3998
Sök

Söker ngn som kan installera ljud!! Betaler till den som kan installera mitt!!

6 851 Inlägg
16 juni 2011
Det är skillnad på att lära någon eller några via teorin på nätet och praktiken i verkligheten. Finns nästan alltid små saker som man inte talar om, men gör.. wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 juni 2011
gamlingen skrev:
Som vanligt så är alla världsmästare på denna sida.  Tror inte riktigt att alla som kan nåt är självlärda . Ni har säkert själva varit med å tittat på.
Garage mentalitet,, har man inte råd så ska man inte.. kan man inte så ska ingen lära ut. En stolt yrkesman lär gärna ut det han kan,,annars kan det va så, att vill han inte lära ut så är det inget värt att kunna.

Till saken kan man tillägga att vi som började på 90-talet fick göra som de som började på 80-talet.....
Vi åkte till fysiska butiker, handlade, pratade, bad om tips och råd mellan fyra ögon.
Sedan hem och försöka komma ihåg vad de sade.......koppla fel........åka tillbaka och be om mer hjälp då man dabbade sig.....osv osv osv. Ngn som känner igen sig?

Och nej det finns inga direkta utbildningar för att lära sig att bygga bilstereo utan man är......självlärd.
Dock finns det en hel del teori att läsa både kurser och online i allmänhet. (Pratar om elektronik, el-lära osv)
Det gäller att SÖKA sig till faktan och inte försöka åka snålskuts.....
För det har investerats både mkt tid och pengar att nå de byggkunskaper folk besitter.

Om man sedan o andra sidan tex. inte har ngt. intresse alls i själva byggnationen, eller bara är rent lat ja då får man acceptera de priser som finns. Nu pratar jag rent generellt och pekar INTE ut ngn specifik.

Om du vill ha en liten siffra på vad det kan ha kostat under åren så kan jag säga att när jag räknade igenom mina kvitton sedan 1995 då jag började med billjud så slutade jag räkna ihop då jag kom till hälften av mina kvitton.......då låg jag redan på 200K. Visst jag har kanske fått tillbaka runt 30% genom att sälja av det jag bytte ut men kontentan är att om jag hade sparat mer pengar och köpt bättre grejer från början och sett till att det var BRA installerat från början så hade jag kunnat spara MÅÅÅÅÅÅÅNGA sköna tusingar bara genom det.
Det lönar sig INTE att vara dumsnål wink
Senast redigerat av Lonefox (16 juni 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

DLS
1 147 Inlägg
16 juni 2011
De äldre har med andra ord svårt att acceptera att internet och datorer inte var så väletablerat på den gamla goda tiden..

Åh andra sidan är de äldre väldigt välutbildade.

1 Inlägg
27 juni 2011
läs på internet och eller lär av någon som du känner som kan med hur man kopplar ihop en sterio till exempel.
jag lärde av min pappa som i sin tur fick gå och fråga i en mds butik hur det gick till på 90 talet någon gång.

Det e inte alltid en dans på rosor men gör det noggrant från början så kommer du blir väldigt nöjd med resultatet.

sök på kopplings schema eller liknande på Google så får du till exempel upp många bra scheman från garaget till exempel.

(Y) smile

7 241 Inlägg
27 juni 2011
huntelaar skrev:
De äldre har med andra ord svårt att acceptera att internet och datorer inte var så väletablerat på den gamla goda tiden..

Nu har jag dragit mig som bara den för en kontring på detta men jag kan inte låta bli.

NEJ vi har INTE svårt att acceptera nätet och datorer.
Många av oss var väldigt tidiga med detta fenomen (nja jag hade min första dator 1997 så SÅ tidig var inte JAG........men du fattar poängen) och även om vi hade internet så SÖKTE vi oss till fakta, tips och trix.
Dock fanns det inte i samma utsträckning som nu.

Det många av oss reagerar på är hur slappt internet i stor del används.
Folk frågar generellt och vill få svaren serverade istället för att SÖKA till sig svaren.
Det är den attityden vi motsätter oss.
Jo vi frågade med.....men mellan fyra ögon allt som oftast.
Vi visade genuint intresse vilket gjorde att butikerna tyckte att dte var roligt att förklara för oss för vi återkom som kunder och köpte både mer och bättre grejer allt eftersom vi lärde oss mer.

GIYF, JFGI och LMGTFY är ngr förkortningar jag gillar och faktiskt själv utnyttjar rätt ofta.
Tänk efter en stund så klurar du ut vad de står för wink

DLS
1 147 Inlägg
27 juni 2011
Lonefox skrev:
huntelaar skrev:

Nu har jag dragit mig som bara den för en kontring på detta men jag kan inte låta bli.

Många av oss var väldigt tidiga med detta fenomen (nja jag hade min första dator 1997 så SÅ tidig var inte JAG........men du fattar poängen) och även om vi hade internet så SÖKTE vi oss till fakta, tips och trix.

Folk frågar generellt och vill få svaren serverade istället för att SÖKA till sig svaren.
Vi visade genuint intresse vilket gjorde att butikerna tyckte att dte var roligt att förklara för oss för vi återkom som kunder och köpte både mer och bättre grejer allt eftersom vi lärde oss mer.

GIYF, JFGI och LMGTFY är ngr förkortningar jag gillar och faktiskt själv utnyttjar rätt ofta.

Kan hålla med om att 99.9% av dagens trådar redan är besvarade på ett eller annat sätt. Nu tillhör jag inte kategorin som levde på de bad old days, utan har sökt mig till fakta. Dock hittade man hit något år efter intresset och det året var dyrt, väldigt dyrt med något bränt steg och lite proffsiga installationer alá hänga upp högtalaren i en skruv. You name it...

Håller med om att folk som söker fakta oftast inte söker utan frågar och vill ha svaren på silverfat.
Extra förvånad blir man när folk frågar vad dom själva har i sin bil och intresset inte räcker längre än att titta efter själv.

54 Inlägg
27 juni 2011
inuzen skrev:
Sydeken skrev:
inuzen skrev:
Sorry om jag lägger mig i. Förstår dock inte alls ens varför ni diskuterar? "Hjälpa till gratis gör jag aldrig om jag inte är säker på att vinna" osv. Varför finns garaget? En gratis community där folk kan ställa frågor och få svar? Om folk inte gillar det förstår jag inte varför de hänger här. Bilstereo är dyrt, jäkligt dyrt och att göra fel det kostar, det vet alla som någongång provat. Men varför ska vi vara egoistiska?
Att installera en ljudanläggning så att den låter klarar alla, inklusive "tummen mitt i handen", att göra det snyggt kräver kunskap, det är ren fakta. Sorry för OT, kände bara att ibland går det lite till överdrift.

Till TS, om du känner att du inte klarar själv kommer det kosta pengar att få hjälp, dock finns MASSVIS av gratis fakta på nätet, läs på, prova 1 och 2 gånger och det kommer funka till slut, samtidigt som du lärt dig massvis! smile Lycka till!

Okej men nu drar du ju faktisk alla över en kam, han har ju all hjälp han behöver på garaget, finns massa trådar om hur man installerar ljud så det blir bra! Då får han ju som hjälp!

Det gjorde jag absolut vilket jag inte riktigt menade. Förstår dock inte varför diskussionen i denna tråd ens uppkom. Jag själv har alltid fått hjälp genom garaget och det är HUR bra som helst, väldigt tacksamt.
Det jag syftade på är att det är just vad sidan är till för, en sida där man kan få massor av gratis lärdom. Inte en hemsida där man ska hugga på varann, klanka ned varandras byggen osv. Förstår du mig bättre?
Ber om ursäkt om det var så inlägget tolkades, det var inte meningen. Att hjälpa någon gratis en helg förstår jag också att man inte gör, men att säga "jag lär ingen gratis" är fel. Det är ju det HELA hemsidan bygger på, eller?

så rätt så... alla är ju nybörjare någon gång. sen om man är självlärd eller "kostat" utbildad spelar väl ingen roll??? tycker garaget.org är en jättebra sida för oss bil/ljudintresserade!smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
27 juni 2011
Man borde dock definitivt ha som avsikt att ta in så mycket kunskap man kan om detta av mer erfarna ljudnissar. Det har hjälpt mig mycket och jag kunde inte ett smack om billjud för 2 år sen.

7 241 Inlägg
28 juni 2011
huntelaar skrev:
Lonefox skrev:
huntelaar skrev:

Kan hålla med om att 99.9% av dagens trådar redan är besvarade på ett eller annat sätt. Nu tillhör jag inte kategorin som levde på de bad old days, utan har sökt mig till fakta. Dock hittade man hit något år efter intresset och det året var dyrt, väldigt dyrt med något bränt steg och lite proffsiga installationer alá hänga upp högtalaren i en skruv. You name it...

Håller med om att folk som söker fakta oftast inte söker utan frågar och vill ha svaren på silverfat.
Extra förvånad blir man när folk frågar vad dom själva har i sin bil och intresset inte räcker längre än att titta efter själv.

Precis......då tröttnar man och förundras över att de ens orkar skriva frågan när det tar kortare tid att SÖKA och sedan få upp ett ANTAL trådar om ämnet där det bara är att läsa.....

H3llmik3 skrev:
inuzen skrev:
Sydeken skrev:

Okej men nu drar du ju faktisk alla över en kam, han har ju all hjälp han behöver på garaget, finns massa trådar om hur man installerar ljud så det blir bra! Då får han ju som hjälp!

Det gjorde jag absolut vilket jag inte riktigt menade. Förstår dock inte varför diskussionen i denna tråd ens uppkom. Jag själv har alltid fått hjälp genom garaget och det är HUR bra som helst, väldigt tacksamt.
Det jag syftade på är att det är just vad sidan är till för, en sida där man kan få massor av gratis lärdom. Inte en hemsida där man ska hugga på varann, klanka ned varandras byggen osv. Förstår du mig bättre?
Ber om ursäkt om det var så inlägget tolkades, det var inte meningen. Att hjälpa någon gratis en helg förstår jag också att man inte gör, men att säga "jag lär ingen gratis" är fel. Det är ju det HELA hemsidan bygger på, eller?

så rätt så... alla är ju nybörjare någon gång. sen om man är självlärd eller "kostat" utbildad spelar väl ingen roll??? tycker garaget.org är en jättebra sida för oss bil/ljudintresserade!smile

*Pekar uppåt* Med tanke på hur ofta samma frågor har besvarats så kan folk väl för f*n SÖKA någon jäkla gång.

michieff skrev:
Man borde dock definitivt ha som avsikt att ta in så mycket kunskap man kan om detta av mer erfarna ljudnissar. Det har hjälpt mig mycket och jag kunde inte ett smack om billjud för 2 år sen.

Absolut...

Sök