3613
Sök

Köpråd begagnad bil till nyblivna föräldrar

6 Inlägg
tisdag 12:01
Trådstartare
Hej Garaget!

Jag vänder mig till er eftersom jag inte är särskilt bilkunnig, hoppas ni kan och vill hjälpa mig med tips och råd. Jag har undersökt vad jag kan få för min pengar men det är alldeles för mycket att välja på för någon som mig som inte har någon kunskap om olika modeller och märken. 

Jag och frugan bor på landet med två bilar, en VW Golf Kombi (2022) och en Toyota Yaris (2023). Nu måste vi uppgradera vår Yaris eftersom vi väntar vårt första barn till sommaren och i Yarisen får inte barnstol och barnvagn plats. Golfen är frugans pendlarbil och vi är mycket nöjda med den. Yarisen är min pendlarbil till jobbet (4 mil landsväg enkel resa). Innan min nuvarande Yaris hade jag en Aygo vilken jag sålde för bullernivån var för hög när man körde snabbare än 80 km/h och jag har inte ägt några andra bilar. 

Saker som är viktiga för mig med nya bilen:
- Kostar max 150 000 kr. 
- Har plats för barnstol och barnvagn, det behöver inte vara en fullstor kombi som vår VW eftersom vi anser att det räcker med en stor bil.
- Hyfsat ny eftersom jag inte är bilkunnig, d.v.s. jag vill att den håller åtminstone 5 år utan att den behöver sitta på verkstad.
- Bensindriven.
- Helst snål, att bilen är snabb och/eller ?rolig? att köra är ointressant för mig.

Jag tar tacksamt emot tips på modeller och märken samt vad jag ska akta mig för. Har ni frågor eller funderingar så är det bara att fråga.

Tack på förhand!

Diagnostekniker
2 774 Inlägg
7 460 Inlägg
tisdag 13:44
En medelstor s k SUV typ Honda CR-V eller Toyota RAV-4.
Då slipper ni knäcka ryggen varje gång ett eller flera barn ska placeras i bilbarnstol, och ni får plats med 2, inte allt för stora, barnvagnar.
Kolla även in KIA och Hyundai.
För den budgeterade summan bör ni få en bil av 2014 - 2015 års modell.

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
tisdag 16:08
men måste ni verkligen ha 2bilar som klarar barn och sånt..?

jag hade en golf mk2 när mina barn var små en 2dörrars dessutom smile  det gick fint. 

man byter helt enkelt bil utifrån vem som måste vara barnvakt..  smile

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 774 Inlägg
tisdag 16:55
Growe skrev:

jag hade en golf mk2 när mina barn var små en 2dörrars dessutom smile  det gick fint. 

Lite samma här..
Familjebilen är en Megane kombi som sällan går mer än till dagis, och min skåpbil får gå som pendlarbil 7 dagar i veckan då tanten jobbar helg.

Funkar kanon och vi slipper köpa en till barnstol.. som ändå inte hade gått att montera i skåpisen. smile

Up the RA

4 154 Inlägg
tisdag 16:56
Kolla gärna efter iskalla Modeller/Märken
Ford Mondeo/Focus Ecoboost ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Från Finland
359 Inlägg
tisdag 18:53
Forslade runt våra tvillingar i vår Toyota Yaris från 2007 i många år. Det var vår enda bil i 5 år när barnen var småa.

Vi fick även in tvillingvagnen ibagaget, den bilen var större på insidan än utsidan.... Dagens moderna yaris är ju rejält tillfläskade jämfört med vår gamla småbil, är de även trångare på insidan trots det?

Hyfsat ny eftersom jag inte är bilkunnig, d.v.s. jag vill att den håller åtminstone 5 år utan att den behöver sitta på verkstad

Hmmm detta tror jag blir bara svårare med tiden att uppfylla tyvärr. Kommer nästan behöva köpa ny bil då.

Professionell nybilshatare

7 414 Inlägg
tisdag 20:32
spillolja skrev:

Mondeo är en robust bil 2008-2014 delade den platta med v70,, lättmekad, visst vissa saker händer,, men dem saker jag har varit med om har varit vanliga för alla bilmärken,, utom en brand dock,,

3 274 Inlägg
onsdag 10:02
Jesper328 skrev:
Auris/Corolla hybrid.

Håller med till fullo, även om Corollan kanske ligger lite utanför budgeten.
En Auris absolut.

Sväljer barnvagn lätt och bakvänd bilstol bakom passagerarstolen.
(Ref= min Corolla. Tror Auris är lika stor)

6 Inlägg
onsdag 13:05
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Jesper328 skrev:
Auris/Corolla hybrid.

En Auris absolut.

Tack för tips! Jag ska undersöka och provköra båda.

6 Inlägg
onsdag 13:06
Trådstartare
Growe skrev:

Vi behöver inte det men gumman vägrar köra Yarisen eftersom hon anser att den är osäker...

6 Inlägg
onsdag 13:07
Trådstartare
torsen skrev:
En medelstor s k SUV typ Honda CR-V eller Toyota RAV-4.
Då slipper ni knäcka ryggen varje gång ett eller flera barn ska placeras i bilbarnstol, och ni får plats med 2, inte allt för stora, barnvagnar.
Kolla även in KIA och Hyundai.
För den budgeterade summan bör ni få en bil av 2014 - 2015 års modell.

Tack för tipsen! Det verkar som om asiatiska bilmärken är the way to go alltså

6 Inlägg
onsdag 13:10
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Jesper328 skrev:
Auris/Corolla hybrid.

En Auris absolut.

Tack för era tips! Är det värt med hybrid när man endast åker landsväg? Jag har fått för mig att elmotorn endast används upp till 30 km/h.

6 Inlägg
onsdag 13:14
Trådstartare
spillolja skrev:

Tack för tips! När du säger iskalla modeller/märken vad menar du då? Opopulära? Är de inte opoulära för att de är bristfälliga, eller är de bara bortglömda?

4 154 Inlägg
onsdag 13:28
kanke några årmodeller nyare för samma peng

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

3 274 Inlägg
onsdag 13:31
Fittyoghurt skrev:
Mossan1 skrev:
Jesper328 skrev:
Auris/Corolla hybrid.

En Auris absolut.

Tack för era tips! Är det värt med hybrid när man endast åker landsväg? Jag har fått för mig att elmotorn endast används upp till 30 km/h.

Vi bor på landet och har 4mil enkel resa till jobb längs kuperad 80väg.
Corollan drar ca 0.48. Kunde köra snålare.  Elmotorn är med i alla hastigheter. Kan köra flera km på el bara förutsttniarna är rätt. Även I 130km/h. Men så klart skillnaden är störst i staden. Har kört mellan stadsdelar (mindre stad) på el endast.
Är inte en laddhybrid.

Vi har en Rav4 IV 2013 också.
2.0 manuell.  Fantastiskt bil det också.
Den är rymlig på allvar. Drar strax under 0.8 i snitt över året
1.3 med 1350kg husvagn.
Den kan ha bakvänd barnstol även bakom förarstolen.

Diagnostekniker
2 774 Inlägg
onsdag 17:58
Fittyoghurt skrev:
Mossan1 skrev:
Jesper328 skrev:
Auris/Corolla hybrid.

En Auris absolut.

Ja du kan köra på el upp till 40km/h, därefter kopplas förbränningsmotorn in.
Däremot så har ju hybriderna en s.k. eCVT-låda som egentligen består av två ?motor/generator?, nån planetväxel, och en diff.
Otroligt simpel växellåda som ändå fascinerar.. iaf mig.

Hursom så sköter bilen det där med vad som driver vad helt själv, och du kan åka på el i högre hastigheter också.

Auris = Corolla va?
Corollanamnet försvann väl ett tag och ersattes med Auris.

Up the RA

3 274 Inlägg
Igår 09:38
Svaret är i första hand till TS. Inte "Jesper328"

Jag avvägde själv mellan den billigare/äldre Auris mot Corolla i våras.

Jesper328 skrev:
Ja du kan köra på el upp till 40km/h, därefter kopplas förbränningsmotorn in..

Startar man från 0 kan man köra i stan från a till b utan bensinmotorn. Kortare sträcka, och då utan kraftigare uppför eller häftigare acceleration. Då startas bensinmotorn automatiskt på nolltid.
Stänger själv av igen så snart den tycker.
Bilen strävar efter EV läge så mycket som möjligt, och man lär sig att påverka.

Någon skarp gräns på 40km har jag alltså inte märkt även om den givetvis går avsevärt mer på el i lägre farter.
Den går också över i EV läge under full färd automatiskt. Har skett även i 130km, men då var det platt/lätt utför.
I vardagliga 80-90 sker det emellanåt.
Nästan alla utför och följande slätt tex.

En vardagsresa för oss efter kuperad 80väg så brukar säga 50% i displayen, men det är TIDEN. Inte avståndet/belastningen.
Några korsningar är det, och, jag stannar och släpper av frugan och grabben på ett ställe

Jesper328 skrev:
Auris = Corolla va?
Corollanamnet försvann väl ett tag och ersattes med Auris.

Namnet ja.
Men skillnaderna är större än så.
Corollan har lite längre hjulbas vill jag minnas, och enl mig trevligare inredning. Personligen gillar jag traditionella växelspaken corolla har bättre än "plutten" som Auris har. Fler estetiska skillnader också.

Auris kändes äldre, men VERKLIGEN INTE dålig.
Har själv en 2021 Corolla.

Är du sugen så åk till Toyota och provkör.  Upplevde själv den då som "Surrig" när man gasar mer, för då varvar den upp väldigt. Oroade mig för att den skulle bröla upp för varje backe här, men så gör den inte, trots 5st i bilen. Så jag oroade mig i onödan.

Den kör avsevärt mindre i EV läge nu på vintern. 
För AC på sommaren behövs inte motorn. AC pumpen går på el.

Varje gång så slås jag av hur silkeslen transmissionen är (växlar aldrig).
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 09:46)

Sök