga ett lager på insidan, vilket jag gjort ett par gånger, men det är inte ofta det behövs.

Efter ha kollat på mina delar nu så tänker jag nog heller inte lägga glasfiber. Jag dränkte fleecen i polyester så det är stenhårt nu och eftersom det är slutna dome mellanregister så kommer det inte vara någon påfrestning så det skulle spricka. Nu ska de bara slipas upp runt om så dem passar ner i uttagen och spacklas:)

Riktigt nöjd blev jag iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92228/92228-8d18ea7d4012c45a52dd538ce1ce9741.jpg
Senast redigerat av Fellow (31 maj 2011)

DLS
1 147 Inlägg
31 maj 2011
jensclaudius skrev:
huntelaar skrev:

Det kan variera lite men ca: 1 mm tjock.

Kanon!

Jag var lite orolig att den skulle vara styv och bli veck över en udda form. Tänkte sätta en baffel utanpå den jag har nu och göra en kickpanel, vad är bäst att ha mellan baffel-baffel när man ska vinkla?

DLS
1 147 Inlägg
31 maj 2011
Tokken skrev:

Intressant. Vill höra fler åsikter om detta eftersom glasfibret endast är till för "armering".

DLS
1 147 Inlägg
1 juni 2011
Jag bumpar tråden lite och slänger in en fråga:

På fredag blir det 25 grader varmt, hur snabbt härdar polyester vid de graderna? I solen blir det säkert varmare än 25.

1 581 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
huntelaar skrev:
Jag bumpar tråden lite och slänger in en fråga:

På fredag blir det 25 grader varmt, hur snabbt härdar polyester vid de graderna? I solen blir det säkert varmare än 25.

Vet inte om du plastat ännu men plastade idag o det var härdat på 2-3 timmar ordentligt och då var det DRÄNKT i polyester.

DLS
1 147 Inlägg
4 juni 2011
Kanon jag ska ut nu och gå på mitt projekt. Vet inte om jag heller ska armera med glasfiber då dörren i övrigt är stabil. Det är bara lite finnish som ska på.

612 Inlägg
4 juni 2011
Det härdar FORT vid 25-30 grader, men även härdarmängden som används spelar ju stor roll. En ovan (läs långsam) plastare kommer få problem med att polyestern börjar gela (blir geléaktiga klumpar) i burken innan man hunnit använda polyestern om man blandar till någon större mängd.

För någorlunda seriös plastning där man använder glasfibermatta och rullar ut luften har man samma problem i själva laminatet, luften måste vara utrullad innan polyestern börjat gela.

1 581 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
G-sson skrev:
Det härdar FORT vid 25-30 grader, men även härdarmängden som används spelar ju stor roll. En ovan (läs långsam) plastare kommer få problem med att polyestern börjar gela (blir geléaktiga klumpar) i burken innan man hunnit använda polyestern om man blandar till någon större mängd.

För någorlunda seriös plastning där man använder glasfibermatta och rullar ut luften har man samma problem i själva laminatet, luften måste vara utrullad innan polyestern börjat gela.

Ja man ska ju inte blanda för stora mängder direkt. Jag har kört 1 dl åt gången och det har fungerat bra.

Sök