2607
Sök

Pulverlack vs 2-k?

2 419 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#1
Skall renovera framvagnen nu har jag tänkt men går och funderar om man skall lämna iväg allt på pulverlackering eller om man ska lacka det själv med "riktig" 2-k färg? Har hört en massa olika, tex att pulverlack är bäst för att få en fin yta och inte slagtålig   och tvärtom, Men Hur är det med en 2-komponents färg? Bilen kommer ju inte gå som vardags bil inte heller på vintern dock grusväg mindre sträckor!

Vad tycker ni? Tjänar man på att betala lite extra och lämna iväg på pulverlackering?

Mvh!


1 324 Inlägg
11 juni 2011
#2
Pulverlack är ju mycket tåligare och tjockare så den ger ett bra rostskydd, vilket kan vara att föredra smile
Senast redigerat av DiZturbed (11 juni 2011)


744 Inlägg
11 juni 2011
#3
Det lilla jag har hört om pulverlack är att det ska var mera tåligt än vanlig lack.

Pulverlack är väl inte så dyrt? Vi har skickat iväg lite grejer från jobbet på pulverlack och det kostar inte många kronor.

2 419 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#4
Jimmu skrev:
Det lilla jag har hört om pulverlack är att det ska var mera tåligt än vanlig lack.

Pulverlack är väl inte så dyrt? Vi har skickat iväg lite grejer från jobbet på pulverlack och det kostar inte många kronor.

Nej det är ju inte så farligt dyrt men det kan bli billigare tongue Lutar nog åt pulverlack på framvagnen då smile


1 758 Inlägg
11 juni 2011
#5
Pulverlack är mycket mer tålig mot slag och repor än vad 2K-lack är.
Helt klart att rekommendera på framvagnsbalkar, hjulupphängning och liknande.

93 Inlägg
11 juni 2011
#6
Pulverlacka e ganska billig, det e när de måste ställa om maskinen för just din lack som kan vara dyr. Men e det "vanlig" färg som dom ofta kör. Då kan det bli billigt. Det e dessutom mycket hållbart. Jämt och fin blir det med.

Jag driver KolfiberVinyl.se som ska bli Sveriges bästa sait för Kolfiberfilm och Solfilm :)

1 938 Inlägg
11 juni 2011
#7
Hur är hammarlack kontra pulverlack? Båda blir ju ganska tjockt och hammarlack tål ju en del det med.
Under bilen syns ju inte så mycket ändå. smile

1 758 Inlägg
12 juni 2011
#8
Glesmark skrev:
Hur är hammarlack kontra pulverlack? Båda blir ju ganska tjockt och hammarlack tål ju en del det med.
Under bilen syns ju inte så mycket ändå. smile

Hammarlack är en styggelse som används på rostiga staket och möjligen, möjligen folkracebilar.

1 938 Inlägg
12 juni 2011
#9
schnauz skrev:
Glesmark skrev:
Hur är hammarlack kontra pulverlack? Båda blir ju ganska tjockt och hammarlack tål ju en del det med.
Under bilen syns ju inte så mycket ändå. smile

Hammarlack är en styggelse som används på rostiga staket och möjligen, möjligen folkracebilar.

Utveckla gärna varför. yikes

Med lem
1 127 Inlägg
12 juni 2011
#10
schnauz skrev:
Pulverlack är mycket mer tålig mot slag och repor än vad 2K-lack är.
Helt klart att rekommendera på framvagnsbalkar, hjulupphängning och liknande.

Pulverlack är inte tålig mot slag, då spricker den. Pulverlackera en plan plåt och lackera en likadan med 2klack och slå med en hammare på båda. 2k lacken håller sig bäst. Pulverlacken spricker direkt.

Det tråkiga med pulverlack är ju att man inte kan bättra på det..
Senast redigerat av H3dlund (12 juni 2011)


2 419 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
#11
H3dlund skrev:
schnauz skrev:
Pulverlack är mycket mer tålig mot slag och repor än vad 2K-lack är.
Helt klart att rekommendera på framvagnsbalkar, hjulupphängning och liknande.

Pulverlack är inte tålig mot slag, då spricker den. Pulverlackera en plan plåt och lackera en likadan med 2klack och slå med en hammare på båda. 2k lacken håller sig bäst. Pulverlacken spricker direkt.

Det tråkiga med pulverlack är ju att man inte kan bättra på det..

Så då är det bättre att lacka med 2k? tongue


Forummoderator
9 299 Inlägg
12 juni 2011
#12
strandberg31 skrev:
H3dlund skrev:
schnauz skrev:
Pulverlack är mycket mer tålig mot slag och repor än vad 2K-lack är.
Helt klart att rekommendera på framvagnsbalkar, hjulupphängning och liknande.

Pulverlack är inte tålig mot slag, då spricker den. Pulverlackera en plan plåt och lackera en likadan med 2klack och slå med en hammare på båda. 2k lacken håller sig bäst. Pulverlacken spricker direkt.

Det tråkiga med pulverlack är ju att man inte kan bättra på det..

Så då är det bättre att lacka med 2k? tongue

Definitivt. Pulverlack skjuter lätt flagor av tex stenskott. Vet inte varför så många säger att pulverlack är så bra. Det är det inte på detaljer som rör sig och utsätts på det sättet som en framvagnsbalk skulle göra. Jag skulle penselmåla ett par lager, håller betydligt bättre.

Var inte rädd att använda "staketfärg". Det är ofta en seg och bra färg som tål mycket ,er stenskott etc. Glöm inte rätt grund bara.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

servicetekniker/montör
11 Inlägg
12 juni 2011
#13
om man blandar pulvret med tex Cellulosaförtunning kan man bättra i typ stenskott och liknande


7 Inlägg
16 juni 2011
#14
Glennviking skrev:
Pulverlacka e ganska billig, det e när de måste ställa om maskinen för just din lack som kan vara dyr. Men e det "vanlig" färg som dom ofta kör. Då kan det bli billigt. Det e dessutom mycket hållbart. Jämt och fin blir det med.

Ställa om maskinen? Vi har pulverlack på jobbet och man ställer aldrig om den. Det går till som så att man hänger upp delarna, sprutar på pulvret med den färgen man vill ha och sedan skickar man in delarna i ugnen. Sedan låter man dom stekes i sådär 20-40 min beroende på tjockleken av godset. Spruta delarna och sedan rengöra pistolen tar inte mer än 5 min, så jäkla smidigt smile

Pulverlack är otroligt slitstarkt jämfört med vanlig färg p.g.a. att det är en sorts plast. Och ska man använda pulverlack på sina bildelar där dom utsätts för mycket stryk så bör man grunda dom innan och viktigt av allt, blästra dom. Förarbete är som alltid otroligt viktigt!!! Stor skillnad och hållbarhet beroende på vem som pulverlackar smile

http://www.runlack.com/?p=pulverlack

93 Inlägg
16 juni 2011
#15
Jag tänkte mer på ett företag som bara jobbar med pulverlack. Där har de ju oftast ett pulverkök. Man kan ju lacka manuellt med. Men det kostar ju oftast extra att ta fram lacken, rengöra sprutor osv. Själva pulvret e ju rätt billigt i jämförelse med arbetet.

JWahlman skrev:
Glennviking skrev:
Pulverlacka e ganska billig, det e när de måste ställa om maskinen för just din lack som kan vara dyr. Men e det "vanlig" färg som dom ofta kör. Då kan det bli billigt. Det e dessutom mycket hållbart. Jämt och fin blir det med.

Ställa om maskinen? Vi har pulverlack på jobbet och man ställer aldrig om den. Det går till som så att man hänger upp delarna, sprutar på pulvret med den färgen man vill ha och sedan skickar man in delarna i ugnen. Sedan låter man dom stekes i sådär 20-40 min beroende på tjockleken av godset. Spruta delarna och sedan rengöra pistolen tar inte mer än 5 min, så jäkla smidigt smile

Pulverlack är otroligt slitstarkt jämfört med vanlig färg p.g.a. att det är en sorts plast. Och ska man använda pulverlack på sina bildelar där dom utsätts för mycket stryk så bör man grunda dom innan och viktigt av allt, blästra dom. Förarbete är som alltid otroligt viktigt!!! Stor skillnad och hållbarhet beroende på vem som pulverlackar smile

http://www.runlack.com/?p=pulverlack

Jag driver KolfiberVinyl.se som ska bli Sveriges bästa sait för Kolfiberfilm och Solfilm :)


Sök