Har nu bytt gassjäll och "gift" in de. Men felkoden kvarstår. samt att bilen går lika illa som innan dvs "rycker" till i bland. Ibland går bilen klockarent och ibland får jag ingen respons alls från gasen. Funderar på om de blev fel på programeringen kanske?. ska tillbaka till firman på måndag så dom får programera om de ifall detta skulle vara felet.
Någon ide på vad de annars skulle kunna vara för fel? Felkoden är fortfarande P1171 (Throttle Actuation Potentiometer sign.2 range/performance) och ETS lampan lyser till och från. dock inte lika ofta som med gammla spjället... Kan det vara någon annan givare någonstans som kan uppbringa denna felkoden?.
Hoppas ni hänger med i mitt luddiga inlägg. Tacksam för svar.
// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >
Felkoden är fortfarande P1171 (Throttle Actuation Potentiometer sign.2 range/performance) och ETS lampan lyser till och från. dock inte lika ofta som med gammla spjället... Kan det vara någon annan givare någonstans som kan uppbringa denna felkoden?
Spjällägesgivaren* kan ju va en tanke. Sitter på gaspedalen i form av en potentiometer som mäter hur mycket man rör pedalen som öppbar / stänger spjället efter det. Hade bekymmer med en pedelgivare på S60in, och den gick ryckigt och lite som den ville.
Ska luska vidare.. verkstaden sa ju att de va gassjället så dom tar in bilen gratis å felsöker.. får se vad som kommer fram till.. men skal absolut ha koll på gaslägena när felkoden uppkommer.. Tackar så länge
// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >
Felkoden är fortfarande P1171 (Throttle Actuation Potentiometer sign.2 range/performance) och ETS lampan lyser till och från. dock inte lika ofta som med gammla spjället... Kan det vara någon annan givare någonstans som kan uppbringa denna felkoden?
Spjällägesgivaren* kan ju va en tanke. Sitter på gaspedalen i form av en potentiometer som mäter hur mycket man rör pedalen som öppbar / stänger spjället efter det. Hade bekymmer med en pedelgivare på S60in, och den gick ryckigt och lite som den ville.
*Pedallägesgivare är nog det korrekta namnet
Surt att byta gasspjäll för massa pengar om nu detta e felet . Men jaja bara man löser problemet så bli de nog bättre.. hehe
// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >
Felkoden är fortfarande P1171 (Throttle Actuation Potentiometer sign.2 range/performance) och ETS lampan lyser till och från. dock inte lika ofta som med gammla spjället... Kan det vara någon annan givare någonstans som kan uppbringa denna felkoden?
Spjällägesgivaren* kan ju va en tanke. Sitter på gaspedalen i form av en potentiometer som mäter hur mycket man rör pedalen som öppbar / stänger spjället efter det. Hade bekymmer med en pedelgivare på S60in, och den gick ryckigt och lite som den ville.
*Pedallägesgivare är nog det korrekta namnet
f-n du hann först..
satt och kollade vadis men eftersom koden mest dyker upp på audi hittade jag ingen översättning men tycker oxå att det finns en risk att det är problemet
om det är samma fel som dykt upp innan spjället byttes oxå
jo det är samma kod som dycker upp hela tiden.. och den enda desutom. Får väl prova att byta den om inte verkstaden hittar något annat.. återstår att se på måndag.
// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >
Tänkte på en sak. skulle fel på pedallägesgivaren uppbringa att ETS lampan lyser? iom att den tänds å släcks titt som tätt
ets lampan tänds direkt när den dekterar ett problem med gasspjället och dess närliggande komponenter så det är helt normalt att den tänder sig när den upptäcker ett problem
men hurvida det är gasspjället kablar pedallägesgivaren osv allt som har med spjället funktion tänder denna lampa vid minsta fel
förbannat synd att volvo ska krångla till allt så.. vag kan man lätt synka in gaspjället utan några större problem
men volvo är tyvärr lite små och tillkrånglat när det gäller styrboxar och annat
på vag kopplar du in en dator med något halv vättigt obd2 program och kan då välja att synca spjäll enheten och vips så har den fixat allt
synd att biltillverkarna inte förstår att man ska hålla allt så enkelt som möjligt efter som detta är bäst vad är det för fel på en hedlig vajer ?
synd att detta miljöhysteri gjort att dom monterar så mycket värdelöst skit som inte fungerar när bilarna står för en obetydande del av världens utsläpp