2834
Sök

Hjälp med tolkning av felkod. "Volvo v70-99"

149 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#21
Lyfter tråden igen..

Har nu bytt gassjäll och "gift" in de.
Men felkoden kvarstår.
samt att bilen går lika illa som innan dvs "rycker" till i bland.
Ibland går bilen klockarent och ibland får jag ingen respons alls från gasen.
Funderar på om de blev fel på programeringen kanske?.
ska tillbaka till firman på måndag så dom får programera om de ifall detta skulle vara felet.

Någon ide på vad de annars skulle kunna vara för fel?
Felkoden är fortfarande P1171 (Throttle Actuation Potentiometer sign.2 range/performance)
och ETS lampan lyser till och från. dock inte lika ofta som med gammla spjället...
Kan det vara någon annan givare någonstans som kan uppbringa denna felkoden?.

Hoppas ni hänger med i mitt luddiga inlägg.
Tacksam för svar. smile

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

8 255 Inlägg
29 juli 2011
#22
littlewille90 skrev:
Felkoden är fortfarande P1171 (Throttle Actuation Potentiometer sign.2 range/performance)
och ETS lampan lyser till och från. dock inte lika ofta som med gammla spjället...
Kan det vara någon annan givare någonstans som kan uppbringa denna felkoden?

Spjällägesgivaren* kan ju va en tanke. Sitter på gaspedalen i form av en potentiometer som mäter hur mycket man rör pedalen som öppbar / stänger spjället efter det. Hade bekymmer med en pedelgivare på S60in, och den gick ryckigt och lite som den ville.

*Pedallägesgivare är nog det korrekta namnet
Senast redigerat av Marlboroman (29 juli 2011)


149 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#23
Är den någorlunda enkel att byta? utan att programera och liknande. ?

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
29 juli 2011
#24
gaspedalen?! bara en tanke..synd  du inte hade volvos egna koder
hittade ingen översättning på det tyvärr

men kolla om det är vid speciella lägen på pedalen som felet uppkommer

Kör fort så hinner inget hända...

149 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#25
Ska luska vidare.. verkstaden sa ju att de va gassjället så dom tar in bilen gratis å felsöker.. får se vad som kommer fram till.. men skal absolut ha koll på gaslägena när felkoden uppkommer..
Tackar så länge smile

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

149 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#26
Marlboroman skrev:
littlewille90 skrev:
Felkoden är fortfarande P1171 (Throttle Actuation Potentiometer sign.2 range/performance)
och ETS lampan lyser till och från. dock inte lika ofta som med gammla spjället...
Kan det vara någon annan givare någonstans som kan uppbringa denna felkoden?

Spjällägesgivaren* kan ju va en tanke. Sitter på gaspedalen i form av en potentiometer som mäter hur mycket man rör pedalen som öppbar / stänger spjället efter det. Hade bekymmer med en pedelgivare på S60in, och den gick ryckigt och lite som den ville.

*Pedallägesgivare är nog det korrekta namnet

Surt att byta gasspjäll för massa pengar om nu detta e felet sad.
Men jaja bara man löser problemet så bli de nog bättre.. hehe

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
29 juli 2011
#27
Marlboroman skrev:
littlewille90 skrev:
Felkoden är fortfarande P1171 (Throttle Actuation Potentiometer sign.2 range/performance)
och ETS lampan lyser till och från. dock inte lika ofta som med gammla spjället...
Kan det vara någon annan givare någonstans som kan uppbringa denna felkoden?

Spjällägesgivaren* kan ju va en tanke. Sitter på gaspedalen i form av en potentiometer som mäter hur mycket man rör pedalen som öppbar / stänger spjället efter det. Hade bekymmer med en pedelgivare på S60in, och den gick ryckigt och lite som den ville.

*Pedallägesgivare är nog det korrekta namnet

f-n du hann först..

satt och kollade vadis men eftersom koden mest dyker upp på audi hittade jag ingen översättning
men tycker oxå att det finns en risk att det är problemet

om det är samma fel som dykt upp innan spjället byttes oxå

Kör fort så hinner inget hända...

149 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#28
jo det är samma kod som dycker upp hela tiden.. och den enda desutom.
Får väl prova att byta den om inte verkstaden hittar något annat..
återstår att se på måndag.

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

8 255 Inlägg
29 juli 2011
#29
littlewille90 skrev:
Är den någorlunda enkel att byta? utan att programera och liknande. ?

Det är ett jobb för verkstaden då den ska programmeras in


149 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#30
Tänkte på en sak. skulle fel på pedallägesgivaren uppbringa att ETS lampan lyser? iom att den tänds å släcks titt som tätt

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

149 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#31
Marlboroman skrev:
littlewille90 skrev:
Är den någorlunda enkel att byta? utan att programera och liknande. ?

Det är ett jobb för verkstaden då den ska programmeras in

Den oxå?.. haha jaja hoppas vi dom kan lösa de som goodwill iom att dom sakt fel till mig från början.
Senast redigerat av littlewille90 (29 juli 2011)

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
29 juli 2011
#32
littlewille90 skrev:
Tänkte på en sak. skulle fel på pedallägesgivaren uppbringa att ETS lampan lyser? iom att den tänds å släcks titt som tätt

ets lampan tänds direkt när den dekterar ett problem med gasspjället och dess närliggande komponenter så det är helt normalt att den tänder sig när den upptäcker ett problem

men hurvida det är gasspjället kablar pedallägesgivaren osv
allt som har med spjället funktion tänder denna lampa vid minsta fel

Kör fort så hinner inget hända...

149 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#33
ok.. tackar för svart. nu ser man hoppets låga brinna igen smile

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
29 juli 2011
#34
förbannat synd att volvo ska krångla till allt så..
vag kan man lätt synka in gaspjället utan några större problem

men volvo är tyvärr lite små och tillkrånglat när det gäller styrboxar och annat

på vag kopplar du in en dator med något halv vättigt obd2 program och kan då välja att synca spjäll enheten och vips så har den fixat allt

synd att biltillverkarna inte förstår att man ska hålla allt så enkelt som möjligt efter som detta är bäst
vad är det för fel på en hedlig vajer ?

synd att detta miljöhysteri gjort att dom monterar så mycket värdelöst skit som inte fungerar
när bilarna står för en obetydande del av världens utsläpp

Kör fort så hinner inget hända...

385 Inlägg
29 juli 2011
#35
ETM-omladdning löser dina problem, gör detta på en volvo verkstad där vida finns.

Mvh

* Voff voff *
10 781 Inlägg
29 juli 2011
#36
Sannolikt är det din gaspedals lägesgivare/potentiometer som gett upp!

Man byter hela gaspedalen! Det är inte svårt men lite trångt! Tar väl kanske 20-30 minuter om man tar det lugnt och inte gjort det innan!

Jag bytte pedalen på en S70 2,5T -99:a (med nya motorstyrningen förstås) och där behövde jag inte in till Volvo för att programmera nå´t efteråt!

EDIT: Hmm... Undrar om jag inte har en fungerande komplett pedal liggande i förrådet från just en 99:a...!? PM:a mig om du är sugen så kan jag kolla!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (29 juli 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök