lyssna på grove han vet vad han snackar om.
i dagsläget på min kärra så kör jag med en wastegate som är så hårt att jag inte klarar dra ut den utan verktyg å ett skruvstäd. den öppnar max först vid 2 bar.
pysventil funkar bättre än shimsning enligt mig för då är fjädern opåverkad en längre tid (dvs hårdare) med shimsat så är fjädern lika mjuka hela tiden å sen ändrar man bara hur mycke den öppnar, dvs skenladd, och skenladd på högt varvtal.
med pysventil så har du tidigare ladd, mer ladd, å ett jämnt ladd på högt varv.
kan bli en liten peak i början innan den öppnar fullt men de är inga halvkilo vi snackar om.
en hårdare fjäder är de bästa för då förhindrar man tjuvläckage och att den tjuvöppnar innan du har fått laddtryck pga av att avgasmottrycket fortfarande är så högt på en så liten pjäs till turbo.
du skrev att du har 0.9 bar vid 5000 rpm på din pjäs, skenladd.
med extremt hård klocka å lastbilsturbo så har jag 2 bar innan 3000rpm...