Volvo 945 LTT -95 byta bränslebox

Frissan
4 juni 2011 · 4 693 Inlägg

Halloj!

Har precis skaffat mig min första turbobil.
Självklart har man ställt upp laddet precis som far och bror min gjort på sina nuvarande 940 LTT, T-kors på wastegateslangen... Satte en 5 cm lång slang i änden på korset för att det inte skulle spika så förbannat.

Någon som har en aning om hur mycket den laddar? Vart rejält klös i den iaf.

Men nu är det så här att jag funderar på att byta WG från en B230FT istället.
Antar att den laddar lite mer och stabilare då än med T-korset.
Och jag antar också att den behöver mer bensin då, så finns det någon box man kan sätta dit istället för orginal eller finns det andra sätt att höja soppaförbrukningen på? tongue

Testade med en box från en B230FT, men det funkade inte tyvärr, startade inte ens. Trodde det skulle göra det till 100% faktiskt sad

Booyakasha!
Leo86
4 juni 2011 · 1 468 Inlägg

vild gissning på 0.5-0.6 bar.

Du behöver nog mer fix för att den ska ladda mera smile

turbodeath
4 juni 2011 · 2 452 Inlägg

alltså bara för att du byter box betyder inte att den ger mer bränsle nu...skall du ha en box så måste den dels vara chippad för att det skall göra nytta...ang den du satte i heter den 984 på slutet så har den startspärr enda sättet o bli av med startspärr är när man chippar den...

döden kommer tillbaka
Frissan
4 juni 2011 · 4 693 Inlägg

Men får inte FT mer bränsle än en FK? Låter logiskt i mina öron iaf.
Jaha, så det fanns en startspärr alltså, det förklarar ju en del.

Så hur får man mer bränsle på billigast enklaste sätt? Ska inte trimma skiten ur den, vill bara att den ska få bränsle så den går som den ska till 100%, mer trim än så blir det inte.

Hörde någoting om att man kunde byta spridare till dom som sitter på 855R, men det kan väl inte bli mer bränsle för det? Boxen styr väl iaf hur mycket som kommer in i motorn?

Booyakasha!
turbodeath
4 juni 2011 · 2 452 Inlägg

byta spridare gör man bara om man skall plocka mycket hästar så det hjälper inte dig att byta till större bara

döden kommer tillbaka
Oves_Bror
4 juni 2011 · 456 Inlägg

Byter du till större spridare och förstorar LMM så blir det ju mer klipp iaf.......  Fråga om du undrar nåt.....

growing old is mandatory growing up is optional
Frissan
4 juni 2011 · 4 693 Inlägg

Funderar lite på om den verkligen får för lite bränsle.... Har jag kanske bara svajigt laddtryck?

Ska testa ett trix jag fick höra om igår kväll...... Lossa WG, sätt 1 mutter på varje monteringsskruv till WG och dra dit det igen, skulle ladda 1,0 fick jag höra (med den storleken på mutter som han visade)

Måste ju naturligtvis komma ihåg att plugga T-korset innan man drar iväg också tongue

Den största frågan är väl, hur mycket kan man ladda på utan att behöva mer soppa?

En annan fråga:

Farsan har också en B230FK, han satte ett T-kors med 5 cm slang, tar han bort 5 cm slangen så spikar den så kardan nästan går av (var själv med)
Men när jag tog bort den på min för att testa så vart det ingen skillnad mot att ha 5 cm slang på den som strypning.... Varför?

Booyakasha!
Louksor
5 juni 2011 · 1 915 Inlägg

FT & FK är samma motor, bara laddtrycket som skiljer.
LTT laddar 0,35bar och har 135hk, FT laddar 0,55bar och har 165hk.
Så att ändra laddtrycket till 0,6bar är helt okej, utan att behöva göra något annat.
Lek aldrig med laddtrycket utan att ha en mätare så du ser hur högt det blir.
Utan chip bör du inte ladda mer än 0,6bar för att vara på säkra sidan. Vill du ladda mer så köp ett chip till bränsleboxen.

Vill du ha mer körglädje så byt kamaxel till tex A, den funkar bra och är billig och lätt att få tag i. Original T är bara bra om man drar mycket släp, den är heldöd på högre varv.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Hoffiz
26 juni 2011 · 19 Inlägg

min 945ltt -95 hadde jag lagt fyra tunna brickor och ett T-kors och chippade boxar och hadde 1.1 i ladd utan problem smile med orginal i motorn jo ett öppet bsrfilter med

Xuri One Man Clan
26 juni 2011 · 4 287 Inlägg

de är inte säkert att den spikar, de med kardnen som du beskriver kan vara att han får så mycke vridmoment så han bottnar dubbelmassesvänghjulet då skakar å rister de i hela drivlinan.
Spikar en b230fk så spräcker du kolvarna rätt omgående. lek inte med höjt laddtryck om du inte vet hur mycke soppa den får eller vet vad en spikning är, de slutar bara med motorhaveri å trasiga toppackningar.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Frissan
26 juni 2011 · 4 693 Inlägg

Tackar för tipset! smile

Booyakasha!
Ekerstrand
28 juni 2011 · 21 Inlägg

enklaste och billigaste sättet är att pressa ihop bränsletrycksregulatorn.. när jag laddade 1,0 bar så hade jag runt 3,8 bar i bränsletryck med original turbospridare utan spikningar. just nu kör jag med 1,5-1,6 bar maxladd och 5 bar soppatryck med -968 bosch spridare och 3" LMM.

Angående laddtrycket så ska man helst inte köra med pysventil eller T-kors vi högre ladd, laddtrycket skenar ganska lätt. bricka istället wastegaten eller skaffa en ställbar. men först å främst, skaffa en laddtrycksmätare! åtminstone för att kunna se hur mycket du verkligen laddar, testa dig fram, sen kan du alltid köra utan.

Senast redigerat av Ekerstrand (28 juni 2011)

Volvo 164 E (1973)
Frissan
22 augusti 2011 · 4 693 Inlägg

Uppar den här tråden lite med en ny fråga.

Om jag köper ett chip, kan jag bara trycka dit det i min box eller måste jag ha någon typ av chipbar box/guldbox?

Ska chippet lödas eller bara tryckas dit?

Booyakasha!
Xuri One Man Clan
22 augusti 2011 · 4 287 Inlägg

Softis skrev:
Uppar den här tråden lite med en ny fråga.

Om jag köper ett chip, kan jag bara trycka dit det i min box eller måste jag ha någon typ av chipbar box/guldbox?

Ska chippet lödas eller bara tryckas dit?

chippet bara trycks på plats i alla bränsleboxarna till 940,

"gulbox" är den sk tändboxen å något tändningchip behöver du inte!

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Frissan
23 augusti 2011 · 4 693 Inlägg

Men det finns väl guldbox till både tändning OCH bränsle?

Skönt att höra att det va bara att trycka dit det smile

Någon som köpt av den här killen? Jag gillar priset big_smile
http://www.blocket.se/stockholm/Trimchi … 12&w=3

Booyakasha!
Xuri One Man Clan
23 augusti 2011 · 4 287 Inlägg

Softis skrev:
Men det finns väl guldbox till både tändning OCH bränsle?

Skönt att höra att det va bara att trycka dit det smile

Någon som köpt av den här killen? Jag gillar priset big_smile
http://www.blocket.se/stockholm/Trimchi … 12&w=3

nej alla bränsleboxar ser likadana ut å men har bara olika nr bereonde på utrustning tex startspärr osv.
ta bara reda på vilka nr du har på boxen 0 280 xxx 984 tex, de är 3 sista siffrorna som är intressanta för den som säljer chippet.

tändboxarna finns dock svarta,silvriga,guldiga etc.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Frissan
23 augusti 2011 · 4 693 Inlägg

Vart hittar jag tändboxen?
Har för mig den ska sitta under ratten någonstans, men vet inte exakt hur den ser ut.

Är det samma sak där, bara att trycka dit chippet?

Booyakasha!
Frissan
23 augusti 2011 · 4 693 Inlägg

Så här ser boxen ut, det där 0 280 hittade jag inte.

Tyvärr dålig bild

https://www1.garaget.org/gallery/images/59/58027/58027-6f369978a75f7f4e3a9df51ca953d62d.jpg

Men det står:

913559          P03
*471 . 10*     965
*20CC1463*
*5307 . 00202*

Senast redigerat av Softis (23 augusti 2011)

Booyakasha!
turbodeath
23 augusti 2011 · 2 452 Inlägg

boschnummret står lite längre upp om du kollar under där den svarta feta stilen är under hållaren till boxen...ang tändboxen så sitter den till höger om rattstången när du tittar rakt fram....

döden kommer tillbaka
Frissan
23 augusti 2011 · 4 693 Inlägg

Antar att du menar här

http://www.forumbilder.se/images/51200965930PMd702.jpg

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang