3227
Sök

Volvo 945 LTT -95 byta bränslebox

4 693 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#41
Growe skrev:
Softis skrev:
Xuri skrev:

som jag ser de är de Betydligt bättre å pysa. då kan man pysa lite i taget.

lägger du brickorna imellan så förhindrar du att wgn kan ÖPPNA MAX dvs du får antagligen skenladd i takt med att varvtalet ökar. jag råkade ut för de på min motor i vintras å den laddade mer än 2 bar....
du får även segare laddtryck med att shimsa upp klockan.
Nej, det blir samma som om du hade haft en ställbar och bara ställt upp den
tills man kommer till gränsen normalt sätt så är det fjädern som avgör trycket smile
tillslut blir det skenladd när inte klockan kan öppna tillräckligt när det börjar varva

bästa är att bara montera någon extern fjäder
fungerade riktigt bra på min 245 med 16T alltid stabilt ladd
Eller så köper man en ställbar från en FTT smile

Booyakasha!

4 693 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#42
Jag har också 962 på min box

Booyakasha!

Fri fart för ett fritt folk!
13 993 Inlägg
25 augusti 2011
#43
Softis skrev:
Growe skrev:
Softis skrev:

Nej, det blir samma som om du hade haft en ställbar och bara ställt upp den
tills man kommer till gränsen normalt sätt så är det fjädern som avgör trycket smile
tillslut blir det skenladd när inte klockan kan öppna tillräckligt när det börjar varva

bästa är att bara montera någon extern fjäder
fungerade riktigt bra på min 245 med 16T alltid stabilt ladd
Eller så köper man en ställbar från en FTT smile
den är inte speciellt mycket mer ställbar bara för att man kan ställa om armens längd betyder det inte att du kan ställa den mellan 0.4bar-1.2bar utan då kommer det skenladda som FAN om du ska ladda 1.2 med en orginal klockan

den är gjord för orginal tryck runt 0.65bar fjädern avgör hur bra den fungerar till olika tryck

min 245 gick märkbart bättre när man tog bort pysventilen och körde med externa fjädrar..förövrigt så körde jag orginal 16T klocka

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 augusti 2011
#44
lyssna på grove han vet vad han snackar om.

i dagsläget på min kärra så kör jag med en wastegate som är så hårt att jag inte klarar dra ut den utan verktyg å ett skruvstäd. den öppnar max först vid 2 bar.

pysventil funkar bättre än shimsning enligt mig för då är fjädern opåverkad en längre tid (dvs hårdare) med shimsat så är fjädern lika mjuka hela tiden å sen ändrar man bara hur mycke den öppnar, dvs skenladd, och skenladd på högt varvtal.
med pysventil så har du tidigare ladd, mer ladd, å ett jämnt ladd på högt varv.
kan bli en liten peak i början innan den öppnar fullt men de är inga halvkilo vi snackar om.

en hårdare fjäder är de bästa för då förhindrar man tjuvläckage och att den tjuvöppnar innan du har fått laddtryck pga av att avgasmottrycket fortfarande är så högt på en så liten pjäs till turbo.
du skrev att du har 0.9 bar vid 5000 rpm på din pjäs, skenladd.

med extremt hård klocka å lastbilsturbo så har jag 2 bar innan 3000rpm...


One Man Clan
4 287 Inlägg
25 augusti 2011
#45
tror jag kan lägga upp ett bromspapper när jag kör för mjuk tryckklocka å ändå får upp 1.2 bar.
den motorn lämnade vid 1.2 bar  340 nm @ ca 5000rpm, 294 hk @ 6500rpm.
samma motor  med bara bättre wg lämnade vid 1.8 bar , 518 nm @ 3700rpm, 374 hk @ 6000rpm


4 693 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#46
Lagom skillnad det där! big_smile

Jag hade tänkt att ladda 1,0-1,2 bar.
Räcker det med FTT WG eller behöver jag någon annan om den ska ladda som den ska?
Jag menar, allt ladd ska väl komma på en gång? Inte smygandes som det gör på min nu

Booyakasha!

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 augusti 2011
#47
Softis skrev:
Lagom skillnad det där! big_smile

Jag hade tänkt att ladda 1,0-1,2 bar.
Räcker det med FTT WG eller behöver jag någon annan om den ska ladda som den ska?
Jag menar, allt ladd ska väl komma på en gång? Inte smygandes som det gör på min nu
jag sågade upp min ltt klocka å la i en hårdare fjäder till,
sätter man klockan i skruvstädet  så kan man med en kompressor testa sig fram med olika fjädrar hur den öppnar med olika tryck å fjädrar.

har för mig jag hade 1.2 bar vid 2100 rpm eller nått sånt på min med orginal turbon och hård klocka.


4 693 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#48
1,2 vid 2100 rms låter fint det big_smile
Men jag har inget garage och känner ingen som har det heller sad
Tänkte om det kanske passade från någon annan bil eller om det duger med en från en FTT?
Har en sån liggandes tror jag

Booyakasha!

Fri fart för ett fritt folk!
13 993 Inlägg
25 augusti 2011
#49
det är många som inte inser vikten att förstå hur grejer fungerar innan man ger sig på

jag kör själv med pys men samtidigt vet jag oxå nackdelarna och skillnaden är som natt och dag att använda rätt grejer

f-n måste förövrigt bygga ny motor tror jag..testa polarns volvo 360Gl med 2.3liters 16v och stor turbo fuck va den gick smile bara 0.6bars ladd=))))

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 augusti 2011
#50
Softis skrev:
1,2 vid 2100 rms låter fint det big_smile
Men jag har inget garage och känner ingen som har det heller sad
Tänkte om det kanske passade från någon annan bil eller om det duger med en från en FTT?
Har en sån liggandes tror jag
mång tar å bara hänger på en fjäder extern visst de KAN lira.

Min första bromsning gjorde jag de som paniklösning för jag hann inte få uppladdtrycket på riktigt sätt men tiden var bokad å de sket sig samma dag typ.

Då hängde jag på en extern fjäder å bilen gick som fan... tills efter bromsningen. fjädern jag använde orkade inte med värmen så den var slapp å utdragen när bilen var färdigbromsad å laddade då 0.5 bar mindre än när jag körde dit.  en riktig fjäder i rostfritt kanske löser biffen.

turbomeck.se har uppgraderade 940 tryckkklockor, om du inte har garage kanske de är smidigast å skruva dit nått som är bult on,


Fri fart för ett fritt folk!
13 993 Inlägg
25 augusti 2011
#51
Softis skrev:
Lagom skillnad det där! big_smile

Jag hade tänkt att ladda 1,0-1,2 bar.
Räcker det med FTT WG eller behöver jag någon annan om den ska ladda som den ska?
Jag menar, allt ladd ska väl komma på en gång? Inte smygandes som det gör på min nu
bästa är att köpa en anpassad klocka till det trycket man vill ha

alternativet är att montera utanpå liggande drag fjädrar så gjorde jag på min 245 det är inte den snyggast lösningen men det var min första turbo bil som jag förstog mig på vad jag höll på med

och den gick så pass bra att man körde jämnt med en 740turbo som hade 1bars ladd fast jag hade 0.7bar

laddet är en del men det är så mycket annat som spelar in

laddtrycket kan ge motsatta effekten när man börjar maxa ur grejerna
orginal agget är extremt oeffektivt vid 1bar
16T är det mest rimliga till normala effekt utag

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
13 993 Inlägg
25 augusti 2011
#52
Xuri skrev:
Softis skrev:
1,2 vid 2100 rms låter fint det big_smile
Men jag har inget garage och känner ingen som har det heller sad
Tänkte om det kanske passade från någon annan bil eller om det duger med en från en FTT?
Har en sån liggandes tror jag
mång tar å bara hänger på en fjäder extern visst de KAN lira.

Min första bromsning gjorde jag de som paniklösning för jag hann inte få uppladdtrycket på riktigt sätt men tiden var bokad å de sket sig samma dag typ.

Då hängde jag på en extern fjäder å bilen gick som fan... tills efter bromsningen. fjädern jag använde orkade inte med värmen så den var slapp å utdragen när bilen var färdigbromsad å laddade då 0.5 bar mindre än när jag körde dit.  en riktig fjäder i rostfritt kanske löser biffen.

turbomeck.se har uppgraderade 940 tryckkklockor, om du inte har garage kanske de är smidigast å skruva dit nått som är bult on,
körde rostfritt på min 245:a och det fungerade perfekt körde kanske 2000mil så det enda problemet jag hade var att brickan släppte som jag satte fast fjädern i fast den var bara punktad i en annan bricka så belastning blev lite mycket ibland men hellre det än att T-korset smälter smile

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 augusti 2011
#53
Growe skrev:
Xuri skrev:
Softis skrev:
1,2 vid 2100 rms låter fint det big_smile
Men jag har inget garage och känner ingen som har det heller sad
Tänkte om det kanske passade från någon annan bil eller om det duger med en från en FTT?
Har en sån liggandes tror jag
mång tar å bara hänger på en fjäder extern visst de KAN lira.

Min första bromsning gjorde jag de som paniklösning för jag hann inte få uppladdtrycket på riktigt sätt men tiden var bokad å de sket sig samma dag typ.

Då hängde jag på en extern fjäder å bilen gick som fan... tills efter bromsningen. fjädern jag använde orkade inte med värmen så den var slapp å utdragen när bilen var färdigbromsad å laddade då 0.5 bar mindre än när jag körde dit.  en riktig fjäder i rostfritt kanske löser biffen.

turbomeck.se har uppgraderade 940 tryckkklockor, om du inte har garage kanske de är smidigast å skruva dit nått som är bult on,
körde rostfritt på min 245:a och det fungerade perfekt körde kanske 2000mil så det enda problemet jag hade var att brickan släppte som jag satte fast fjädern i fast den var bara punktad i en annan bricka så belastning blev lite mycket ibland men hellre det än att T-korset smälter smile
jag kom väl totalt 3 mil innan fjädern var död..


Fri fart för ett fritt folk!
13 993 Inlägg
25 augusti 2011
#54
Xuri skrev:
Growe skrev:
Xuri skrev:

mång tar å bara hänger på en fjäder extern visst de KAN lira.

Min första bromsning gjorde jag de som paniklösning för jag hann inte få uppladdtrycket på riktigt sätt men tiden var bokad å de sket sig samma dag typ.

Då hängde jag på en extern fjäder å bilen gick som fan... tills efter bromsningen. fjädern jag använde orkade inte med värmen så den var slapp å utdragen när bilen var färdigbromsad å laddade då 0.5 bar mindre än när jag körde dit.  en riktig fjäder i rostfritt kanske löser biffen.

turbomeck.se har uppgraderade 940 tryckkklockor, om du inte har garage kanske de är smidigast å skruva dit nått som är bult on,
körde rostfritt på min 245:a och det fungerade perfekt körde kanske 2000mil så det enda problemet jag hade var att brickan släppte som jag satte fast fjädern i fast den var bara punktad i en annan bricka så belastning blev lite mycket ibland men hellre det än att T-korset smälter smile
jag kom väl totalt 3 mil innan fjädern var död..
jag hade 2st fjädrar på min en innuti den andra men det var stabilt är 99% att det var rostfria fjädrar men sen kanske inte min blev riktigt så varm som din heller jag hade kanske 200hk i min

Kör fort så hinner inget hända...

4 693 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#55
Xuri skrev:
Softis skrev:
1,2 vid 2100 rms låter fint det big_smile
Men jag har inget garage och känner ingen som har det heller sad
Tänkte om det kanske passade från någon annan bil eller om det duger med en från en FTT?
Har en sån liggandes tror jag
mång tar å bara hänger på en fjäder extern visst de KAN lira.

Min första bromsning gjorde jag de som paniklösning för jag hann inte få uppladdtrycket på riktigt sätt men tiden var bokad å de sket sig samma dag typ.

Då hängde jag på en extern fjäder å bilen gick som fan... tills efter bromsningen. fjädern jag använde orkade inte med värmen så den var slapp å utdragen när bilen var färdigbromsad å laddade då 0.5 bar mindre än när jag körde dit.  en riktig fjäder i rostfritt kanske löser biffen.

turbomeck.se har uppgraderade 940 tryckkklockor, om du inte har garage kanske de är smidigast å skruva dit nått som är bult on,
Ja boln-on är ett måste, ska kolla upp den sidan och se om jag hittar något kul smile

Men en WG från FTT måste väl vara bättre än en från en LTT?
Tänkte om den dög så länge

Booyakasha!

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 augusti 2011
#56
Softis skrev:
Xuri skrev:
Softis skrev:
1,2 vid 2100 rms låter fint det big_smile
Men jag har inget garage och känner ingen som har det heller sad
Tänkte om det kanske passade från någon annan bil eller om det duger med en från en FTT?
Har en sån liggandes tror jag
mång tar å bara hänger på en fjäder extern visst de KAN lira.

Min första bromsning gjorde jag de som paniklösning för jag hann inte få uppladdtrycket på riktigt sätt men tiden var bokad å de sket sig samma dag typ.

Då hängde jag på en extern fjäder å bilen gick som fan... tills efter bromsningen. fjädern jag använde orkade inte med värmen så den var slapp å utdragen när bilen var färdigbromsad å laddade då 0.5 bar mindre än när jag körde dit.  en riktig fjäder i rostfritt kanske löser biffen.

turbomeck.se har uppgraderade 940 tryckkklockor, om du inte har garage kanske de är smidigast å skruva dit nått som är bult on,
Ja boln-on är ett måste, ska kolla upp den sidan och se om jag hittar något kul smile

Men en WG från FTT måste väl vara bättre än en från en LTT?
Tänkte om den dög så länge
fjädern är fortfarande för mjuk, man bara förspänner skiten lite när man skruvar på den och man får mer ladd, samma sak som shimsning.  en hårdare direkt är bättre.


4 693 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#57
Men om jag ska ha en hårdare dröjer det några månader tills jag får råd att köpa en.
Är det inte bättre då att ja kastar på en i helgen som är lite hårdare sålänge då?

Booyakasha!

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 augusti 2011
#58
Softis skrev:
Men om jag ska ha en hårdare dröjer det några månader tills jag får råd att köpa en.
Är det inte bättre då att ja kastar på en i helgen som är lite hårdare sålänge då?
jo de är valfritt :p


4 693 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#59
Så det ÄR bättre? Verkar va svårt att få ut ett ja eller nej ur er big_smile

Booyakasha!

Fri fart för ett fritt folk!
13 993 Inlägg
25 augusti 2011
#60
det som händer när armen blir för kort är att den inte kan arbeta i sina arbetsområden och då bottnar tryckklockan då det inte finns utrymme för klockan att öppna wg locket

för att fungera 100% så ska den kunna öppna lika mycket som när orginal klockan sitter där
hårdheten avgör när laddtrycket når sitt angivna tryck

finns 2grejer som man ska kolla dels att locket stänger helt annars är den stendöd på låga varv tar lång tid innan turbon spolar upp

och sen att den verkligen kan släppa ut avgaserna förbi turbinhuset  med andra ord locket måste kunna öppna tillräckligt mycket för att fungera bra


sen kan man gå lite djupare i sånt oxå


om fjädern i tryckklockan är klen kommer den börja öppna sig tidigt
tex en ltt klocka ska öppna vid 0.3bar så då öppnar den fullt med andra ord från du har 0.3bars ladd så börjar den släppa ut avgaserna förbi turbinen istället för igenom turbinen=förlorad spolup och respons
även om den tillslut når trycket man ville ha så gör man det med halvöppet wg lock
så bara hälften av avgaserna paserar genom turbinen

för bästa respons och effekt så vill man att wg ska vara stängd så länge som möjligt tills dess man når det önskade trycket

dom mesta trycklockor börjar öppna wg tidigare än deras normala arbets tryck
så en ltt klocka börjar mest troligen smyg öppna locket redan innan 0.3bar

tror nog att man snart inser att man eldar för kråkorna när man snålar
då är det nästan bättre att pysa än att köra med för kort tryckklocka med klen fjäder
för då kommer iallfall inte klockan öppnas tidigt då man lurar den att den har lägre tryck

men man har fruktansvärt dålig kontroll på laddet med en vanlig pysventil

en kall vinter dag har man ett tryck en varm sommar dag en annan
luftfuktighet spelar roll
och man får väldigt ofta laddtrycks peakar när turbon börjar spola upp då regleringen inte riktigt hinner med pga mycket laddtryck inte går direkt till tryckklockan

när man snackar wg och tryckklockor så är det långt ifrån samma sak många tror att Wg är trycklockan
wg är det som sitter i avgashuset i ett orginal 940turbo agg osv
ett runt lock som sitter på en axel
trycklockan är det som styr laddtrycket som sitter med en stång fram till wg

en extern wg har trycklockan inbyggd
medans dom turbon som har en intern wg oftast har tryckklockan löst
kanske är lite onödigt vetande
men det är mer korrekt namn på grejerna

Kör fort så hinner inget hända...


Sök