Ett nybörjar projekt, Första bilen jag renoverar! Så tips och trix för att detta ska lyckas är välkomna i tråden! En Fiat 500f från 72, Lackad mörkröd, ny motor från en Fiat 126p -98. Blir original renovering med min egna touch :)
Tydligen ska cylindrar från bubbla gå att få dit så man får lite mer cylindervolym, kanske inte rakt på men med lite jobb. Tyvärr är väl inte motorn nåt hållbart att bygga på så lite uppgraderingar behövs nog! Tex oljefilter! Men turbo mer för sakens skull än för effektens vore ju ballt ändå! Mvh/Jon
Fick en kännsa av att de var ruskigt mycket svårare att få i friläge på denna växellåda en den förra. Bara jag som blivit svagare eller kan de bero på att de nästan inte är någon olja i växellåda?
Går de att provstarta motorn utan specielt mycket olja i växellådan? (I friläge då självklart) eller är detta bara dumt?
Fick en kännsa av att de var ruskigt mycket svårare att få i friläge på denna växellåda en den förra. Bara jag som blivit svagare eller kan de bero på att de nästan inte är någon olja i växellåda?
Går de att provstarta motorn utan specielt mycket olja i växellådan? (I friläge då självklart) eller är detta bara dumt?
Vad rekomenderar ni för olja i växellådan?
Mvh Simon
Har för mig att jag slängde i 80/90w olja, starta den dock inte utan olja. Har dock för mig att det stod en annan olja i verkstadshandboken.
Var på Feltema idag och införskaffade mig lite olja idag. Försökte först på mekonomen men de hade inget som passade, eller de vågade inte rekomendera mig något, förutom något som kostade 400kr litern.
Funkar nog fint med Sae 80/90w för 60kr/l från Biltema! (får hoppas i alla fall)
Var på Feltema idag och införskaffade mig lite olja idag. Försökte först på mekonomen men de hade inget som passade, eller de vågade inte rekomendera mig något, förutom något som kostade 400kr litern.
Funkar nog fint med Sae 80/90w för 60kr/l från Biltema! (får hoppas i alla fall)
Tjenare! var och pillade lite igaraget idag, fick ihop motorn, nåra lackade detaljer:
Blev bra:
Men sen började problemen! Tyckte de gick i väldigt mycket olja.. Tills jag insåg att jag inte hade någon bottenplugg på.. Tur att den var billig iaf, oljan alltså.
Sen vad gör jag för fel? Startmotorn startar ej.. Inte ett ljud från den. Har ett stort plus-stift, lite mindre stift som då är "start". Men inget händer när jag sätter ström på de. Tycker ett litet ljud, eller knaster eller något borde ju hända?
Och ja, rätt kopplat, den får jord (uppmätt med Multimeter)
Någon som har några ideer på vad som kan vara fel?
Knacka lite försiktigt med en gummiklubba på solenoiden så kanske det släpper! Annars pilla isär o kolla så att den kan röra sig, den kan ju ha kärvat om den inte vart i bruk på länge!
Just ja, var du sugen på högen med delar? Ska jag ta ett foto o skicka till dig?