3196
Sök

Köpa kablar, hur mycket vågar man köpa på biltema, samt hjälp med vad jag behöver?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 juni 2011
#21
Du kan gå upp till 200A säkringar för 50mm2 kabel. Ser bra ut i övrigt, kan dock inte uttala mig om lågnivån.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

29 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#22
Jag har två batterier. Ett helt nytt från biltema 95AH sedan ett original batteri som köptes för ca 1 och ett halvt år sen. Vad säger ni om att koppla dem? Har hört mkt om att de ska vara samma batterier och lika gamla m.m.

Sen undrar jag också. Man behöver ju två säkringar mellan batterierna först ett 30-40 cm ifrån de första sedan 30-40cm från de andra. Men behöver jag ytterligare en säkring mellan bakre batteriet till slutsteget?

Sen kan jag passa på att fråga vad ni skulle koppla med från slutstegets kaneler till basarna, 4mm2 eller 8mm2 kabel?

Tack på förhand.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 juni 2011
#23
Om slutsteget inte har någon egen inbyggd säkring eller om kabeln är längre än 40 mellan batteri och slutsteg så måste du ha en säkring på den ja. Om jag vore du så skulle jag ha satt ett skiljerelä mellan batterierna så behöver inte det "gamla" dåliga dra ur det nya, men båda får ändå laddning. Man klarar sig oftast med betydligt tunnare högtalarkabel än vad man tror, så kör med vad du får tag på.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

38 Inlägg
6 juni 2011
#24
ChriZtoffer skrev:
Om slutsteget inte har någon egen inbyggd säkring eller om kabeln är längre än 40 mellan batteri och slutsteg så måste du ha en säkring på den ja.
Samtliga possitiva kablar från batteriet skall avsäkras oavsett längd eller om det finns säkringar i steget.
Helst så nära terminalen som möjligt, men tävlar man i EMMA så minst inom 40cm från + pol för att undvika poängavdrag.

Säkringarna i steget skyddar inte inkommande kabel och hjälper inte mot en kortslutning.

Roger Edvinsson
CEO
Cars'n Audio Magazine
http://www.carsnaudio.com/

V O L V O
401 Inlägg
6 juni 2011
#25
Johnaas skrev:
Okej, Jag hade tänkt köpa allt på biltema utom lågnivå samt 50mm2. Har nån något bra tips på lågnivå?
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=242
Är den för "billig" eller vad säger ni? Ska trots allt ha x2 lågnivå så kan ju bli jäkligt dyrt om man satsar på dem som kostar 500kr st.

Sedan hade jag tänkt köpa nån meter http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=251

Resten kommer jag köpa på biltema. Vad tror ni? Om ni har tips på några andra kablar så får ni mer än gärna skriva det!!

Kan även passa på och fråga vilken hållare och säkringar jag ska ha?

Skulle detta gå?
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=262
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=257

EDIT: En sak jag undrar är dock, om jag nu ska koppla ihop två batterier? Då får jag ju ha nån ordentlig strömkabel från de under huven bak till de i kofferten? Menar räcker de  med 50mm2 kabel för att parallellkoppla dem?

Ursäkta om de är en dum fråga, är nybörjare och inte hållit på med detta innan.
Tack på förhand!
Kan säga att jag köpte "High End" ifrån Biltema och kopplat klart idag (6/6) och det låter skitbra. Kör bara med 100W slutsteg på en 800W och det dunkar på bra och inga störningar eller annat strul. Rekommenderas! jag kör bara med ett batteri för jag ger ju bara ut 100W (8,3 A) till steget smile

V O L V O 7 4 0
_____________________________

750 Inlägg
6 juni 2011
#26
Johnaas skrev:
(bredvid 50mm2 kabeln kan du alltså dra lågnivån eftersom denna kabeln inte kan inducera signaler i lågnivån.)
Vad jag har hört så ska man dra dem på varsin sida? Som TurtleRace sa. Annars tack för en bra beskrivning!
japp dra strömmen på förare sidan och lågnivå på passagerare sidan smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

V O L V O
401 Inlägg
6 juni 2011
#27
Sydeken skrev:
Johnaas skrev:
(bredvid 50mm2 kabeln kan du alltså dra lågnivån eftersom denna kabeln inte kan inducera signaler i lågnivån.)
Vad jag har hört så ska man dra dem på varsin sida? Som TurtleRace sa. Annars tack för en bra beskrivning!
japp dra strömmen på förare sidan och lågnivå på passagerare sidan smile
Jo, så gjorde jag också. För att undvika störningar mm smile

V O L V O 7 4 0
_____________________________

750 Inlägg
6 juni 2011
#28
Mike_87 skrev:
Sydeken skrev:
Johnaas skrev:

Vad jag har hört så ska man dra dem på varsin sida? Som TurtleRace sa. Annars tack för en bra beskrivning!
japp dra strömmen på förare sidan och lågnivå på passagerare sidan smile
Jo, så gjorde jag också. För att undvika störningar mm smile
exakt:)

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

V O L V O
401 Inlägg
6 juni 2011
#29
Sydeken skrev:
Mike_87 skrev:
Sydeken skrev:

japp dra strömmen på förare sidan och lågnivå på passagerare sidan smile
Jo, så gjorde jag också. För att undvika störningar mm smile
exakt:)
Jag vet wink

V O L V O 7 4 0
_____________________________

29 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#30
"High End" ifrån Biltema och kopplat klart idag (6/6) och det låter skitbra
Jo, Men jag behöver dock 50mm2 och kan inte hitta att biltema har det hmm

V O L V O
401 Inlägg
6 juni 2011
#31
Johnaas skrev:
"High End" ifrån Biltema och kopplat klart idag (6/6) och det låter skitbra
Jo, Men jag behöver dock 50mm2 och kan inte hitta att biltema har det hmm
Vilket biltema är du på?
I Skövde så fanns det bara ett paket kvar igår så det köpte jag direkt.
Nu är det tomt i dem hyllorna...

V O L V O 7 4 0
_____________________________

21 761 Inlägg
6 juni 2011
#32
Finns varken på nätet eller i katalogen. De enda grövre (mer än 21 mm2) kablarna som går att hitta är vanliga batterikablar. smile

29 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#33
Jag har endast kollat på deras hemsida, och kan inte hitta nån 50mm2 kabel där. Däremot hittade jag på Swedol där 50mm2 kabel kostar 123kr/metern och de är billigaste jag kan hitta just nu. Någon som vet hur "smidiga" dessa kablarna är?
Senast redigerat av Johnaas (6 juni 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 juni 2011
#34
Carsnaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:
Om slutsteget inte har någon egen inbyggd säkring eller om kabeln är längre än 40 mellan batteri och slutsteg så måste du ha en säkring på den ja.
Samtliga possitiva kablar från batteriet skall avsäkras oavsett längd eller om det finns säkringar i steget.
Helst så nära terminalen som möjligt, men tävlar man i EMMA så minst inom 40cm från + pol för att undvika poängavdrag.

Säkringarna i steget skyddar inte inkommande kabel och hjälper inte mot en kortslutning.
Konstigt, sist jag kollade så var man då bara tvungen att säkra av om kabeln var längre än 40cm, eller gäller det bara mellan batterierna? Självklart skyddar inte stegets interna säkring mot kortslutning på kabeln, det var inte min tanke heller.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

29 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
#35
Konstigt, sist jag kollade så var man då bara tvungen att säkra av om kabeln var längre än 40cm, eller gäller det bara mellan batterierna?
Vad jag vet och har hört så är det som du säger bara mellan batterierna

Det står b.la här: http://www.pdfblekingebilradio.se/Inkop … atteri.pdf
Senast redigerat av Johnaas (7 juni 2011)

38 Inlägg
7 juni 2011
#36
ChriZtoffer skrev:
Konstigt, sist jag kollade så var man då bara tvungen att säkra av om kabeln var längre än 40cm, eller gäller det bara mellan batterierna? Självklart skyddar inte stegets interna säkring mot kortslutning på kabeln, det var inte min tanke heller.
Det är inte en ovanlig "tankevurpa" när det gäller avsäkringar.

Du har helt rätt att kablar mellan batterier som understiger 40cm inte behöver avsäkras. (så länge kablarna inte passerar metall)

Men samtliga kablar ut från batteriet skall avsäkras avsett längd.
Samma sak gäller om en kabel splittas från tex en 50mm2 till 2x21mm2 via ett block, då skall säkringen beräknas efter länkens klenaste kabel. (gäller även för minuskablaget)

EMMAs regelverk är riktigt bra att använda vid installation oavsett om man skall tävla eller ej.
Fokus i regelboken ligger inte på att samla poäng på tävlingarna utan är en bra manual för en säker installation. (om man nu skiter i delen med den fjantiga kabelstrumpan. wink )

Skall sätta mig ner och "författa" ihop en guide på svenska med tips och trix samt bra illustrationer på vad man skall tänka på när man bygger upp elsystemet för sitt billjud.
Senast redigerat av Carsnaudio (7 juni 2011)

Roger Edvinsson
CEO
Cars'n Audio Magazine
http://www.carsnaudio.com/

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 juni 2011
#37
Bra att veta! Men jag är lite nyfiken på hur man kommit fram till det beslutet. I mina ögon är en kabel som går mellan två batterier betydligt "farligare" än en som går från batteri till slutsteg, där den förstnämda då inte behöver säkring förräns vid 40cm längd medans den andra måste ha oavsett längd? Det betyder alltså att om slutsteget sitter precis brevid batteriet så att det räcker med 10cm kabel så måste denna ändå säkras av?

Den där delen med kabelstrumpna har jag inte heller förstått mig på, jag använder den bara där den syns eller kabeln kan komma i kontakt med vass plåt. Onödiga pengar för övrigt i mina ögon. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

750 Inlägg
8 juni 2011
#38
ChriZtoffer skrev:
Carsnaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:
Om slutsteget inte har någon egen inbyggd säkring eller om kabeln är längre än 40 mellan batteri och slutsteg så måste du ha en säkring på den ja.
Samtliga possitiva kablar från batteriet skall avsäkras oavsett längd eller om det finns säkringar i steget.
Helst så nära terminalen som möjligt, men tävlar man i EMMA så minst inom 40cm från + pol för att undvika poängavdrag.

Säkringarna i steget skyddar inte inkommande kabel och hjälper inte mot en kortslutning.
Konstigt, sist jag kollade så var man då bara tvungen att säkra av om kabeln var längre än 40cm, eller gäller det bara mellan batterierna? Självklart skyddar inte stegets interna säkring mot kortslutning på kabeln, det var inte min tanke heller.
som ChriZtoffer säger så har jag också hört att en kabel som är längre än 40 cm skall säkras men har också för mig att bilstereoförbundet har 40 cm men försäkringsbolagen säger 30 cm om jag nu inte är helt ute och cyklar.. Men tror inte man behöver säkra alla kablar oavsätt längd, det enda som behövs är 2 st på kanelen som kopplar samman alla batterier, och till stegen och för att vara på den säkra sidan så tar man en säkring Efter 30 cm.

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 juni 2011
#39
Carsnaudio> Finns en anledning till varför tex. JAG som aldrig tävlat riktigt ännu ALLTID har byggt enligt regelboken.

ChriZtoffer, Sydeken>
Olika f-bolag säger olika saker,eller har iaf sagt olika saker under åren.
Dock vet jag att fleroch flerkikar på tävlingsreglerna just för att dessa är framtagna av säkerhetsskäl.

Det absolut viktigaste är att KORTSLUTNINGSSÄKRA kablar så att ev. kabelbrand ej uppstår vid ev. kollision.
Är det fel utfört så får man inte ut ngt på försäkringen om det vill sig illa.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

750 Inlägg
8 juni 2011
#40
Lonefox skrev:
Carsnaudio> Finns en anledning till varför tex. JAG som aldrig tävlat riktigt ännu ALLTID har byggt enligt regelboken.

ChriZtoffer, Sydeken>
Olika f-bolag säger olika saker,eller har iaf sagt olika saker under åren.
Dock vet jag att fleroch flerkikar på tävlingsreglerna just för att dessa är framtagna av säkerhetsskäl.

Det absolut viktigaste är att KORTSLUTNINGSSÄKRA kablar så att ev. kabelbrand ej uppstår vid ev. kollision.
Är det fel utfört så får man inte ut ngt på försäkringen om det vill sig illa.
sant, ska man gå efter EMMAS regler som är 40 cm då? smile jag blir lite fundersam nu över hur det är med batteribanken skall den också säkras? smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp


Sök