3752
Sök

Uppkörning (Taxi) Hur går det till?

Muttley
9 juni 2011
gott. Då har du en del och kunna tjäna med när du kör vanlig taxi smile. Färdtjänst är dock de bästa om man kör timlön för då behöver man inte köra som fan för att kunna tjäna smile

17 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
Tja igen!

Jag vet att det är lite off topic men tänkte ändå bara kolla om det är någon som vet hur lång handläggningstiden brukar vara för taxiförarlegitimation? Transportstyrelsen fick in pengarna på sitt konto i fredags och ringde idag för att kontrollera om de gjort någonting men det hade de tyvärr inte gjort. Hjälper det är ringa in och "pressa" dem lite och fråga om de kan göra det snabbare pga att min eventuella arbetsgivare vill veta  när jag kan börja köra? tongue

Eller förvärrar det bara allt?

Mvh

Muttley
20 juni 2011
De verkar riktigt slöa. Nu står de inget om taxi men de kan nog ta nån enstaka vecka. Jag fick ca en vecka.
http://korkortsportalen.se/

Forummoderator
17 969 Inlägg
20 juni 2011
TheLayer skrev:
Tja igen!

Jag vet att det är lite off topic men tänkte ändå bara kolla om det är någon som vet hur lång handläggningstiden brukar vara för taxiförarlegitimation? Transportstyrelsen fick in pengarna på sitt konto i fredags och ringde idag för att kontrollera om de gjort någonting men det hade de tyvärr inte gjort. Hjälper det är ringa in och "pressa" dem lite och fråga om de kan göra det snabbare pga att min eventuella arbetsgivare vill veta  när jag kan börja köra? tongue

Mvh

Varken eller skulle jag säga. Dock kan nämnas att bara för du klarat provet får du inte köra taxi! Först nät kortet kan hämtas ut på posten får du det! Lustigt men så är det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
Wow, tack för de snabba svaren tkd_rille och Dieselsmurfen.

Jo, det förstår jag men tänkte även be dem skicka det där tillfälliga beviset så att jag kan börja köra tidigare tongue

Otroligt segt är det, de ska ju bara gå igenom 3 sidor med massa X och fylla i en liten ruta där de godkänner..

Mvh

Muttley
20 juni 2011
TheLayer skrev:
Wow, tack för de snabba svaren tkd_rille och Dieselsmurfen.

Jo, det förstår jag men tänkte även be dem skicka det där tillfälliga beviset så att jag kan börja köra tidigare tongue

Otroligt segt är det, de ska ju bara gå igenom 3 sidor med massa X och fylla i en liten ruta där de godkänner..

Mvh

Har de börjat med tillfälliga ? Finns inga tillfälliga bevis inom taxi wink Ditt bevis är legget.  Du vet du lärde dig vart taxilegget ska sitta wink Glöm ALDRIG sätta upp det och bli tagen av polis för då blir de dyrt smile.

Håll koll på legget med så du aldrig tappar bort det, för har du förlustanmält det får du inte köra alls under de dagarna du är utan. smile

När jag fick mitt fick jag först ett beslut som sade att jag var tvungen att ha glasögon/linser sen tog de kanske nån dag tills jag hade legget.

17 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
Aha, när jag pluggade lagstiftning så stod det att om man hade tappat bort taxikörkortet så kunde man beställa ett bevis som gällde i max 6 veckor, kanske ändrats?

Jag skickade in läkarundersökningen, ansökan om tillstånd samt mina glasögonrecept till Transportstyrelsen i tisdags och de fick dem i onsdags förra veckan.... betalningen gjordes i torsdags och registrerades på deras konto i fredags. De har ju alla papper de behöver men tyvärr så går det inte ändra byråkratin tongue

Forummoderator
17 969 Inlägg
20 juni 2011
TheLayer skrev:
Aha, när jag pluggade lagstiftning så stod det att om man hade tappat bort taxikörkortet så kunde man beställa ett bevis som gällde i max 6 veckor, kanske ändrats?

Jag skickade in läkarundersökningen, ansökan om tillstånd samt mina glasögonrecept till Transportstyrelsen i tisdags och de fick dem i onsdags förra veckan.... betalningen gjordes i torsdags och registrerades på deras konto i fredags. De har ju alla papper de behöver men tyvärr så går det inte ändra byråkratin tongue

Som TDK säger: Har du inte lägget i original får du inte köra. Kanske har det som du säger ändrats men kolla upp det! Svårt att tro att du kan få tillfälligt om det är nytaget.

EDIT: Dessutom får jag göra dig besviken: Taxi är världens sämsta jobb om du inte kör helger/nätter.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (20 juni 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
Aha okej, ska se hur det ligger till när jag trakasserar dom i morgon smile

Dieselsmurfen: Hehe jo jag vet, saken är den att jag kommer få köra färdtjänst på dagarna och när jag vill på helgerna/kvällarna. Riktigt ultimat under sommaren för att sedan fortsätta studierna i höst.

Muttley
20 juni 2011
Dieselsmurfen skrev:
TheLayer skrev:

Som TDK säger: Har du inte lägget i original får du inte köra. Kanske har det som du säger ändrats men kolla upp det! Svårt att tro att du kan få tillfälligt om det är nytaget.

EDIT: Dessutom får jag göra dig besviken: Taxi är världens sämsta jobb om du inte kör helger/nätter.

Ljug inte för han wink Taxi är roligt men man får ju prioritera. Jag har turen att ha bilen hemma då jag har kund 600 meter från mig på morgonen smile Kör färdtjänst/sjukresor så jag slipper ju jobba som fan för att få en lön smile dvs timlön.
Men sen är de rätt att de suger i lön. Jobbar man nätter och helger finns absolut noll tillägg om man inte kommit överens med ägaren. 
Men som sagt gillar man människor och dessutom att köra bil är de helt ok jobb. Förutsatt att man har en vettig bil som man åker i .
Men hade jag behövt pendla 6 mil om dagen för att ta mig till bilen så hade jag inte varit kvar så länge smile.

R1 driver!
5 128 Inlägg
20 juni 2011
TheLayer skrev:
Tja igen!

Mvh

Mitt tog inte mer än kanske 2-3 dagar, så är nog olika. Nu är det väl "högsäsong" för körkortstillverkling och liknande skulle jag kunna tänka mig!

Evildan
20 juni 2011
tkd_rille skrev:
Dieselsmurfen skrev:
TheLayer skrev:

Ljug inte för han wink Taxi är roligt men man får ju prioritera. Jag har turen att ha bilen hemma då jag har kund 600 meter från mig på morgonen smile Kör färdtjänst/sjukresor så jag slipper ju jobba som fan för att få en lön smile dvs timlön.
Men sen är de rätt att de suger i lön. Jobbar man nätter och helger finns absolut noll tillägg om man inte kommit överens med ägaren. 
Men som sagt gillar man människor och dessutom att köra bil är de helt ok jobb. Förutsatt att man har en vettig bil som man åker i .
Men hade jag behövt pendla 6 mil om dagen för att ta mig till bilen så hade jag inte varit kvar så länge smile.

Håller med, taxi är roligt, kört i strax över 10år heltid blandade körningar, taxi, ft, specialfordon, sj, skolor, omsorg, gods, företag osv. man vet aldrig var man hamnar eller em man möter (på gott och ont).
Hade oxå bilen hemma i garage, skönt spec vintertid.
Nu bytt huvudsaklig sysselsättning men gästspelar ibland hos min åkare när det kör ihop sig för honom.
Jag ringde och tjatade på länsstyrelsen som höll i det när jag tog leg, det hjälpte inte ett jkl någe tyvärr.

27 Inlägg
20 juni 2011
du kommer få lite frågor ang: bilbarnstol/lastsäkerhet/miljö körning/ och lite underhuven frågor broms/olja osv..sånna frågor var det när jag tog taxikortet för 2-3år sen smile

Muttley
20 juni 2011
vento_93 skrev:
du kommer få lite frågor ang: bilbarnstol/lastsäkerhet/miljö körning/ och lite underhuven frågor broms/olja osv..sånna frågor var det när jag tog taxikortet för 2-3år sen smile

Han är färdig smile

17 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
Tja

Ringde till transportstyrelsen igår och allt är klart. De ska bara skicka underlaget till mig där jag ska skriva namnteckning samt bifoga en bild.

Tack för alla grymma svar!

1 Inlägg
13 maj 2023
Har taxi uppkörning i uppsala... tips?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 224 Inlägg
13 maj 2023
awaise skrev:

Oj! En 12 år gammal tråd. Ring till Taxi i Uppsala och fråga.

/Beny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
17 969 Inlägg
13 maj 2023
awaise skrev:

Ska du köra för någon eller skaffa en egen taxi? Bara nyfiken...

Sök