3219
Sök

Krockade - Kontakta försäkringsbolag efteråt?

73 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Krockade idag med en personbil som inte stannade för väjningsplikt. Jag körde in i bakdelen på hennes bil. Jag fick ett krossat blinkersglas samt två sprickor på kofångaren fram.

När vi kollade skadorna på plats så såg vi endast att lyktglaset var trasigt, men när jag sedan kollade närmare på skadorna så upptäckte jag även att det var sprickor, samt en stor svart fläck på min kofångare fram som kom från hennes kofångare bak.
Vi skrev inga papper, utan vi tog endast varandras namn och nummer så skulle jag ringa henne när jag lagat skadan och fått räkningen.

Om hon skulle hävda att sprickorna inte uppkommit under krocken med henne, kan jag då kontakta försäkringsbolaget i efterhand?

772 Inlägg
1 juni 2011
Förstår inte riktigt vad du frågar om.
Men visst kan du ringa FB i efterhand, det gör man väll med alla skador eller?
Svårt att ringa innan du krockat. smile
Senast redigerat av PoulZen (1 juni 2011)

73 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Tänkte på att vi inte skrev några papper på plats, då hon ville betala räkningen själv.
Tack för svar smile
Senast redigerat av DavidRL (1 juni 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 juni 2011
En annan gång, skriv papper ändå så hon inte får en chans att ändra sin historia! Om inget annat kan hon idag i värsta fall påstå att hon aldrig varit inblandad i någon krock vid det aktuella tillfället, och du har inget mer än hennes namn och nummer som motargumentation. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

73 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Tack, ska tänka på det nästa gång! Tog en bild på hennes bil när vi hade kört till vägkanten, men den kanske inte är till mycket nytta?

772 Inlägg
1 juni 2011
DavidRL skrev:
Tack, ska tänka på det nästa gång! Tog en bild på hennes bil när vi hade kört till vägkanten, men den kanske inte är till mycket nytta?

En bild på hennes bil räcker nog inte. Men tog du lite fler bilder där regnummer på båda bilar syns, och sedan på skadorna så brukar det räcka som bevis.
Men lita inte för mkt på människor, vissa är ärliga. Men det finns desto mer som inte är det som försöker komma undan.

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 juni 2011
Ring henne nu på en gång och försök få till en träff där ni skriver ned förloppet och skadorna på en skadeanmälan som ni undertecknar, det är skitviktigt!

Som någon skrev, vad händer om hon pratar igenom saken med t ex sin man och hinner fundera lite på det och ändrar sig? Då står du där. Har ni däremot varsitt ex av en skadeanmälan med en beskrivning av händelseförloppet, vem som gjorde vad och en beskrivning av de synliga skadorna undertecknad av båda parterna kan ingen av er ändra sin version, ni har ju redan undertecknat den "gemensamma" versionen.

Det är rätt så vanligt att även synbarligen hederligt och välbeställt folk ändrar sin version och tar tillbaka sitt "erkännande", kanske beroende på att de skäms över att ha orsakat en olycka och inte vill erkänna det, inser att de får höjd premie, är rädda att bli av med körkortet (t ex äldre kan vara rädda att bli fråntagna körkortet om det misstänks medicinska skäl för en olycka), anhöriga driver på osv.

Helst bör du ha bilder på omgivningen, t ex korsningen, var bilarna står, båda bilarnas skador osv. Nu när alla har kamera i mobilen är det ju inte svårt att fixa bilder på plats.

När jag krockade i en rondell förra vintern (bilder i galleriet) försökte den vållande tanten med att "du måste kommit jättefort, minst femtio eftersom jag inte hann se dig".
- Nej du, dubbfria vinterdäck och packis, hade jag kört 50 knyck hade jag snurrat ett par varv först smile
I själva verket såg man inte över plogkanterna in till rondellen och hon hade solen i ögonen utan vare sig solbrillor eller solskydd nere. Hon skulle ju inte åka så långt...
Men hade vi inte undertecknat en skadeanmälan med en version vi båda var överens om stämde hade hon ju kunnat vända till det hursomhelst.

Skitviktigt, ha alltid en liggande i handsfacket, kan skrivas ut på nätet eller beställas hem av försäkringsbolaget, eller plockas upp på en del verkstäder!
Senast redigerat av Andromeda (1 juni 2011)

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
1 juni 2011
DavidRL skrev:
Tänkte på att vi inte skrev några papper på plats, då hon ville betala räkningen själv.
Tack för svar smile

Vad gör du då om hon vägrar och drar sig ur? Då står du där och får betala hela kalaset själv.

Man ska alltid fylla i skadeanmälan på plats, det finns inga undantag. Vägrar ena parten så ringer man polisen. Ta aldrig numret och skaka hand på att lösa det senare. Jag tror att det är ganska stor risk att du blir blåst nu, tyvärr.

DavidRL skrev:
Om hon skulle hävda att sprickorna inte uppkommit under krocken med henne, kan jag då kontakta försäkringsbolaget i efterhand?

Nej, eftersom ni inte fyllde i någon skadeanmälan.
Senast redigerat av Sheba (1 juni 2011)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

3 059 Inlägg
1 juni 2011
Sheba skrev:
DavidRL skrev:
Tack för svar smile

Vad gör du då om hon vägrar och drar sig ur? Då står du där och får betala hela kalaset själv.

Man ska alltid fylla i skadeanmälan på plats, det finns inga undantag. Vägrar ena parten så ringer man polisen. Ta aldrig numret och skaka hand på att lösa det senare. Jag tror att det är ganska stor risk att du blir blåst nu, tyvärr.

Nope, för då ringer man sitt försäkringsbolag och säger att man krockat.. Dom skickar papper, dessa fyller man i så noga och detaljerat man kan och försäkringsbolaget sköter kontakten med motpartens bolag så länge man har regnummer på den andra bilen. Med fördel kan man skicka med foton om man har det från där krocken skedde utan att man flyttar bilarna. Kolla vad det finns för vägmärken från dom vägarna ni kom ifrån och sånna detaljer och ta med det.
Man behöver inte alls skriva papper på plats. Du redogör för ditt händelseförlopp och sedan är det upp till motparten att redogöra sitt och försäkringsbolaget avgör om du får rätt eller fel.

Försäkringsbolaget kommer be dig köra bilen till en auktoriserad bilverkstad för bedömning av skadan, oftast skickar dom ut en gubbe som tittar på det eller så finns det verkstäder med auktoriserade skadereglerare. Dessa avgör hur mycket som ska bytas på bilen och vad som bedöms ha uppstått vid krocken.

DavidRL skrev:

-Nej, eftersom ni inte fyllde i någon skadeanmälan.

Jo, man kan visst kontakta dom i efterhand UTAN att ha skrivit skadeanmälan. En sån får man hemskickad av sitt försäkringsbolag.

----------------------------

Ska du göra upp med tanten privat så behöver du inte ringa försäkringsbolaget nu.. kör bilen snarast till en verkstad och be dom komma med ett kostnadsförslag på renovering av skadan med material och arbete och få detta på ett papper.. Bestäm en date mad tanten och ta med pappret på att si och så mycket kommer det kosta på en verkstad och be henne föra över pengarna snarast för att du inte vill ligga ute med dessa. Vill hon inte eller tycker beloppet är felaktigt snabbar du dig hem och ringer ditt försäkringsbolag.
Senast redigerat av Smajly (1 juni 2011)

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
1 juni 2011
Smajly skrev:
Sheba skrev:
DavidRL skrev:
Tack för svar smile

Nope, för då ringer man sitt försäkringsbolag och säger att man krockat.. Dom skickar papper, dessa fyller man i så noga och detaljerat man kan och försäkringsbolaget sköter kontakten med motpartens bolag så länge man har regnummer på den andra bilen. Med fördel kan man skicka med foton om man har det.
Man behöver inte alls skriva papper på plats. Du redogör för ditt händelseförlopp och sedan är det upp till motparten att redogöra sitt och försäkringsbolaget avgör om du får rätt eller fel.

Riktigt så enkelt är det inte. Då hade jag haft en ny dörr till min förra bil som någon så snällt backade in i. Jag gjorde misstaget att lita på honom och killen blånekade efteråt och det stod ord mot ord. Inte ens mina vittnen hjälpte. Försäkringsbolaget och polisen enades om att inget kunde göras.

Eventuellt så kan bilden som TS tog på den andra bilen hjälpa honom, men det blir svårt att faktiskt bevisa att han har krockat med den bilen, det kommer att stå ord mot ord. Då hennes historia och hans historia kommer att skilja så kan försäkringsbolagen inte fastställa vem som var vållande.

Om din teori stämde så hade jag kunnat krocka med något, sen leta upp en annan bil, banka till den lite, ta bilder och sen hävda att den personen körde mot väjningsplikt och orsakade en olycka. Jag har ju bild på hans bil.

Smajly skrev:
Jo, man kan visst kontakta dom i efterhand UTAN att ha skrivit skadeanmälan. En sån får man hemskickad av sitt försäkringsbolag.

Har du någonsin krockat utan att ha skrivit papper och råkat ut för någon som nekat? Tyvärr har jag erfarenhet av det och hade vittnen. Jag gör aldrig om det eftersom det slutade med att motparten nekade till händelseförloppet som jag beskrev. Han beskrev för sitt försäkringsbolag att vi backat in i varandras bilar, trots att han hade kört in med bakdelen av sin bil in i sidan på min, detta trots att han stått på platsen och erkänt att han gjort fel, inför vittnen. Trots att hans historia var helt galet ologisk med tanke på skadorna så räckte det för att försäkringsbolagen inte skulle kunna fastställa vem som var vållande.
Senast redigerat av Sheba (1 juni 2011)

3 059 Inlägg
1 juni 2011
Just som jag skrivit har vi gjort på en och samma bil två gånger på mindre än ett år.

Ena gången blev bilen påbackad framtill.. och den andra blev vi påkörda bakifrån av en bil som inte uppfattat att det var rött ljus.
Vi fick rätt båda gångerna.
Inte papper skrevs på plats. Ringde endast försäkringsbolaget vid båda tillfälle och sa att vi blivit påkörda av bil med regnummer xxx-xxx. Dom skickade papper, bad oss köra in på bmw och få skadorna reglerade, vi fylla i papperna, skickade in dom, fick besked att motparten bedöms vållande, vi lämna in bilen på bmw och fick den lagad båda gångerna.
Kostade inte oss ett öre! Vi snackade inte med motparten förutom vid skadetillfälle där vi redan vid det tillfälle talade om att vi kommer kontakta försäkringsbolag! Vi tog inga foton! Endast ett namn och ett telenummer och regnummer till motparten som vi skrev på det hemskickade pappret.

Motparten beskrev tillomed fel gatunamn där det skett för sitt bolag..

Så jodå, så enkelt är det.
Är det av intresse har vi helförsäkring och BMW orginalförsäkringar.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
1 juni 2011
Smajly skrev:
Just som jag skrivit har vi gjort på en och samma bil två gånger på mindre än ett år.

Ena gången blev bilen påbackad framtill.. och den andra blev vi påkörda bakifrån av en bil som inte uppfattat att det var rött ljus.
Inte papper skrevs på plats. Ringde endast försäkringsbolaget vid båda tillfälle och sa att vi blivit påkörda av bil med regnummer xxx-xxx. Dom skickade papper, bad oss köra in på bmw och få skadorna reglerade, vi fylla i papperna, skickade in dom, fick besked att motparten bedöms vållande, vi lämna in bilen på bmw och fick den lagad båda gångerna.
Kostade inte oss ett öre! Vi snackade inte med motparten förutom vid skadetillfälle där vi redan vid det tillfälle talade om att vi kommer kontakta försäkringsbolag! Vi tog inga foton! Endast ett namn och ett telenummer och regnummer till motparten som vi skrev på det hemskickade pappret.

I så fall medgav ju motparten händelseförloppet. Då är det ju inga problem, men det förutsätter att du smäller med en ärlig människa, och tyvärr är den bittra sanningen att man inte kan lita på folk.

3 059 Inlägg
1 juni 2011
Sheba skrev:
Smajly skrev:

I så fall medgav ju motparten händelseförloppet. Då är det ju inga problem, men det förutsätter att du smäller med en ärlig människa, och tyvärr är den bittra sanningen att man inte kan lita på folk.

Nä, hon medgav inget och skrev heller inte på något vid skadetillfälle.
Enda vi gjorde var att se på skadorna, vi på vår bil, hon på sin, vi sa "-detta kommer vi ta med försäkringsbolag. Vi får ditt namn och telenummer där vi kan nå dig om det behövs tack."
Hon hade kunnat skriva vilket namn hon ville och ett telenummer till fröken ur. Det hade inte hjälp henne ett dugg. Vi skrev ändå regnummer. Hennes man var registrerad ägare på bilen hon körde.

Hade hon nekat till krocken när hennes f-bolag kontaktat henne hade vårat bolag kontaktat uppgett vittne eftersom vi var flera i bilen.
Och då blir det upp till försäkringsbolag att avgöra vad som är trovärdigt och vems felet är.
Som sagt så uppgav motparten tillomed att det skett på en annan gata än den det hände på för sitt f-bolag.

Vi har aldrig skrivit papper direkt på plats, har inga i bilen ens. Dock har vi aldrig orsakat skada själv utan bara blivit påkörda.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
1 juni 2011
Smajly skrev:
Enda vi gjorde var att se på skadorna, vi på vår bil, hon på sin, vi sa "-detta kommer vi ta med försäkringsbolag. Vi får ditt namn och telenummer där vi kan nå dig om det behövs tack."
Hon hade kunnat skriva vilket namn hon ville och ett telenummer till fröken ur. Det hade inte hjälp henne ett dugg. Vi skrev ändå regnummer. Hennes man var registrerad ägare på bilen hon körde.

Hade hon nekat till krocken när hennes f-bolag kontaktat henne hade vårat bolag kontaktat uppgett vittne eftersom vi var flera i bilen.
Och då blir det upp till försäkringsbolag att avgöra vad som är trovärdigt och vems felet är.
Som sagt så uppgav motparten tillomed att det skett på en annan gata än den det hände på för sitt f-bolag.

Vi har aldrig skrivit papper direkt på plats, har inga i bilen ens. Dock har vi aldrig orsakat skada själv utan bara blivit påkörda.

I så fall så skulle jag vilja påstå att ni har haft en enorm tur, för tyvärr så slutar inte de flesta tvister på det viset. Googla runt på diverse forum, t.ex, eller kolla andra trådar på Garaget, frågan har varit uppe tidigare. Det var inte så längesedan senast.

Varför har ni inte papper i bilen? Tror du på fullt allvar att ditt tillvägagångssätt är bättre än att fylla i en skadeanmälan på plats?

Som jag nämde tidigare så hade jag också vittnen vid olyckan som jag beskrev och min bil var skadad på sådant vis att jag omöjligt kunde varit vållande. Trots detta så räckte det med att motpartens historia inte stämde för att försäkringsbolagen inte kunde fastställa den vållande parten. Dessutom var polis inblandad, det hjälpte inte eftersom vi omöjligt kunde bevisa att han faktiskt var vållande, eller att han ens var på platsen. Mina vittnen i bilen ansågs partiska. Som sagt, skadeanmälan på plats eller polisanmälan. Alla andra alternativ är väldigt riskabla.

Jävel
2 018 Inlägg
1 juni 2011
Jag o min kompis smällde i en bil i göteborg för nåra veckor sen. Men min kompis blev så chockad att han inte kunde skriva papper. Så vi tog bara den andra förarens namn och telefonnummer o så regnumret. Sen ringde vi försäkringen på måndagen, (krocken skedde en fredag) och nu är allt löst.

You got to risk it, to get the biscuit :)

3 059 Inlägg
1 juni 2011
Sheba skrev:
Smajly skrev:

I så fall så skulle jag vilja påstå att ni har haft en enorm tur, för tyvärr så slutar inte de flesta tvister på det viset. Googla runt på diverse forum, t.ex, eller kolla andra trådar på Garaget, frågan har varit uppe tidigare. Det var inte så längesedan senast.

Varför har ni inte papper i bilen? Tror du på fullt allvar att ditt tillvägagångssätt är bättre än att fylla i en skadeanmälan på plats?

Som jag nämde tidigare så hade jag också vittnen vid olyckan som jag beskrev och min bil var skadad på sådant vis att jag omöjligt kunde varit vållande. Trots detta så räckte det med att motpartens historia inte stämde för att försäkringsbolagen inte kunde fastställa den vållande parten. Dessutom var polis inblandad, det hjälpte inte eftersom vi omöjligt kunde bevisa att han faktiskt var vållande, eller att han ens var på platsen. Mina vittnen i bilen ansågs partiska. Som sagt, skadeanmälan på plats eller polisanmälan. Alla andra alternativ är väldigt riskabla.

Det är väl upp till oss eller? Jag tror inte vårt sätt är bättre men änsålänge har det funkat. Och jag har fortfarande inte planer på att lägga papper i bilen.
Som du själva skriver så är det en bedömningssak för f-bolagen. Vare sig du skriver papper på plats och motparten skriver under så vet du inte att det är personen i fråga. Han kan uppge vad han vill för dig, namn, tele, adress och skriva under med vilket namn han vill. Du vet inte att det är han ändå.
Även om han skrivit under anmälan så kan han neka den dagen han blir kontaktat av sitt f-bolag och säga att du förfalskat hans namnteckning..

Det slutar ändå med att det är en bedömningssak.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
1 juni 2011
Smajly skrev:
text

Jag skulle vilja påstå att det är extremt sällan en person som har skrivit under skulle hävda att en person som aldrig har sett hans namnteckning skulle gett sig på att försöka förfalska den. Om motparten inte vill kunna styrka sin identitet och skriva under pappret kan även polis tillkallas för att lösa konflikten. Att åka därifrån skulle jag avråda till, av erfarenhet.

Om båda skriver under på skadeblanketten och du vet att motparten är den han är så kan jag inte tänka mig att försäkringsbolagen ändrar på er historia, då skulle något helt otroligt ha hänt som ska ha ändrat på omständigheterna. Har aldrig hört talas om att en påskriven blankett inte används som underlag vid utredande av försäkringsbolagen, varför skulle de frångå den och komma på något eget scenario om vad som har hänt?

Jag ska inte fortsätta argumentera om du nu ska vara så envis och inte lyssna på folk som faktiskt har gjort som dig en gång i tiden men lärt sig av sitt misstag. Slutade med att jag bytte dörren själv mot en jag köpte på skroten. Inte dödligt dyrt, men fel färg och under hela tiden jag ägde bilen så irriterade jag mig på att jag inte hade blanketten i bilen eller bad honom skriva under ett erkännande på plats.

Som sagt, du utgår från att man kan lita på andra människor. Sanningen är att man inte kan det. Jag förstår inte varför man inte vill vara på den säkra sidan, bara. Jaja.

1 319 Inlägg
1 juni 2011
Andromeda skrev:
Ring henne nu på en gång och försök få till en träff där ni skriver ned förloppet och skadorna på en skadeanmälan som ni undertecknar, det är skitviktigt!

Som någon skrev, vad händer om hon pratar igenom saken med t ex sin man och hinner fundera lite på det och ändrar sig? Då står du där. Har ni däremot varsitt ex av en skadeanmälan med en beskrivning av händelseförloppet, vem som gjorde vad och en beskrivning av de synliga skadorna undertecknad av båda parterna kan ingen av er ändra sin version, ni har ju redan undertecknat den "gemensamma" versionen.

Det är rätt så vanligt att även synbarligen hederligt och välbeställt folk ändrar sin version och tar tillbaka sitt "erkännande", kanske beroende på att de skäms över att ha orsakat en olycka och inte vill erkänna det, inser att de får höjd premie, är rädda att bli av med körkortet (t ex äldre kan vara rädda att bli fråntagna körkortet om det misstänks medicinska skäl för en olycka), anhöriga driver på osv.

Helst bör du ha bilder på omgivningen, t ex korsningen, var bilarna står, båda bilarnas skador osv. Nu när alla har kamera i mobilen är det ju inte svårt att fixa bilder på plats.

När jag krockade i en rondell förra vintern (bilder i galleriet) försökte den vållande tanten med att "du måste kommit jättefort, minst femtio eftersom jag inte hann se dig".
- Nej du, dubbfria vinterdäck och packis, hade jag kört 50 knyck hade jag snurrat ett par varv först smile
I själva verket såg man inte över plogkanterna in till rondellen och hon hade solen i ögonen utan vare sig solbrillor eller solskydd nere. Hon skulle ju inte åka så långt...
Men hade vi inte undertecknat en skadeanmälan med en version vi båda var överens om stämde hade hon ju kunnat vända till det hursomhelst.

Skitviktigt, ha alltid en liggande i handsfacket, kan skrivas ut på nätet eller beställas hem av försäkringsbolaget, eller plockas upp på en del verkstäder!

Jag ringde mitt försäkrings bolag (Folksam) Och ville ha skaderapport papper. Det ända jag fick var ett *Det används inte längre*. hmm

_----------'

3 059 Inlägg
1 juni 2011
Sheba skrev:
Smajly skrev:
text

Jag skulle vilja påstå att det är extremt sällan en person som har skrivit under skulle hävda att en person som aldrig har sett hans namnteckning skulle gett sig på att försöka förfalska den. (1..) Om motparten inte vill kunna styrka sin identitet och skriva under pappret kan även polis tillkallas för att lösa konflikten. Att åka därifrån skulle jag avråda till, av erfarenhet.
Om båda skriver under på skadeblanketten och du vet att motparten är den han är så kan jag inte tänka mig att försäkringsbolagen ändrar på er historia, då skulle något helt otroligt ha hänt som ska ha ändrat på omständigheterna. (2..) Har aldrig hört talas om att en påskriven blankett inte används som underlag vid utredande av försäkringsbolagen, varför skulle de frångå den och komma på något eget scenario om vad som har hänt?
(3..) Jag ska inte fortsätta argumentera om du nu ska vara så envis och inte lyssna på folk som faktiskt har gjort som dig en gång i tiden men lärt sig av sitt misstag.
Slutade med att jag bytte dörren själv mot en jag köpte på skroten. Inte dödligt dyrt, men fel färg och under hela tiden jag ägde bilen så irriterade jag mig på att jag inte hade blanketten i bilen eller bad honom skriva under ett erkännande på plats.

Som sagt, du utgår från att man kan lita på andra människor. Sanningen är att man inte kan det. Jag förstår inte varför man inte vill vara på den säkra sidan, bara. Jaja.

1.. Detta hjälpte ju inte ens i ditt eget fall.
2.. Aldrig påstått.
3.. Misstag? Det är ett fritt val man gör. Och för mig har det fungerat 2 ggr, då är det knappast ett misstag. Sen hänvisar jag till nummer 1 igen.

Envis är jag så in i h_vete.. Men bara när det finns dom som hävdar att man endast kan göra på ett sätt och att det alltid är rätt och att man inte kan göra på andra vis trots andras erfarenheter.
Jag kan inte lära av ett misstag jag inte ens begått? Det har ju fungerat för mig, det är du som gjort misstaget.
Jag påstår aldrig att mitt sätt är rätt eller fel, bara att det går och att man kan !
Jag påstår heller inte att ditt sätt är rätt eller fel, säkerligen ett mycket bra tips att göra som du skriver, det har jag aldrig haft någon invändan mot.

---

Jaja, skiter också i detta smile .. Nu har TS fått lite alternativ och är det fler som har bättre ideer så tar han säkerligen imot dom.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
2 juni 2011
Smajly skrev:
Sheba skrev:
Smajly skrev:
text

Jag skulle vilja påstå att det är extremt sällan en person som har skrivit under skulle hävda att en person som aldrig har sett hans namnteckning skulle gett sig på att försöka förfalska den. (1..) Om motparten inte vill kunna styrka sin identitet och skriva under pappret kan även polis tillkallas för att lösa konflikten. Att åka därifrån skulle jag avråda till, av erfarenhet.
Om båda skriver under på skadeblanketten och du vet att motparten är den han är så kan jag inte tänka mig att försäkringsbolagen ändrar på er historia, då skulle något helt otroligt ha hänt som ska ha ändrat på omständigheterna. (2..) Har aldrig hört talas om att en påskriven blankett inte används som underlag vid utredande av försäkringsbolagen, varför skulle de frångå den och komma på något eget scenario om vad som har hänt?
(3..) Jag ska inte fortsätta argumentera om du nu ska vara så envis och inte lyssna på folk som faktiskt har gjort som dig en gång i tiden men lärt sig av sitt misstag.
Slutade med att jag bytte dörren själv mot en jag köpte på skroten. Inte dödligt dyrt, men fel färg och under hela tiden jag ägde bilen så irriterade jag mig på att jag inte hade blanketten i bilen eller bad honom skriva under ett erkännande på plats.

1.. Detta hjälpte ju inte ens i ditt eget fall.
2.. Aldrig påstått.
3.. Misstag? Det är ett fritt val man gör. Och för mig har det fungerat 2 ggr, då är det knappast ett misstag. Sen hänvisar jag till nummer 1 igen.

Envis är jag så in i h_vete.. Men bara när det finns dom som hävdar att man endast kan göra på ett sätt och att det alltid är rätt och att man inte kan göra på andra vis trots andras erfarenheter.
Jag kan inte lära av ett misstag jag inte ens begått? Det har ju fungerat för mig, det är du som gjort misstaget.
Jag påstår aldrig att mitt sätt är rätt eller fel, bara att det går och att man kan !
Jag påstår heller inte att ditt sätt är rätt eller fel, säkerligen ett mycket bra tips att göra som du skriver, det har jag aldrig haft någon invändan mot.

---

Jaja, skiter också i detta smile .. Nu har TS fått lite alternativ och är det fler som har bättre ideer så tar han säkerligen imot dom.

(1). Jag tog inte hans identitet, erkännande eller underskrift. Jag litade på att han skulle hålla sig till sin historia även när vi hade skakat hand och kört därifrån. Det var felet jag gjorde. Efteråt så hävdade han för sitt försäkringsbolag att vi hade backat in i varandra och båda var vållande, trots att jag hade bildbevis på att min skada aldrig skulle kunna uppstå på det vis som han påstod. Hjälpte ej.
(2). Inte påstått att du har påstått det. Däremot så har du påstått att det alltid är en bedömningsfråga som försäkringsbolagen gör, men om underlaget finns, varför ska de frångå det? Bättre att ha underskrivet underlag än att inte ha något annat än ord.
(3). Man gör det tills man står där och får betala för kalaset själv. Jag bryr mig inte om hur du gör. Jag gav ett råd utifrån egna erfarenheter, sen får ju alla göra som de själva vill.

Jag har aldrig sagt att det bara finns ett sätt, men i detta fallet så tycker jag att det är bättre att få påskrivet samma händelseförlopp på plats än att hoppas att han ger samma story när han slipper titta dig i ögonen samtidigt. Jag kanske bara är en för stor cyniker, jag vet inte...

"Jag kan inte lära av ett misstag jag inte ens begått? Det har ju fungerat för mig, det är du som gjort misstaget."

Visst, man kan ju resonera så också.

Sök