2555
Sök

Volvo 945 LTT -95 byta bränslebox

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 augusti 2011
#81
Softis skrev:
Tänkte uppdatera här lite med att säga vilken otrolig skillnad det vart på att bara byta till hårdare klocka! big_smile

hur fort kommer laddet nu då ?smile


4 693 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#82
Xuri skrev:
Softis skrev:
Tänkte uppdatera här lite med att säga vilken otrolig skillnad det vart på att bara byta till hårdare klocka! big_smile

hur fort kommer laddet nu då ?smile

Mycket tidigare, börjar vina i turbon vid 15-1600 rpm ungefär smile
Får se i morgon när chippet åker i, ska ställa upp trycket lite då.
Vet faktiskt inte vart jag ligger just nu, men 0,8-0,9 uppskattningsvis.

Men MYCKET piggare än när jag hade 0,9 med orginalklockan kan jag säga iaf.

Blir att skaffa laddtrycksmätare på torsdag så jag kan ställa laddet mer exakt, hade tänkt 1,1 bar

Booyakasha!

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 augusti 2011
#83
Softis skrev:
Xuri skrev:
Softis skrev:
Tänkte uppdatera här lite med att säga vilken otrolig skillnad det vart på att bara byta till hårdare klocka! big_smile

hur fort kommer laddet nu då ?smile

Mycket tidigare, börjar vina i turbon vid 15-1600 rpm ungefär smile
Får se i morgon när chippet åker i, ska ställa upp trycket lite då.
Vet faktiskt inte vart jag ligger just nu, men 0,8-0,9 uppskattningsvis.

Men MYCKET piggare än när jag hade 0,9 med orginalklockan kan jag säga iaf.

Blir att skaffa laddtrycksmätare på torsdag så jag kan ställa laddet mer exakt, hade tänkt 1,1 bar

ja å då har du kanske inte ens en klocka som är helt hundra ändå,, en sån turbo du har den laddar nästan bara man kör på plan väg i motorvägsfart normalt sett. otroligt lättladdade för å vara på en så passa gammel bil.


4 693 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#84
120 km/h på 5:an så räckte det att jag nudda gasen lite så började det vina, sånt gillas big_smile

Booyakasha!

4 693 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#85
Nu har jag äntligen fixat laddtrycksmätare. Såg att jag laddade 0,8 så jag vred upp den lite. Enligt han jag köpte chippet av ska det gå att ladda max 1,2.
Men efter justering laddade den 1,0 och tryckvakten slog i.
Drog ner till så den ladda 0,9, men tryckvakten slog i ändå.

Är det för att jag kör på 98 okt?

Uppskattar snabba svar, meckar just nu

Booyakasha!

4 693 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#86
Jag laddar 0,5 upp till från typ 2000 rms till 3500-4000, sen går den upp till 0,8.
Ska det vara så? Ska det inte bara tjonga till så den ligger på 0,8 direkt?

Vill ju kunna ladda 1,1-1,2 iaf sad

Booyakasha!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
27 februari 2012
#87
Softis skrev:
Jag laddar 0,5 upp till från typ 2000 rms till 3500-4000, sen går den upp till 0,8.
Ska det vara så? Ska det inte bara tjonga till så den ligger på 0,8 direkt?

Vill ju kunna ladda 1,1-1,2 iaf sad

låter som något knasar..låter turbon mycket?

när mitt laddtryck kommer är det knappt hörbart

ska kolla om väglaget tillåter i morgon när jag har fullt ladd
har ingen mätare men den stannar 1mm från slutet av orginal mätaren
och villpåstå att laddet kommer relativt tidigt och är skapligt stabilt
den går först just förbi skalan och går sen tillbaka direkt till 1mm kvar av mätaren

är alla slangar hela framför allt till avlastningsventilen alltså den inbyggda dumpen som du nyss bytt
så den inte blåser upp


för laddet borde vara högre tidigare
Senast redigerat av Growe (27 februari 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 februari 2012
#88
du bör ha 1 bar innan 2500 rpm.

med annan topp å kamaxel osv så har jag för mig jag hade typ 1.3 bar vid 18-2000rpm.

du bör nog kolla över alla slangar osv efter luftläckage.

ev spänna wastegaten lite.

OM motorn klipper vid laddtryck är de för man är utanför chippets maxvärden om vi nu ska kalla de så.

Lmm registrear för mycke luft än vad chippet är gjort för, hade de strulet med ett chipp i min bil för många å sedan.

en kall morgon typ -5 å under å fullgas på 1-2ans växel så klippte motorn.

blev de varmare ute försvann felet.

Med annat chipp fick återkom de aldrig, jag laddade som max 1.3-1.6 bar och då körde jag även större snurra på slutet.


4 693 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#89
Jag kan inte spänna wg mer, testade att spänna den ett varv förut, men då slog tryckvakten i.
Laddade 0,9 då.
Fick höra att det kan vara stiften som är slut eller mätaren som visar fel pga något annat fel, sprucken slang eller dyl.

Chippet ska vara mappat till 1,2 som max, för som det är nu så kan jag inte ladda mer än va jag kunde med orgchip.

Åker på 95 okt om det spelar någon roll?

Jag trodde att det skulle va som du sa, allt ladd på en gång.


Om det låter mycket i turbon? Nja, vet inte vad jag ska jämföra med. Men det susar rätt mycket när jag gasar på, fast den glappar inte mycket. Inte i mina ögon iaf, kanske 1mm eller något.
Gasar jag jättelite, bara så pass att jag varvar 15-1600 och släpper gaser så flåsar det till i filtret.
Så laddet finns tidigt, men stannar upp vid 2-3000 rpm och sen fortsätter lite högre upp, kanske 4000 rpm.

Ska försöka få det på film, va lite mörkt förut

Booyakasha!

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 februari 2012
#90
du har ingen "tryckvakt" som på gamla 740 tic osv som bryter när laddet kommer upp till ett angivet tryck utan de är den mängd syre som går genom luftmassemätaren som gör att boxen klipper för dig.

så att säga att den är mappat till 1.2 som max är fel, de beror på hur mycke luft din motor sväljer och dvs hur mycke kräm din bil lämnar.

antingen går du utanför vad chippet är gjort för eller så bottnar man lmm.


95 oktan kan ställa till med spikningar men då sänker din bil tändningen å den känns orkeslös, du tappar kanske 50 hästar på ett ögonblick, de brukar kännas rätt bra, är de detta du känner eller klipper motorn helt å du håller på att skalla ratten?

de är skalla ratten klippen jag pratar om.



Softis skrev:
Jag kan inte spänna wg mer, testade att spänna den ett varv förut, men då slog tryckvakten i.
Laddade 0,9 då.
Fick höra att det kan vara stiften som är slut eller mätaren som visar fel pga något annat fel, sprucken slang eller dyl.

Chippet ska vara mappat till 1,2 som max, för som det är nu så kan jag inte ladda mer än va jag kunde med orgchip.

Åker på 95 okt om det spelar någon roll?

Jag trodde att det skulle va som du sa, allt ladd på en gång.


Om det låter mycket i turbon? Nja, vet inte vad jag ska jämföra med. Men det susar rätt mycket när jag gasar på, fast den glappar inte mycket. Inte i mina ögon iaf, kanske 1mm eller något.
Gasar jag jättelite, bara så pass att jag varvar 15-1600 och släpper gaser så flåsar det till i filtret.
Så laddet finns tidigt, men stannar upp vid 2-3000 rpm och sen fortsätter lite högre upp, kanske 4000 rpm.

Ska försöka få det på film, va lite mörkt förut


4 693 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#91
Det är så att man håller på att skalla ratten. Tar tvärstopp!

Hade öppen dump en gång och den råkade lossna när jag drog på, kändes precis likadant.
Samma sak när jag råkade glömma sätta dit slangen till wg efter jag meckat lite, vart också så man skallade ratten.

Booyakasha!

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 februari 2012
#92
Softis skrev:
Det är så att man håller på att skalla ratten. Tar tvärstopp!

Hade öppen dump en gång och den råkade lossna när jag drog på, kändes precis likadant.
Samma sak när jag råkade glömma sätta dit slangen till wg efter jag meckat lite, vart också så man skallade ratten.

de blir så när man går utanför "chippet/luftmassemätarens" gräns.

hade de varit jag så hade jag bytt chippet mot nått bättre.


4 693 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#93
Så här skrev han som jag köpte chippet av
"Du får ett chip så du kan ladda uppemot 1,2bar,men 1bar rekommenderas om bilen är helt original"

Jag hade nästan rätt, men segt när 0,8 är max. Kunde lika gärna haft kvar orgchippet då.

Men ändå, den ska väl inte ladda på det sättet den gör nu?
Vill ju ha allt ladd på en gång

Booyakasha!

4 693 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
#95
Jo jag vet att det finns.
Men jag vill gärna veta vad felet är, varför den tvärdör vid 0,9 bar.
Den SKA inte göra det, gjorde den inte ens med orgchipet

Booyakasha!

1 915 Inlägg
28 februari 2012
#96
att den dör vid högt laddtryck tror jag beror på ditt bränslechip.
Vad är det för chip ? Är de nåt billigt skit från tradera/blocket ? Eller är det ett "riktigt" chip ?

Samma symptom kan man få av alla chip, men då är nåt fel på det och man ringer ett samtal till tillverkaren och får ett nytt chip hemskickat som brukar lösa problemet.

På min 945a jag hade så laddade jag 1bar vid ca 2200rpm, låg stabilt men sjönk till 0,8-0,9bar när den kom upp i högt varv.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
28 februari 2012
#97
Louksor skrev:
att den dör vid högt laddtryck tror jag beror på ditt bränslechip.
Vad är det för chip ? Är de nåt billigt skit från tradera/blocket ? Eller är det ett "riktigt" chip ?

Samma symptom kan man få av alla chip, men då är nåt fel på det och man ringer ett samtal till tillverkaren och får ett nytt chip hemskickat som brukar lösa problemet.

På min 945a jag hade så laddade jag 1bar vid ca 2200rpm, låg stabilt men sjönk till 0,8-0,9bar när den kom upp i högt varv.

tror oxå att det är ett skit chip vet många som haft liknade problem

framför allt med chip från tradera
som så fint ska passa alla boxar osv men frågan är om det fungerar i någon box ?! smile

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 februari 2012
#98
Softis skrev:
Jo jag vet att det finns.
Men jag vill gärna veta vad felet är, varför den tvärdör vid 0,9 bar.
Den SKA inte göra det, gjorde den inte ens med orgchipet

Nej men har du ändrat nått annat än Orgchippet då?


ett trimchip är inte bättre än sin svagaste länk, dvs skaparen / kopieraren.

bara för de är trim behöver de inte vara bättre än orginal chippet.


4 693 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
#99
Har inte ändrat något alls.
Det som är gjort på bilen är öppet filter, bytt till 740 wg och chip.

Köpte chipet av någon på blocket. trim@comhem.se är han mail om någon känner igen den.
Han fick ett nytt mail av mig igår, får se om jag får något svar

Booyakasha!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
28 februari 2012
#100
polarn köpte ett chip på tradera och den slog ifrån konstant vid låga ladd
så jag gissar på att chippet är kasst

kollade laddet påvägen till jobbet i morse svårt att se exakt eftersom man åker på så låga växlar
så det släpper bara på 2:an när laddet kommer men runt 2500rpm så slår laddtrycksmätaren i botten
vid 1700rpm börjar mätaren röra sig en bit in i överladdsområdet om man åker på tongången på 2:an och slår full gas
Senast redigerat av Growe (28 februari 2012)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök